Gå till innehåll

dannes grunda med källarsump


danne031

Rekommenderade inlägg

Tänkte jag kunde köra en liten tråd över mitt nya kar för att få tips och trix och kanske t.o.m. inspirera någon, "som vanligt" i branschen kommer detta bygge ta god tid ;) 

Siktar på att systemet kommer vara i drift under september.

 

Karet ifråga är 90*60*40cm högt och ska stå på en bänk tillhörande mitt gamla Percula 90, det gamla karet kommer innehålla refugium och returpump och kommer att stå i källaren cirkus 4m bort och en vånig ner. Tänker borra för 3*25 och köra Herbie med 2 ner. Rördragningen blir ganska trixig så därför tänker jag att 2 25mm ner räcker, delar av avloppen blir flexrör. Cirkulationen kommer bestå av 2st rw-8 eller snarlikt.

 

Så, första funderingen är returpumpen.

Har snöat in på jebao dcp 6500, frågan är om den blir lagom.

Kalkylatorn jag använde säger att 25mm avlopp bör svälja 2300l/h.

6500 har ett max på 6500l/h och någonstans läste jag att den är styrbar 60-100%, alltså 3900l/h på lägsta. H-max är 4.5m.

 

Ska naturligtvis ha ventil på alla 3 rör uppe vid karet, men hur "illa" är det låta pumpen gå mot halvstängd ventil?

Hur mycket kan man räkna med att den tappar per tryckmeter?

 

Har egentligen inget behov att att ta höjd frö framtiden, då sumpen står i källaren är ljud inga bekymmer och därför kan jag framöver mata exempelvis reaktorer med separata mindre pumpar i returfacket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Slanten sa:

Hur högt är det mellan returfackets vattenyta och akvariets vattenyta, ungefär?

Hur många böjar har du på vägen upp och hur många på vägen ner?

Ungefär hur långt blir returröret och hur långt blir avloppsröret?

 

 

Facket är varken borrat eller limmat ännu, har inte undersökt så långt vad man brukar köra, någon centimeter eller tre blir det kanske?

 

Avlopp, 1st 90 böj, 2m flexrör med 3st 45 böjar(på ett väldigt ungefär) 6m total rörlängd på 2.5m fallhöjd 

 

Retur, 2st 90 böjar, 2m flexrör med 3st 45 böjar (på ett väldigt ungefär) 7m total rörlängd på 3m fallhöjd

 

(varför får jag inga mail om svar?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 minuter sedan, stigigemla sa:

Tänk på att du måste kunna göra ren rören med en flaskborste eller liknande för de växer igen av kalkrörmaskar och annat.

 

Yep, har rördragningen skissad i huvudet och där ingår delbara skarvmuffar på strategiska ställen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, danne031 sa:

 

Facket är varken borrat eller limmat ännu, har inte undersökt så långt vad man brukar köra, någon centimeter eller tre blir det kanske?

 

 

Jag fick uppfattningen att sumpen skulle stå i källaren?

Eller är det cirka 3 meter mellan vattenytan i sumpen till vattenytan i akvariet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 minuter sedan, Slanten sa:

 

Jag fick uppfattningen att sumpen skulle stå i källaren?

Eller är det cirka 3 meter mellan vattenytan i sumpen till vattenytan i akvariet?

Hjärnsläpp jag läste dig helt fel, det är 3m från vattenytan i sumpen till ytan i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer lite siffror. Värt att notera är att höjden mellan sumpen och akvariet äter upp väldigt mycket av pumpens flöde, vilket syns på de bägge diagrammen nedan:

Jag har valt att även ta med en kraftfullare pump med högre tryckuppsättning samt att använda en större rördimension. Men vi börjar med det som du hade tänkt dig.

 

Returledning 25 mm

Jebao DCP-6500 ger flöde: 1250 l/h

Jebao DCP-10000 ger flöde: 2250 l/h

 

Returledning 32 mm

Jebao DCP-6500 ger flöde: 1700 l/h

Jebao DCP-10000 ger flöde: 3300 l/h

 

Röd kurva för 25mm

Grön kurva för 32mm

 

Pumpkurva1.thumb.JPG.6e216b1f67fb79624c439d0b5943f8fd.JPG

 

 

 

Returledning 40 mm

Om man är ute efter bättre flöde tar vi 40 mm också (röda kurvan).

