Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

danne031

151-720 liter
dannes grunda med källarsump

117 inlägg i detta ämne

Tur att något trivts trots jodbrist så slipper man deppa varje gång man tittar på karet ;)

Inte sådär fantastiska på att vilja öppna sig dagtid men lockar man lite så brukar det gå.

20180102_185433.jpg.6205ad0889b2dc6c2dc05772a30055ca.jpg

6 personer gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken fin färg det är på dom

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan, danne031 sa:

Tur att något trivts trots jodbrist så slipper man deppa varje gång man tittar på karet ;)

Inte sådär fantastiska på att vilja öppna sig dagtid men lockar man lite så brukar det gå.

20180102_185433.jpg.6205ad0889b2dc6c2dc05772a30055ca.jpg

Så himla snygga!

Har du doserat upp jodnivån ännu? 

Med vänlig hälsning, Fredrik 

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp följde tritons rekommendation så nu hoppas jag saker börjar trivas igen :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En enkel före/efter med mobilen i väntan på nytt triton resultat och fraggar på posten. 

På 4 veckor i stort sett på dagen är skillnaden enorm. Det är såklart tydligast och snabbast på elkhornen men mina "döda" acros har börjat bygga ny vävnad på gammalt skelett och grönt blått och lila skymtar överallt, svårt att få på bild bara så jag gav upp :)

20180123_200429.jpg.235060dc7c3e795b5c1c91ce3465ce12.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, danne031 sa:

En enkel före/efter med mobilen i väntan på nytt triton resultat och fraggar på posten. 

På 4 veckor i stort sett på dagen är skillnaden enorm. Det är såklart tydligast och snabbast på elkhornen men mina "döda" acros har börjat bygga ny vävnad på gammalt skelett och grönt blått och lila skymtar överallt, svårt att få på bild bara så jag gav upp :)

20180123_200429.jpg.235060dc7c3e795b5c1c91ce3465ce12.jpg

Så länge det finns liv finns det hopp! Kul när man känner lite medvind :)

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Postad (redigerade)

Det är kul att handla på distans ibland fastän man har 3 butiker inom 40 minuter. Lite fraggar ifrån @runstenen

Lite vart knäckt i frakten så jag hoppas rätt bitar sitter på rätt plugg, tiden får utvisa ;)

20180124_134455.jpg.889c5c601ea1520ee8b6cf82c79c46df.jpg

20180124_134428.jpg.72fbf7b193298e7b9b7e69c1f266e3ad.jpg

Redigerad av danne031
1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En liten video medans jag väntar och väntar och väntar på att proverna ska till att börja med landa hos triton, lämnade in hos ombud i måndags..störigt.

3 personer gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lämnar du in till ombud? det var väl länge sedan de slutade med det. jag brukar skicka själv efter att skapat en barecod på deras hemsida.

MVH Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Postnords ombud, även känt som Ica i detta fallet. Jag har inte ägt några frimärken på ett tag ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick hjärtsnörp :)

MVH Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så fina tubastrea!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Postad (redigerade)

Visste inte ens att de hade ombud förr, det förklarar saken :)

När man talar om trollet så landade det för en liten stund sedan så nu kan man andas ut iallafall, det fastnade inte på en postterminal som jag blev nervös över.

Redigerad av danne031

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Slanten sa:

Så fina tubastrea!!

Tack jag gillar dom skarpt, ska hämta en svart på lördag det blir spännande :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är de svarta en färgvariant eller en annan art?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Annan art  - gul = Tubastraea coccinea

svart = Tubastraea micrantha

MVH Lasse

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Postad (redigerade)

Tack Lasse, jag har aldrig tänkt i andra banor än faulkneri men jag har nog coccinea. Sen att den enda skillnaden jag hittar knappt är märkbar och att de har samma krav gör ju ingen skillnad egentligen :)

Här har man laddat i ett par veckor bara för att få reda på att den svarta tubastrean...."eh du den dog häromdagen" :( jag tror de råkat sälja den till någon annan, har svårt att tro att den dör på mindre än en vecka i butik när dessutom några nps gorgonior fanns där som borde vara känsligare. Jävligt trist då de sällan finns i butik. 

Fick trösta mig med en Iridis wrasse och en sps fragg istället som jag inte vet något om. 

20180127_182748.jpg.74cb0c48bdeab0ed320c63c29f55f077.jpg

Redigerad av danne031

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns alltid något annat man kan köpa! Wrassen ser snygg ut, helbild på den? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

3 minuter sen grävde hen ner sig, det får bli om någon vecka när jag ser den igen ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller jaha nej på bilden är bara sps fraggen med en dvärgkejsare som fotobombar i bakgrunden, ingen wrasse alltså :)

Halichoeres Iridis tror jag den heter, "radiant wrasse" på annat språk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 minuter sedan, danne031 sa:

Eller jaha nej på bilden är bara sps fraggen med en dvärgkejsare som fotobombar i bakgrunden, ingen wrasse alltså :)

Halichoeres Iridis tror jag den heter, "radiant wrasse" på annat språk.

Haha ok då!

Jaså radiant wrasse, jag köpte också en sådan häromveckan, snygga tycker jag. Den kommer säkert fram snart! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om någon ser ett hjärnsläpp gör får ni gärna säga till..

Efter förra testet buffrade jag upp Kalium enligt deras rek. Nu på dagen 4 veckor senare ska jag dosera 120ml på 2 dagar, alltså om jag först gör det så ska jag senare dosera 30ml/vecka. Väl? Känner mig söndagstrött i skallen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu