Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

danne031

151-720 liter
dannes grunda med källarsump

59 inlägg i detta ämne

9796961610b347acd57c00e214fbca6a.jpg

Skickat från min Reeflink med Tapatalk

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suveränt svar, stort tack den sparas :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Suveränt svar, stort tack den sparas

Jag har ett helt eget album i telefonen med screenshots av nyttiga akvariumsaker
Sparar en massa letande!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 minuter sedan, BatmanGefle sa:

Jag har ett helt eget album i telefonen med screenshots av nyttiga akvariumsaker emoji16.png
Sparar en massa letande!

Jag skriver ut på jobbet och laminerar, lite gammal och analog :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det för skillnad på magnesiumklorid och magnesiumsulfat?

Behövde lite nytt mg och upptäckte inte förrän det var hemma att det inte var riktigt samma som jag haft innan från Stigs fabrikat..

Det är väl lika bra att jag dokumenterar mina små missar också.

Det har varit mycket på sistone så även om jag för säkert 2 veckor sedan tyckte mig se lite sjunkande KH så har jag inte fått ur tummen och kommit ihåg att öka doseringen. Idag när allt fick sig en liten genomkörare så är jag nere på 7.7 istället för mina önskade 8.6, ca och mg har såklart hängt med ner. Så efter att jag vridit upp dosen lite till 80ml/dag adderade jag även lite extra vid sidan av så får vi se imorgon hur nära mitt tänka 8.2 jag ligger. I efterhand så pytsade jag nog i lite onödigt mycket, allt mår ju bra men gjort är gjort.

Blandade även till en halvliter nitrat enligt ovan och doserade 0.7ppm så får vi se imorgon om jag läst och tänkt rätt eller ej ;)

Lite nervigt att den lilla gröna acron faktiskt redan 5 timmar senare är blekare än igår...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ibland går det bra och det är ju skönt även när det är simpla saker, allt buffrande har gått precis som jag tänkte igår.

No3 är upp strax över 1 så jag pytsar i ytterligare 0.7ppm idag, ligger hellre på 2 än under 1.

Undrar om det är en tillfällighet eller ej att jag för första gången får utslag på po4, återstår att se framöver, låter removern ligga i t.o.m. helgen som planerat tänkte jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var ju det här med att dokumentera sina blunders...idag insåg jag att jag vet inte hur länge jag tolkat salifert no3 fel, jag har missat en decimal.

Har under veckan doserat no3 ett par gånger och ligger idag på 1, sista dosen (0.7ppm) i fredags. Om jag försöker räkna bakåt lite så har jag senaste veckan doserat 3*0.7ppml och gått från 0.2ish till 1. Alltså 2.1+0.2-1/7= en förbrukning på 0.2-0.3/dag.

Fortsätter dosera 0.7 varannan dag och mäter nästa gång om en vecka så får vi se vart jag ligger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som vågar artbestämma acron? Den här en längre tid stått i karet på övervåningen hos Göran och sakteliga både färgat ut och skjutit fart, om någon sett den där.

20171117_145645.jpg.c99d6127e4c10e95a9e51a2db0803191.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förra söndagen mätte jag 1 nitrat.

Har doserat 0.7ppm söndag, tisdag, torsdag.

Låg igår söndag på 2 nitrat, doserar denna vecka 0.7ppm på söndag, onsdag så får vi se nästa söndag hur det ligger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu