Gå till innehåll

Ilsken eremit


Joaina82

Rekommenderade inlägg

Jag köpte tre eremiter för en vecka sedan. Sedan köpte jag två till tre dagar senare. En av de nyaste eremiterna ger sig på allt! Den har redan dödat en sandsnäcka, och har varit nära på att döda en annan eremit. Fick dra isär dem idag efter ett dygn.. och då var den andra stackaren likblek och sprang fort som attan iväg när den blev fri. Sedan dess har den suttit på en sten och ätit för fullt. Är det här normalt? Ska jag ta bort den aggressiva eremiten?

 

Sen undrar jag över hur bra mitt kar är... Alla värden är bra, och sandsnäckor och eremiterna trivs fint. Men räkorna dog på några timmar, och ninja star snäckorna dog på stört. Köpte några och de de fick vänja sig vid temperaturen och sedan släppte jag i dem. Köpte ett par till efter att jag minskat på salthalten som var det enda jag kunde hitta som problem för snäckorna. Dessa kopplade jag in långsamt, under typ 40 minuter efter att tempen blivit samma.. bytte ut lite vatten i taget för att de skulle vänja sig. Men samma sak igen.. dog på stört. Har testat nitrit, kh, nitrat och ph.. allt ser bra ut! Men uppenbarligen är något fel...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du tomma snäckskal åt eremiterna? Om dom behöver flytta till större och inte hittar ett tomt skal så brukar dom försöka sno andras.

 

Svårt att säga något om räkorna och snäckorna som dog, dom är känsliga djur, mycket känsligare än tex fiskar. Är karet nystartat? I så fall skulle jag vänta några månader innan jag försökte igen. Du bör nog koppa in dom över längre tid än 40 minuter jag brukar minst ta ett par timmar på mig. Undantaget är om snäckorna har varit länge i påsen, dom är väldigt känsliga för ammonium så då är det bäst att bara vänja dom vid temperaturen och släppa i dom direkt.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken art tillhör den aggressiva eremiten? Stödmatar du eremiterna (annars kanske inte matresterna i akvariet räcker till de senaste två)?

 

Kan djuren som dog ha skadats under transporten eller acklimatiseringen? Jag brukar använda droppmetoden i två timmar för snäckor och kräftdjur, och under transporten från butiken brukar jag använda kylväska så inte temperaturen hinner ändras.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, addo sa:

Har du tomma snäckskal åt eremiterna? Om dom behöver flytta till större och inte hittar ett tomt skal så brukar dom försöka sno andras.

 

Svårt att säga något om räkorna och snäckorna som dog, dom är känsliga djur, mycket känsligare än tex fiskar. Är karet nystartat? I så fall skulle jag vänta några månader innan jag försökte igen. Du bör nog koppa in dom över längre tid än 40 minuter jag brukar minst ta ett par timmar på mig. Undantaget är om snäckorna har varit länge i påsen, dom är väldigt känsliga för ammonium så då är det bäst att bara vänja dom vid temperaturen och släppa i dom direkt.

 

Ska köpa det på fredag, har glömt bort varenda gång.

 

Karet har varit igång en månad ungefär, kommer inte våga sätta i nya djur efter det här.. tänk om det dör ännu fler. Jag testade att sätta i dem efter att påsen varit i vattnet en timme, men de dog lika snabbt som de andra. Alla säger olika, jag bli så förvirrad.. men hur ska jag tänka? Att det är bättre att koppa in längre om de inte varit länge i påsen, hur lång tid är länge? Eremiterna mår iaf väldigt bra, förutom att det fattas nya hus :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Christian J sa:

Vilken art tillhör den aggressiva eremiten? Stödmatar du eremiterna (annars kanske inte matresterna i akvariet räcker till de senaste två)?

 

Kan djuren som dog ha skadats under transporten eller acklimatiseringen? Jag brukar använda droppmetoden i två timmar för snäckor och kräftdjur, och under transporten från butiken brukar jag använda kylväska så inte temperaturen hinner ändras.

