Gå till innehåll

Märkligt Ca värde från Triton


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Jag fick tillbaka min tritonmätning här om dagen och hade 499 på kalcium! Jag är mycket tveksam till om det kan stämma. Jag har haft runt 420-440 vid varenda mätning sedan tre år tillbaka med både salifert o triton. Tillför inga spårelement (förutom jod) och kör kalkreaktor som doserar kalcium och KH balanserat. Jag mätte direkt kalcium med ett nytt  Saliferttest efter detta svaret och fick återigen 420. Jag tror att tritons värde på 499 är en felmätning.  Det räcker ju att de slarvar med kalibreringen så kan ju ett test skilja sig från ett annat. Det hjälper inte att skicka in ett annat test till ett annat företag för vid nästa testning så kan ju värdet bli perfekt för då kanske maskinen är perfekt kalibrerad. Vi kan alltså aldrig veta. Det jag ska göra nu är att skicka in ett test till ganska snart för att vara säker på att jag verkligen inte  ligger så här högt i kalcium. 

 

Jonas

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur gammalt är ditt Ca-test`? har förvisso aldrig varit med om att ett Ca test blivit dåligt med tiden (till skillnad från Mg och NO3). 

 

hade varit väldigt intressant att gå ihop några st och testa med våra hemmatester och testa referensvätska. sedan skicka samma referensvätska till de olika labb-företagen som testar vårat vatten och jämföra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt test var helt nytt.
Gjorde en sån test en gång. Jämförde triton med ATI. God samstämmighet den gången.
Men jag anser att en sådan jämförelse / test är meningslös. Den säger bara hur det är precis den gången vi testar. Vilket lab som helst kan göra fel när som helst med vilket vatten som helst. Det handlar ju om kalibrering(o annat med). Det enda man i så fall kan göra när man får ett konstigt svar är att skicka in ett vatten igen samt alltid ta två vattenprov vid samma tillfälle och ha ett i reserv. Samt då kräva pengarna tillbaka från det första provet om de skulle avvika. Avviker de inte så ryker pengarna för ett helt test.

 

 

 



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...