Gå till innehåll

Återanvända sten


Torreador

Rekommenderade inlägg

Hej på er

För några år sedan hade jag ett saltvattensnano och det var igång i ca 1 år. Sedan fick jag problem och de få invånare jag hade dog, jag lät det bara vara igång med den levande sten och de få koraller jag hade. 

 

Vi flyttade och karet blev stående i ett hörn och där blev det liksom bortglömt i all flyttning, nya rutiner, sjukdom och allt. Låter säkert helt galet men jag hade 6 små kar igång just då (fast sötvatten) och mitt lilla salt-projekt föll ur min virriga skalle. Det torkade ut och har sedan stått där under de två år vi bott där.

 

Nu flyttade vi igen och jag hittade mitt gamla kar och nu ska jag göra ett nytt försök. 

 

Kan man återanvända den levande sten som jag hade i karet som har torkat? 

 

Ska man rengöra den eller bara starta upp det, göra täta vattenbyten och låta det stå utan invånare tills man vet hur värderna är?

 

Eller är det bara att kasta och köpa ny?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan återanvända stenen. Lägg den bara i en hink med kranvatten så löser saltet upp sig. Sedan kommer bakterier som bryter ned de rester av djur och alger som är på och i stenen. Det blir skinn på vattenytan och / eller börja lukta. Byt allt vatten då. Efter ett par dagar händer samma sak. Byt allt vatten igen. När det inte bildas något skinn på ytan och inte luktar är det färdigt. Det brukar ta ett par veckor. När du startar karet köper du en levande sten för att ympa in de olika smådjuren som gör att stenen inte slaggar ihop.

Efter en månad har de koloniserat de gamla stenarna.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...