Jebao DCP-6500 ger flöde: 1850 l/h

Jebao DCP-10000 ger flöde: 4000 l/h

 

 

Pumpkurva2.thumb.JPG.93c1b68e7b93c13899359dfe605de41a.JPG

 

 

 

Avlopp

Avloppsledningen kan svälja en del vatten när det är så högt, om vi kopplar det som hävert...

Jag rekommenderar 32 mm eller helst 40mm.

 

Avlopp 25 mm sväljer max 2900 l/h

Avlopp 32 mm sväljer max 5300 l/h

 

Jag har inte tagit hänsyn till att du använder flexrör, så flödena blir nog lite lägre i verkligheten.

Kommentarer och frågor? Vilket flöde är du ute efter?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, bockar och bugar för det svaret, nu vet jag hur man känner sig som överväldigad, tusen tack!

 

Jag är egentligen bara ute efter något som fungerar, jag har ingen skola eller allmän ide jag följer om flöden genom sumpen alls.

Vad säger man idag, vilka X*Y/timme rekommenderas när refugium står för majoriteten av sumpen?

 

Jag tänker som såhär att i visningskaret kommer det vara runt 200 liter, sumpen kommer ha runt 300 varav 150-200 kommer vara dedikerat refugium med chaeto och omvänd belysning. I min logik är lågt flöde genom sumpen därför fördelaktigt? Karets storlek kontra refugiumet gör att jag aldrig kommer uppleva tung biolast, inbillar jag mig iallafalll ;)

Flödet i karet ska ändå skötas av streamers så för den sakens skull finns ingen anledning att biffa upp returen.

 

Får studera siffrorna noggrannare imorgon när jag inte sitter på 10tum och lyssnar gärna på råd.

Av praktiska skäl har jag egentligen bestämt mig för 3*25mm men det är klart, blir det otroligt handikappande får jag kanske tänka om.

Värt att nämna att karets placering gör det 100% säkert att någon eventuell framtida uppgradering kommer aldrig kunna överstiga 300 liter visningskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varsågod!

Kul att du uppskattar det :)

Det som tar tid är egentligen att skriva inlägget här på SVG. Dessutom tycker jag att det är grymt kul att pyssla med siffror och problemlösning...

 

Ta en funderare, så kanske vi kan knyta ihop säcken sen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har trettio liters refugium på 300 liter :) och har ett flöde på ca 2500 l/t igenom det - Och det växer ordentligt - 2 liter Chaeto var 10 - 14 dag. Jag har mitt refugium direkt efter karet - innan skummare och annat

 

MVH Lasse

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Raka motsatsen till hur jag tänker då..inte för att jag lär ändra mig vad gäller refugiet men hur "pratar" man oftast gällande flödet?

Är det sumpen man vill omsätta eller visningskaret? Spelar det noll roll? Tycke och smak eller är något bevisat bäst?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Minst väl? eftersom om du har mer så blir det ännu smutsigare - har du samma så kan du inte undvika att lite av "det skummarrenade vattnet" recirkulerar.

 

Det finns en del anledningar till varför jag har det först och med bra flöde.

fiskarna producerar ammonium - det är mer energisparande för macros att ta upp ammonium i stället för nitrat.

Jag har mina macros på ovansidan av en DSB. I värsta fall kan en DSB producera svavelväte - stort flöde syresätter bra och tar hand om ev svavelväte.

Makros producerar mycket syre vid höga belysningsnivåer - ett högt flöde transporterar bort producerat syre och motverkar bildande av aktiva syreradikaler

Eftersom det är ett recirkulerande system så är den monentana kontaktiden inte viktig - det viktiga är den dagliga kontakttiden. Långsamt flöde behövs inte - näring som inte tas upp vid första passagen kommer tillbaka i nästa

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så med andra ord finns där inga egentliga anledningar för mig att köra större retur än dryga 1000l/h, har ingen skummare ännu men de storlekar som blir intressant för mig kommer ju inte inte i närheten av högre flöde än vad mitt "sämsta" alternativ ovan ger. Kommer inte heller ha DSB, åtminstone inte planerat initialt.

 

Tryckhöjden gör mycket mer än vad jag trodde..intressant! Jag stannar nog på 3*25mm men ska ta mig en funderare på om jag ska ta lite höjd med en 8 eller 10k returpump istället för 6500.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för det.

 Inget speciellt, det är mest ett ställe att samla detrius på för att enkelt kunna suga ur det på fem sekunder utan att rota runt i refugiumet. 

Innan detta karet kommer vattnet ha passerat en första sump med skummare och en del sten så det bör föra med sig skräp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...