Gå till innehåll

Tunze nano 9001 Skummar ej.


elvir

Rekommenderade inlägg

Finns det någon här som har en sådan skummare? Jag har haft den i ca 4 månader nu utan någon som helst skummning. jag har rengjort den och alla tillbehör till den men den vägrar skumma. Har googlat och hittat flera forum där folk visar hur den fungerar hos dem och tips på vad man kan göra, känns som om jag provat det mesta.

 

Skummaren är väl inkörd och den borde fungera som den ska.

Jag har även varit i kontakt med tunze och provat olika tips de gett mig utan någon störra hjälp.

snälla finns det någon som kan hjälpa mig här.

 

jag bifogar 2 videos på hur den ser ut:

 

https://www.youtube.com/watch?v=4qQaTHDUdL0
https://www.youtube.com/watch?v=wG_rHAKsMK0

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mig ser det ut som om skummaren fungerar korrekt. Blir det inget i koppen kan det bero på 2 saker.

1. För lite av avskumbart i vattnet. Du matar lite och har effektiv nedbrytning / upptag av ämnen i vattnet. 

2. Du har för mycket av något i vattnet. Kan vara t.ex dina händer i och med att karet är litet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Turbofloter blue 500 som jag hade innan i karet, hade den i ca 2 månader vid uppstart. den skummade på bra och koppen tömdes varje vecka. tunze har aldrig fyllt koppen till hälften förutom överskummning de första 2 veckorna.

 

Jag använder alltid handskar när jag är nere i karet. jag har 5 i nitrat och och jag tycker det borde räcka för att få nån sorts skum. annars kör jag phospat remover och aktivt kol och lite filter material för mekanisk filtrering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...