Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

danne031

151-720 liter
dannes grunda med källarsump

118 inlägg i detta ämne

Postad (redigerade)

En tanke till, använde mig av denna kalkylator som säger att jag ligger på låga 1.0234 i salinitet. Där ser man värdet av att inte höfta sin kalibrering med sötvatten som jag brukar göra.

https://monrecifamoi.saulme.fr/salinite/elements_compute_salinity.php

Hur mycket salt vill jag ha i 450L för att hamna på 025?

Redigerad av danne031

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
@BatmanGefle har du en dump med recept på dosera fosfat också?
Självklart! Har dock inte provat detta recept själv så jag kan inte svära på att det stämmer....

e67f1c0d51df8056d0190a7527162cd1.jpg

Sent using Jedi mind-trick.

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, återstår att hitta kaliumdivätefosfat då :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra att du hittat den sidan också Martin - så är det inte bara jag som ger honom reklam :)

MVH Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har den ju bokmärkt sedan mina söta dagar men har aldrig funderat över vad som egentligen var i påsarna som kom hem :D

@Lasse har du något tips på hur jag räknar fram hur mycket salt jag bör pytsa i karet för att uppa saliniteten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, danne031 sa:

Jag har den ju bokmärkt sedan mina söta dagar men har aldrig funderat över vad som egentligen var i påsarna som kom hem :D

@Lasse har du något tips på hur jag räknar fram hur mycket salt jag bör pytsa i karet för att uppa saliniteten?

Nu är inte jag Lasse, men här här du många bra räknare!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, BatmanGefle sa:

Nu är inte jag Lasse, men här här du många bra räknare!

Nya favoritsidan, spankyou! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Postad (redigerade)

tack - du som inte är Lasse :)

MVH Lasse

Redigerad av Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fun facts, lånade med en kalibrerad penna från Hannah och testade ph ett antal gånger utspritt över typ 36 timmar.

Från 16:50 till 01:30

Sedan från 08:30 till 00:30

Samtliga mätningar visar 8.3, jag är nöjd  :)

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

DSB jobbar på, näring i gasform kan se ut såhär ;)

20180205_084153-01.jpeg.ae529a45fa1d7a5cfc3fd5b122b945a6.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Postad (redigerade)

För 13 dagar sedan när jag stoppade ner Iridisen tog det 10 sekunder sedan var den och den lilla banangyltan nedgrävda. Sedan dess har jag sett Iridis 4 gånger, mindre än 1 minut i taget stressigt simmande och jagad av både c. argusen och h. cosmetus.

Idag kom den fram vid matning, simmar relativt lugnt sida vid sida med cosmetus och äter som en häst :D

Argus är fortfarande rätt så aggressiv och gör utfall, vi får väl se om den lugnar sig.  Banangyltan har jag inte sett skymten av sedan Iridis isläpp, den är ganska liten också..håller tummarna :/

Redigerad av danne031
1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nionde februari...oj!

Behöver skriva av mig lite, mest för att få ner det medans det är färskt i minnet. 

Har brottats med cyano tidigare och behandlat med chemiclean med goda resultat. Jag misstänker att många långa soliga dagar har ett litet finger med i spelet men oavsett så var det dags för en ny behandling för någon vecka sedan.

Onsdag, jag gjorde en liten tankevurpa och det blev någon skopa mer än rek. dos istället för i underkant.

Också onsdag, hämtade en ny tubastrea. 

Torsdag, fraggade sönder tubastrean och cementade lite med DD epoxy samt superlim. Tog även upp samtliga fragghyllor och borstade försiktigt bort cyano och alger från fraggar, kanske ett tjugotal Acropora och Montipora.

Fredag, tyckte att karet såg ut som en blandning av mikrobubblor och bakterieblomning. Alla fiskar såg normala ut så jag gjorde inget mer än att stoppa i aktivt kol. 

Lördag, vaknar upp till att 90% av alla koraller i karet, undantaget i stort sett bara en acan och tubastreorna, är antingen kritvita eller rejält färglösa. bytte 5-10%. Några acro har strippat fullständigt medans andra bara blekts. Någon har gått från skarpt grön till mörkbrun. Jag orkar knappt beskriva, det gör så sjukt ont i själen trots att allt bara går från små till medelstora fraggar.

Nu har jag bytt 10% i två dagar och kommer fortsätta med det en eller två gånger till, skynda långsamt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aj då så tråkigt! Är högst bekant med känslan och påminns om min egna koralldöd varje gång jag kollar in i mitt kar...
Är det begränsat till fraggkaret eller alla dina koraller?
Har du hunnit fundera på vad som orsakat eländet?

Sist men inte minst, kämpa på och tappa inte suget!

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 minuter sedan, MattiasN sa:

Aj då så tråkigt! Är högst bekant med känslan och påminns om min egna koralldöd varje gång jag kollar in i mitt kar...
Är det begränsat till fraggkaret eller alla dina koraller?
Har du hunnit fundera på vad som orsakat eländet?

Sist men inte minst, kämpa på och tappa inte suget!

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Tack ja nej suget tappar jag inte ännu, möjligtvis inriktning beroende på utfallet..

Jag har ingen fraggburk utan allt står i displayen så även de fastlimmade påverkades, det är inte snyggt men i väntan på uppgradering som blev skjuten på obestämd framtid av olika orsaker.

Har verkligen inte den blekaste..det enda jag gjort var som sagt CC och lite fraggning, ingen doserpump eller näring som ballat ur eller nåt sånt heller.

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När Marabous färger från vit choklad och schweizernöt dominerar är det åtminstone en fröjd för ögat när ljuset släckts. 

20180716_004350.jpg.379618d459891b9977d38ce0c02c3179.jpg

2 personer gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan inte sluta njuta av denna kortsidan, samma dygnsrytm som mina tonåringar under sommarlovet men ändå..

20180911_211336.jpg.1d7d8a01efa9557ba721724ed70b1792.jpg

2 personer gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Postad (redigerade)

Fick lite feeling för topdowns ikväll och insåg att min nya Crocea har dubbla utblås, häftigt :)

Min kära hustru undrade i förra veckan om jag inte "snälla kunde byta akvarie till ett mycket större snart"? Stackars mig..tjat tjat ;)

Hon har till och med i huvudet möblerat om här hemma och ger mig en vägg på dryga 2 meter att leka med..så nu har jag börjat leta och fundera på allvar över en uppgradering. Jag tänker inte gå all in och proppa väggen full så att säga, tippar på att det landar runt 550-800L någonstans. Eftersom jag letar begagnat så beror det mycket på vad som dyker upp och finns tillgängligt, hetast just nu är nog ett i Hässleholm på 740 men vi får se..

20181019_181607.jpg.e9d6b87c2600688ddaf333958dd5d3bf.jpg

Redigerad av danne031
3 personer gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu