Gå till innehåll

dannes grunda med källarsump


danne031

Rekommenderade inlägg

En tanke till, använde mig av denna kalkylator som säger att jag ligger på låga 1.0234 i salinitet. Där ser man värdet av att inte höfta sin kalibrering med sötvatten som jag brukar göra.

https://monrecifamoi.saulme.fr/salinite/elements_compute_salinity.php

 

Hur mycket salt vill jag ha i 450L för att hamna på 025?

Ändrat av danne031
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 minuter sedan, danne031 sa:

Jag har den ju bokmärkt sedan mina söta dagar men har aldrig funderat över vad som egentligen var i påsarna som kom hem :D

 

@Lasse har du något tips på hur jag räknar fram hur mycket salt jag bör pytsa i karet för att uppa saliniteten?

Nu är inte jag Lasse, men här här du många bra räknare!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För 13 dagar sedan när jag stoppade ner Iridisen tog det 10 sekunder sedan var den och den lilla banangyltan nedgrävda. Sedan dess har jag sett Iridis 4 gånger, mindre än 1 minut i taget stressigt simmande och jagad av både c. argusen och h. cosmetus.

Idag kom den fram vid matning, simmar relativt lugnt sida vid sida med cosmetus och äter som en häst :D

Argus är fortfarande rätt så aggressiv och gör utfall, vi får väl se om den lugnar sig.  Banangyltan har jag inte sett skymten av sedan Iridis isläpp, den är ganska liten också..håller tummarna :/

Ändrat av danne031
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Nionde februari...oj!

 

Behöver skriva av mig lite, mest för att få ner det medans det är färskt i minnet. 

Har brottats med cyano tidigare och behandlat med chemiclean med goda resultat. Jag misstänker att många långa soliga dagar har ett litet finger med i spelet men oavsett så var det dags för en ny behandling för någon vecka sedan.

 

 

Onsdag, jag gjorde en liten tankevurpa och det blev någon skopa mer än rek. dos istället för i underkant.

Också onsdag, hämtade en ny tubastrea. 

Torsdag, fraggade sönder tubastrean och cementade lite med DD epoxy samt superlim. Tog även upp samtliga fragghyllor och borstade försiktigt bort cyano och alger från fraggar, kanske ett tjugotal Acropora och Montipora.

Fredag, tyckte att karet såg ut som en blandning av mikrobubblor och bakterieblomning. Alla fiskar såg normala ut så jag gjorde inget mer än att stoppa i aktivt kol. 

 

Lördag, vaknar upp till att 90% av alla koraller i karet, undantaget i stort sett bara en acan och tubastreorna, är antingen kritvita eller rejält färglösa. bytte 5-10%. Några acro har strippat fullständigt medans andra bara blekts. Någon har gått från skarpt grön till mörkbrun. Jag orkar knappt beskriva, det gör så sjukt ont i själen trots att allt bara går från små till medelstora fraggar.

 

Nu har jag bytt 10% i två dagar och kommer fortsätta med det en eller två gånger till, skynda långsamt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aj då så tråkigt! Är högst bekant med känslan och påminns om min egna koralldöd varje gång jag kollar in i mitt kar...
Är det begränsat till fraggkaret eller alla dina koraller?
Har du hunnit fundera på vad som orsakat eländet?

Sist men inte minst, kämpa på och tappa inte suget!

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 minuter sedan, MattiasN sa:

Aj då så tråkigt! Är högst bekant med känslan och påminns om min egna koralldöd varje gång jag kollar in i mitt kar...
Är det begränsat till fraggkaret eller alla dina koraller?
Har du hunnit fundera på vad som orsakat eländet?

Sist men inte minst, kämpa på och tappa inte suget!

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

 

Tack ja nej suget tappar jag inte ännu, möjligtvis inriktning beroende på utfallet..

Jag har ingen fraggburk utan allt står i displayen så även de fastlimmade påverkades, det är inte snyggt men i väntan på uppgradering som blev skjuten på obestämd framtid av olika orsaker.

Har verkligen inte den blekaste..det enda jag gjort var som sagt CC och lite fraggning, ingen doserpump eller näring som ballat ur eller nåt sånt heller.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...

