Gå till innehåll

Ilsken eremit


Joaina82

Rekommenderade inlägg

On 2017-04-04 at 22:49, Joaina82 sa:

Jag köpte tre eremiter för en vecka sedan. Sedan köpte jag två till tre dagar senare. En av de nyaste eremiterna ger sig på allt! Den har redan dödat en sandsnäcka, och har varit nära på att döda en annan eremit. Fick dra isär dem idag efter ett dygn.. och då var den andra stackaren likblek och sprang fort som attan iväg när den blev fri. Sedan dess har den suttit på en sten och ätit för fullt. Är det här normalt? Ska jag ta bort den aggressiva eremiten?

 

Sen undrar jag över hur bra mitt kar är... Alla värden är bra, och sandsnäckor och eremiterna trivs fint. Men räkorna dog på några timmar, och ninja star snäckorna dog på stört. Köpte några och de de fick vänja sig vid temperaturen och sedan släppte jag i dem. Köpte ett par till efter att jag minskat på salthalten som var det enda jag kunde hitta som problem för snäckorna. Dessa kopplade jag in långsamt, under typ 40 minuter efter att tempen blivit samma.. bytte ut lite vatten i taget för att de skulle vänja sig. Men samma sak igen.. dog på stört. Har testat nitrit, kh, nitrat och ph.. allt ser bra ut! Men uppenbarligen är något fel...

Nu blir jag ju orolig när jag läser detta, har bara en enda eremit för tillfället men tänker köpa ett 5 pack så fort jag kommer till akvariet, men vågar jag göra det  nu om dom blir så ilskna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns många arter. När det börjar närmar sig skalömsning för honor är det vanligt att en hane sätter sig på hennes skal och väntar på parningstillfälle. Det kan vara flera dagar.

Det finns många olika arter. Några är riktigt rovgiriga. De fredliga algätarna är nog en minoritet bland arterna. Och några arter som t.ex Dardanus megistos är fredlig algätare som liten men blir ett riktigt rovdjur som stor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror också att kirurger t ex Zebrasoma äter små bubbelalger. Iaf dyker det enbart upp små bubblor på oåtkomliga ställen i mitt kar, så antagligen äts de upp annars. Stora bubblor tror jag bara krabbor eller akvaristen kan skära sönder, även om sjöborrar teoretiskt borde klara det också...?

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...