 

 

Calcinus leavimanus heter arten vad jag vet, men är ingen expert.... Jag har matat några gånger med fiskfoder och blodmaskar (tror jag att de heter).

 

Eremiterna har alla klarat sig, även sandsnäckorna. Använde samma metod till alla, men ska kanske försöka någon mer gång och koppa in i ett par timmar istället. Känns så hemskt att ha tagit livet av djuren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är jäkligt jobbigt men tyvärr en del av hobbyn ibland. Om du inte har åkt långväga med djuren så skulle jag koppa in dom över flera timmar, jag brukar gå med ett nubbeglas, fyll på ett glas i början med ca 5-10 min mellanrum sen när det har blivit ca dubbelt så mycket vatten i behållaren kan du ta två glas åt gången och sen tre, du kan behöva tömma behållaren för att det inte ska rinna över. Vänta tills ca 80% av vattnet är från akvariet innan du släpper i djuren. En bra grej är att kolla så djuren rör sig och ser hyfsat pigga ut innan du häller på nästa glas. Om inte väntar du så länge det behövs innan du häller på mer, rör lite i vattnet ibland i fall det inte rörs om när du häller på vattnet, så att allt blandas och du får ner lite syre i vattnet. Lägg gärna över en handduk eller plastpåse så inget kan rymma, djuren blir ofta mindre stressade av att inte se ut ur bunken också.

 

Sen är det bästa förstås att droppa in djuren med en luftslang och nippel, men det brukar jag bara orka med koraller. Lycka till!

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att alla säger olika om snäckor beror på att det är olika helt enkelt. Jag har tagit i snäckor direkt från påsen (min normala metod) - alla dött. Jag har koppat i timmar - alla dött. Jag har också släppt i direkt - alla klarat sig. Jag har också koppat i flera timmar - alla klarat sig. I mitt nuvarande kar med en salthalt på runt 34,6 - 35 promille så verkar överlevnaden vara mycket bra - jag har till och med fått förökning av turbos - har allt från 2-3 mm till 10-15 mm stora.

 

När du säger att räkorna dött efter några timmar så väcks min misstänksamhet om du kan ha koppar i vattnet. Om problemen fortsätter så skall du kanske offra de drygt 300 kronor som en Tritontest kostar för att se om det kan vara problemet.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 hours ago, Joaina82 said:

En av de nyaste eremiterna ger sig på allt! Den har redan dödat en sandsnäcka, och har varit nära på att döda en annan eremit.

Enligt http://www.advancedaquarist.com/2011/6/inverts kan eremiter döda snäckor för att stjäla skalen. Är du säker på att den verkligen försökt döda den andra eremiten, och att det inte rört sig om t ex parning? Teoretiskt skulle en eremit kunna vilja stjäla en annan eremits skal, men eftersom de vanligen vill ha större skal så har jag svårt att se en liten eremit lyckas besegra en större.

 

Vad gäller acklimatiseringen så är det alltid bra att jämföra salthalten mellan butiken och det egna karet, är det liten skillnad kanske man inte behöver vara lika noggrann. Man kan även förenkla det hela genom att ge det egna karet samma salthalt som butiken (funkar kanske bäst med karantänsakvarier, djuren i det egna visningskaret vill kanske ha högre salthalt än butikernas kar). Droppmetoden är annars ganska enkel: ställ en liten tillbringare med djur inuti en hink (hinken är för att undvika översvämningar på golvet), och montera en luftslang med t ex tejp eller klädnypor så att det droppar säg en droppe per sekund första timmen, öka sedan till två droppar andra timmen (eftersom skillnaden i salthalt hunnit bli mindre då).

