Gå till innehåll

apex eller ghl profilux


jarecki68

Rekommenderade inlägg

Jag har försökt bilda mig en uppfattning de senaste månaderna. GHL eller Apex?

På de amerikanska forumen sägs det ofta att de rekommenderar Apex med anledning av bättre support i form av hjälp på forum et.c.

 

Jag kommer att välja GHL Profilux 4 när den tiden är slagen.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ghl har funnits i många år och de jag har pratat med är väldigt nöjda. Jag kör Apex och tre kompisar också. Vi är väldigt nöjda.

alla har vi olika behov av vad de ska prestera. Jag kör mina Ecotech pumpade genom Apex, och det är ett väldigt bra gränssnitt.

sp kolla på dina behov, och på vad du är beredd o betala,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv endast använt apex och då deras 2016 modell. Har inget annat än bra saker o säga om den. Dessvärre blev den levererad med en defekt ph probe så det är ju ett minus, ett stort plus är att jag kontaktade neptunesupport o de hjälpte mig genom ett skypesamtal för att fastställa att det faktiskt va problem. Drygt 10 dagar från att ticketen skickades så fanns en ny probe hemma hos mig.

 

Användarvänlig och bra. Speciellt om man har lite förkunskap när det kommer till programmering :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

35 minuter sedan, Lasse sa:

 

Och där föll Apexen bort för Jareck :):):) 

 

MVH Lasse

 

Mycket finns ju förprogrammerat o klart att använda :) Sen har man stor hjälp av andra användare också :) Vet inte hur det är med profilux, behövs inget programmeras? :o

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Lasses o mitt svar illustrerar rätt bra att du kan inte välja direkt fel. Båda funkar. Det handlar mest om en vanesak. Man lär sig sitt aktuella system o är med största sannolikhet nöjd med sitt val oavsett vad man väljer. Det belyser svaren i denna tråd. 

 

Pris o tillgänglighet samt utbud på tillbehör blir kanske med andra ord tyngre skäl...där apexen har en foderautomat, det har ej GHL. Den skulle jag aldrig vilja va utan. GHL har säkert andra fördelar gentemot apexen på tillbehörssidan. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man tittar på  de olika paketen så är de  lite märkliga o enligt mig felprioriterade. (Vem vill ha en saltprobe FÖRE två pH elektroder tex??). 

 

 I mitt fall , vilket paket jag än skulle välja, till o med det dyraste,  måste jag ändå köpa till en probe. Så ska det inte vara om paketen är ihopsatta med en akvarists fokus. Överhuvudtaget lider båda företagen lite av att tänka mer som IT o data-tekniker än akvarister. Det märks på deras programvara, utbud o prioriteringar. (Varför har tex apex doserpump bara 2 pumpar!!??, GHL ingen foderautomat o inget paket med 2 pH elektroder, mmmm). 

Sen avskyr jag att apex tagit bort skärmen samt lagt in detaljer som enligt mig är onödiga (saltprobeingång.) o höjt priset. 

 

Ngr reflektioner. Ingen är perfekt. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart kan man lösa det själv som Lasse tydligen gjort, men för hobbyakvaristen borde dom ta fram en egen foderautomat. 

 

Åh vad jag ibland bara skulle vilja få vara produktkonsult åt dessa företag, eller ännu hellre ha ett eget med produkter som har akvaristen o användarvänligheten i 100% fokus o bara det nödvändiga. Nästa liv kanske. 

Jag är lite förvånad hur de båda företagen kan missa en del så essentiella detaljer. 

Hur är det möjlig att tänka så fel så man bygger en dosermaskin med 2 pumpar, tex. 

 

En fördel med apex förresten: deras "cloud" är mkt mer färdigt. GHL har en betaversion endast o beträffande lampdelen är den helt ofärdig där man inte kan ens komma åt olika scenario. Apex bygger mer på cloudbiten där apexfusion (som motsvarar myghl) är mera färdigt o innehåller alla funktioner även i clouddelen. 

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-04-23 at 18:22, stigigemla sa:

Ingen av er som sett foderautomaterna i Lasses matfiskodling? 

De går på Profilux.

Jag har inte sett hans foderautomat men hittade en som kopplas in i tex grenuttag och därigenom kan styras med Ghl tror jag. 

Superfeeder heter dom, tänkte mejla dom och ställa lite frågor. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De foderautomater som jag använder är en dansk konstruktion som är helt genial i sin enkelhet och bygger på standarddelar av PVC. De är dock lite för stora för de flesta akvarium. Vad som behövs för GHL är en matare som inte har automatik. Det finns en beskriven ombyggnad av en EHEIM på reef2reef där automatiken är bortkopplad. I och med att Profiluxens timerfunktioner är fullt programmerbara med många alternativ och att deras programmeringsspråk Programable Logic går det att få hur täta matningar som man vill. Vi matar var 10 minut under 8 timmar - antalet automater med individuell matningstid (i längd) kan vara upp till 32 per dator. Om man har samma längd på matningstiden så kan man ansluta oändligt antal.

 

GHL skall ha en automat på gång.

 

Den beskrivna Superfeeder skulle kunna fungera med GHL

 

Vad gäller Cloudservicen så är det också att Apex har fått mycket kritik för oförklarliga ändringar och nerslängningar. Personligen kommer jag aldrig ansluta mig till de tjänsterna - ej heller inte köpa ett system där jag inte lokalt kan styra vad jag vill. GHL:s styrka ligger i det datorstyrda programmet GHL Control Center. Att My GHL (molnstyrningen) är i betaversion är bara sant för P4. Jag fjärrstyr aktuella system via ett av de kommersiellt gångbara fjärrstyrningsprogrammen. Jag får ett e-mail från min GHL dator hemma med aktuella värden varje dag. Vid larm får jag också ett E-mail. De anläggningar som är mer kommersiella och jag har satt upp eller har del i - de har en SMS sändare i systemet som skickar larm via SMS 

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...