Gå till innehåll

Inställning Vertex Alpa 170 med Red Dragon 1000


Linnex

Rekommenderade inlägg

Jag har en Vertex Alpha 170 med en Red Dragon 1000 pump som jag tycker pumpar bra med luft men för lite vatten.

 

Enigt manual skall jag kunna justera blandningsförhållanden med Nozzlen.

 

58ec7982b61ae_Skrmavbild2017-04-11kl_08_30_09.thumb.png.3f162fc2d2e17a0780274187a4f85809.png

 

Men jag tycker inte jag märker skillnad på blandningsförhållanden eller flöden ens hur Nozzlen är justerad.

 

Vid test så:

Håller jag för luftintaget så pumpen inte kan dra luft så får vattenflödet fart men så fort jag släpper så avtar vattenflödet till knapp kännbart.

 

Tar jag bort Nozzlen så det bara är stort intag så blir det jä.. fart både på vattnet och luft. Alldeles för mycket..

 

Jag har placerat skummaren i sumpen med vattennivå enligt manualen. Den har gått i systemet i drygt 4 månader så den skall vara "inkörd"

 

Det är som sagt bra med luft men om pumpen skall vara effektiv måste det väl även ha bra vattenflöde. Skulle det vara jag som inbillar mig att det är för lite flöde borde jag väl märka skillnad när jag skruvar på nozzlen samt under justering få mikrobubblor att komma ut ur utsläppet. Det får jag då enbart om jag helt tar bort Nozzlen. Och då jä... mycket...

Blir inte klok på detta. Verkar precis som nozzlen stryper vattenflödet för mycket.

 

Någon som har tips? 

Ändrat av Linnex
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rengjorde impellern igår. Inte speciellt skitig men det blev nog lite bättre.

 

 

Funderat på strypningen men känns inte som rätt väg att gå.

Mätte nozzlen till 14 mm. Tror jag framöver tar hem en 16 mm och testar.

http://royalexclusiv.net/en/spare-parts/mini-red-dragon-red-dragon-r-1-bk/nozzle/bubble-king-r-double-cone/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...