 

Jag skrev visserligen ovan att jag brukar använda kylväska, men många snäckor i butiker lär fångas i tempererade vatten och borde alltså tåla lägre temperaturer än andra djur, så det kanske är onödigt. Jag har även sett vissa av mina snäckor klättra upp på glaset över vattenytan, där det ju är kallare än i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De snäckor som brukar klättra upp ovanför vattnet kommer oftast från zurfzonen där det är gott om alger ovanför ytan. Vissa gör det också om det finns krabbor i karet. Att eremiter dödar normala snäckor för skalet tror jag är en myt. Med tanke på hur de kan stänga till så tror jag att det är bara svaga individer som kan dödas. Och då för mat och inget annat. Jag har sett hur eremiter testar olika skal - de verkar inte kunna avgöra utifrån om ett skal passar eller inte. 

 

Olika arter är olika känsliga

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har varit med om att dom jävlats med sandsnäckor när jag inte haft några bytesskal i karet, när jag la i skal bytte vissa eremiter skal och sen slutade dom vara på snäckorna. Däremot så lyckades dom inte döda mer än en snäcka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, Christian J sa:

Kan snäckorna själva avge farliga mängder ammonium? Om den däremot kommer från butiksvattnet borde ju snäckorna redan dött i butiken...

 

Om dom ätit i butiken och några legat i en påse i några timmar så ska det kunna bli så, jag har dock inte testat om det är sant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-04-05 at 20:06, stigigemla sa:

Men 3,2 % salthalt är absolut minimum.

Jag hade liknande upplevelse - alla ryggradslösa och fiskar var ok medan räckorna dog inom några timmar... visat sig att reflektometer var fel kalibrerad och därigenom salthalten för låg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska kolla om jag mäter fel på saltet, verkar hänga mycket på det. Enligt en sida på det stora nätet så skulle ninja star ha mellan 1023-1025 i salthalt.. och det är ju inte mycket?

 

Stämmer det att eremiter i fångenskap inte förökar sig? Men det kanske inte hindrar dem från att försöka.. tänk om jag avbröt mitt i akten.. Jag ska kanske inte ha djur.

Nu finns det i alla fall nya hus till eremiterna, och ett par har redan bytt. Får hoppas att de trivs bättre nu.. även fast jag har mobbat dem. Om jag köper fler djur så ska jag testa droppmetoden. Men ska se så att salthalten är rätt först!

 

Tack för hjälpen, kunniga människor!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom förökar sig inte, men para sig kan dom göra. Mitt intryck av eremiter är att dom inte är speciellt långsinta så du behöver inte ha dåligt samvete i fall du skulle råkat stoppa deras samvaro ;) . 1,024 - 1,025 fungerar utmärkt det har jag haft ninjastars i, det är inte lågt. 3,2% är inte samma mätskala bara :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, addo sa:

Dom förökar sig inte, men para sig kan dom göra. Mitt intryck av eremiter är att dom inte är speciellt långsinta så du behöver inte ha dåligt samvete i fall du skulle råkat stoppa deras samvaro ;) . 1,024 - 1,025 fungerar utmärkt det har jag haft ninjastars i, det är inte lågt. 3,2% är inte samma mätskala bara :)

 

Jag har gett dem godis nu.. så de kanske förlåter mig!

Haha jo.. men det jag har fått veta är att man ska ligga runt 35 som minst.. och det är ju mer än 1025, olika skalor :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
On 2017-04-05 at 10:30 PM, Christian J said:

Teoretiskt skulle en eremit kunna vilja stjäla en annan eremits skal, men eftersom de vanligen vill ha större skal så har jag svårt att se en liten eremit lyckas besegra en större.

Det verkar som om små eremiter kan vinna över större trots allt: http://www.advancedaquarist.com/blog/got-aggressive-hermit-crabs-give-them-better-homes

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en väldigt aggressiv eremitkräfta den döda alla mina sandsniglar och har även dödat fisk och algätande sniglar. Finns galningar bland dom precis som hos alla levande varelser. Bästa är att inte chansa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...