Gå till innehåll

Magneter för saltvatten


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Jag kommer behöva magneter till lite nivågivare och annat smått o gott. 

 

Var hittar man magneter som är "saltvattensäkra"?

 

Om jag nu får för mig att köpa bakgrund i revkeramik, hade jag kunnat få "bakat in" magneter när dom gjuter bakgrunden så jag kan fästa upp den med magneter eller det kommer aldrig att hålla?

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en grej: HBO food sealer. (Säkert andra fabrikat också). Den använder man normalt till att vakuumpacka mat men det går alldeles utmärkt att vakuumpacka magneter med den. Denna beskrivning är nästan omöjlig att förstå men med maskinen i handen går det lätt.

Först försluter man en påse (tjock och stark plast) på vanligt sätt med magneten i ett hörn. Sedan gör man en ny svets intill magneten och klipper av påsen. Vrid påsen 90 grader och gör en ny svets. Pris varierar mellan drygt 300 (extrapris) och nästan 1000:-.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Super! Tack för länken. Ska dra på lite silikon så löser det sig förhoppningvis. Av ren nyfikenhet, vad är det för ämnen som bildas vid rost som kan vara skadligt för akvariet och dess invånare? :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren @Lasse och @stigigemla

 

Ska kolla på en foodsealer. Hittade allt från ca 500-2500kr, måste höra så dom lite billigare klarar svetsa ihop tjocka påsar. 

 

Finns det verkligen ingen som säljer magneter klara för att användas i saltvatten?

 

Kanske blir svårt att få dom att gjuta in magneter, men känner att jag vill ha en lösning där jag med rätt enkla medel kan ta bort bakgrunden om det skulle behövas.

Tror det är stor risk att den går sönder om jag borrar i den i efterhand, sen kanske den inte ens är tillräckligt tjock för att kunna gjuta in magneter. 

Får suga lite på denna......

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, cowlord sa:

Super! Tack för länken. Ska dra på lite silikon så löser det sig förhoppningvis. Av ren nyfikenhet, vad är det för ämnen som bildas vid rost som kan vara skadligt för akvariet och dess invånare? :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Om det bara var järn i en neodymmagnet hade det inte varit nån fara, men det är en legering. Dvs det finns andra metaller som släpps fria när järnet börjar rosta. Men det värsta är att de har en ytbeläggning som i vissa fall består av nickel och koppar. Koppar är mycket giftigt för ryggradslösa djur. Så en sån magnet skulle jag inte ens våga tänka på att stoppa ner i akvariet.

 

Regel nummer ett är att aldrig stoppa ner nått av metall i akvariet, som inte utryckligen är tillverkat för saltvattensakvarier.

 

Ändrat av Slanten
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det bara var järn i en neodymmagnet hade det inte varit nån fara, men det är en legering. Dvs det finns andra metaller som släpps fria när järnet börjar rosta. Men det värsta är att de har en ytbeläggning som i vissa fall består av nickel och koppar. Koppar är mycket giftigt för ryggradslösa djur. Så en sån magnet skulle jag inte ens våga tänka på att stoppa ner i akvariet.
 
Regel nummer ett är att aldrig stoppa ner nått av metall i akvariet, som inte utryckligen är tillverkat för saltvattensakvarier.
 


Okej! Tack och bock för den informationen! Läste nån tråd på forumet där någon hävdade att "det kan inte vara så farligt". Men nu åker dom upp bums. Tur att jag precis gjort om revet lite så jag har plats att lägga ut fraggarna sålänge i väntan på en alternativ lösning. Men tror jag prövar att lägga ett tunt lager akvariesilikon på


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...
1 minut sedan, Slanten sa:

Köpte nått idag på den lokala zoohandeln och läste den svenska produktbeskrivningen. Om jag inte hade vetat vad det var, hade jag inte vetat vad det var...

 

20180508_192452.jpg.1f217adb9b706f7e98fc2a10d1aff18a.jpg

20180508_192459.jpg.62e6bcb4306d5be481fe8238d83e7398.jpg

Hahaha. Tycker inte alla om flytande? Jag gör :P 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...