Fick lite feeling för topdowns ikväll och insåg att min nya Crocea har dubbla utblås, häftigt :)

 

Min kära hustru undrade i förra veckan om jag inte "snälla kunde byta akvarie till ett mycket större snart"? Stackars mig..tjat tjat ;)

Hon har till och med i huvudet möblerat om här hemma och ger mig en vägg på dryga 2 meter att leka med..så nu har jag börjat leta och fundera på allvar över en uppgradering. Jag tänker inte gå all in och proppa väggen full så att säga, tippar på att det landar runt 550-800L någonstans. Eftersom jag letar begagnat så beror det mycket på vad som dyker upp och finns tillgängligt, hetast just nu är nog ett i Hässleholm på 740 men vi får se..

 

20181019_181607.jpg.e9d6b87c2600688ddaf333958dd5d3bf.jpg

 

Ändrat av danne031
  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
  • 2 veckor senare...

Jag har beslutsångest.

Karet har nu varit igång i 20 månader, jag har haft näst intill oavbruten cyano. Den är inte superaggressiv men tillräckligt för att vara en nagel i ögat, cykeln har upprepats flera gånger. Det kommer så sakta krypande under 2-3 månader tills jag tröttnar och behandlar med chemiclean, det tar bort 99-100% (någon enstaka gång undantaget pga lägre dos). Allt är frid och fröjd och inte en skymt på 2-3 månader tills den så sakteliga kommer tillbaka under 2-3 månader och jag behandlat igen.

 

Nu är det så att till 100% kommer jag att uppgradera, troligtvis inte före April-Maj då en del jobb ska göras först men jag håller utkik efter lämpligt kar på 5-600L. Cyanon (som ej är konstaterad under mikroskop) börjar närma sig min smärtgräns.

Frågan är ska jag behandla med CC igen, ska jag investera i ett UV (som jag förvisso oavsett kommer göra innan uppgradering), ifall det skulle kunna vara dino, ska jag skicka in ICP och N-DOC till Triton för att eventuellt hitta en obalans i något? Risken med det är att jag borde lägga många hundralappar på rekommendationer som jag hellre häller i uppgraderade systemet..

 

Ja ja, tiden får utvisa :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎2018‎-‎10‎-‎19 at 18:51, danne031 sa:

Min kära hustru undrade i förra veckan om jag inte "snälla kunde byta akvarie till ett mycket större snart"? Stackars mig..tjat tjat ;)

Skrattade gott åt den meningen ?

 

Ang Cyano....

Förmodar att du har koll på dina "röda o UV ljus inställningar" på din belysning...

Jag korsade en sida där det konstaterades att mycket ljus förvisso var nyttigt för zooxantelltillväxt och allt det goda det medför...dock finns det ju en baksida och det är väl att du får ett starkare ljus på botten....

Det var bara en tanke som slog mig eftersom du haft problemet ganska länge och att du troligen har kontroll på N o P..:-)....som sagt ..bara en tanke ?

 

Mvh

/micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

7 timmar sedan, Lasse sa:

Nu är jag den där trötta, tjatande, tråkiga typen igen. Använd inte CC.  Vad har du för näringsvärden (N och P) Tillsätter du något järn?

 

MVH Lasse

Ha nu i åtanke att situationen har varit extremt likvärdigt stabil över tid under de senaste 15 månaderna om vi räknar bort inkörningsperioden.

Jag testar inte fosfat nu för tiden, detta för att 3 ICP under ett dryg halvårsperiod visade på 0.015 +- ytterst lite utan fosfatremover. Jag tackar min dsb för det.

No3 har oftast varit nere under 5, jag har i perioder behövt dosera för att hålla mig där och jag har även testat att dosera uppåt 10 för att bekämpa cyanon utan resultat.

Senaste månaden har jag haft lite bekymmer med skummaren och i samband med det upptäckte jag att en stor del chaeto börjat dö då den legat på botten mot dsb. Mätte No3 och låg på 25 :)

Hoppas ha jobbat ner detta senaste veckan+ och ska testa nu bara för det..

 

Doserar core 7, jod och sporadiskt kalium.

Jag har vid ett par tillfällen sett en brunare beläggning på glaset och kört med gfo på magkänsla, det har gett resultat inom en vecka varje gång.

Hur gjorde folk innan Hannah? Funderar på att köpa hem saliferts po4 för att kunna se eventuella färgomslag iallafall.

 

 

Jag är "gör som jag säger inte som jag gör" - personifierad  :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...