Gå till innehåll

Akvastabil 360


jeber

Rekommenderade inlägg

Någon nära Lund som har ett akvastabil 360 eller liknande som kan hjälpa mig att planera ett saltvattensakvarium?

vilken skummare (tyst)?

retur pump?

belysning, funkar t5?

överringing hur?

sump färdig eller bygga?

budgeten är billigt och målet är mycket fisk blandat med lätta sps och mycket mjukisar :)

har nu Rsm 130 med zetlight belysning zt6500. Sötvatten akvastabil 360 som ska bli salt! 

Med vänlig hälsning, Jesper 

ska ligga i nybörjarhörnan, hamna nog fel 

Ändrat av jeber
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-04-13 at 23:04, jeber sa:

Någon nära Lund som har ett akvastabil 360 eller liknande som kan hjälpa mig att planera ett saltvattensakvarium?

vilken skummare (tyst)?

retur pump?

belysning, funkar t5?

överringing hur?

sump färdig eller bygga?

budgeten är billigt och målet är mycket fisk blandat med lätta sps och mycket mjukisar :)

har nu Rsm 130 med zetlight belysning zt6500. Sötvatten akvastabil 360 som ska bli salt! 

Med vänlig hälsning, Jesper 

ska ligga i nybörjarhörnan, hamna nog fel 

Behöver ju så klart inte bo nära Lund, tänkte mest inför rördragning kan jag behöva lite hjälp. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker gott att du kan ha kvar bakgrunden.

Angående returpumpen får du berätta lite mer hur du tänkt ha det. Jag känner inte till hur en akvastabil 360 är uppbyggd. Finns det ett separat filterfack i baksidan? Eller ska du ha sump under akvariet?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, Slanten sa:

Jag tycker gott att du kan ha kvar bakgrunden.

Angående returpumpen får du berätta lite mer hur du tänkt ha det. Jag känner inte till hur en akvastabil 360 är uppbyggd. Finns det ett separat filterfack i baksidan? Eller ska du ha sump under akvariet?

 

Tackar :)

returpump är köpt efter ha pratat med den lokala butiken. 

Akvastabil är borrat så det blir två rör ner och ett upp. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ligger rörmynningarna på de vänstra rören (AT9009) på olika nivå?

 

Om de gör det ska du öppna ventilen helt på det rör som har högst mynning.

Öppna sakta ventilen på det rör som har lägst mynning tills nästan allt vatten rinner genom detta rör. Det andra röret (med helt öppen ventil) ska bara svälja en liten del.

Nu borde det vara tystare. Om inte, var kommer ljudet ifrån?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, Slanten sa:

Ligger rörmynningarna på de vänstra rören (AT9009) på olika nivå?

 

Om de gör det ska du öppna ventilen helt på det rör som har högst mynning.

Öppna sakta ventilen på det rör som har lägst mynning tills nästan allt vatten rinner genom detta rör. Det andra röret (med helt öppen ventil) ska bara svälja en liten del.

Nu borde det vara tystare. Om inte, var kommer ljudet ifrån?

 

 

Ska testa det :) det ena röret är lite lite högre än det andra. Det som låter är väl att vattnet rinner ner i röret. 

Verkar som jag får testa lite mer innan jag ger mig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill inte skrämma dig, men om det börjar läcka i genomföringen i botten kan hela akvariets volym läcka ut. Så var försiktig när du är i akvariet och grejar.

Det är därför man bör ha en separat box där rören finns. Då blir den "farliga" volymen mycket mindre och kan hanteras av sumpen under.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag skulle föreslå att du tappar ur akvariet och limmar i ett filterfack så att dina avrinningsrör bara tömmer det om det skulle gå snett. Om du skall ha det tyst med en konstruktion med två avtappningar så skall den ena vara kortare och fungera som en hävert och man ställer flödet igenom med hjälp av en kran. då ställer man flödet så att vattnet bara droppar ner i det övre röret. Gör du aså med den här konstruktionen så kommer  allt vatten som står över di hävertrör rinna ner i sumpen och du får översvämning.. Ett filterfack limmar man med en överrinningskam så att vattnet i akvariet inte sjunker lägre än den kammen om det blir strömavbrott. den konstruktion du nu har bara ber om vatten på golvet.

 titta i början på min byggtråd hur ett överrinningsfack fungerar. det är det lilla facket i vänstra hörnet.

Nu har jag flera olika fack där som du kan bortse ifrån. Det som är överrinningsfacket är det lilla till höger med tre hål (två ner och ett upp. Du har ju din uppkommande ledning i andra änden så du skall skärma av de 2 nedgångshålen.

 

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill bara stämma in lite i kören mot genomföringar direkt i visnings volymen.

 

Det största bekymret är att när rören blir så långa och grova mot genomföringarna så blir de en fantastisk hävarm som gör att det krävs väldigt lite energi och rörelse för att sätta grovt tryck mot genomföringen. Jag har spräckt glas på det sättet. En sten som ramlar mot eller en hand som slår mot toppen kan blir ödesdigert. Aquastabil har från början tagit fram genomföringarna i botten för att man ska koppla ytterfilter till de. Visserligen lite läskigt men en säkrare lösning då man bara har en enkel och ofta klen retur samt en korg på insuget.  Kulventilerna är utmärkta för att blocket flödet vid rengöring av filtret. Att koppla in en sump till de är ju visserligen något Aquastabil själva skriver med som en egenskap men jag tror det är en eftertanke snarare än ett ursprungsmål.

 

Bygg en överrinningsbox eller fack som Lasse säger. Det blir en sund investering om karet ska stå i ett möblerat rum :-)

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...