Gå till innehåll

Lågt PH


Stensson

Rekommenderade inlägg

Upplever att jag har lågt ph

 

Har 280 liter + sump  60 liter

Precis startat ett refugium , tar väl ett tag innan det kommer igång.

Men har oxå en reactor med koldioxid tvätt (CDX) som drar luft från skummaren.

Jag upplever inte att mitt ph höjs så mycket

Mätte nu kl 11.  ca 7,7 någonstans med salifert  ( ingen belysning )

Mäter jag efter ett par timmar  när belysning startat får jag strax över 8 i ph.

Tycker inte jag får önskad effekt av cdx, finns det något annat som håller ned  ph?

 

Värdena i karet igår var

9,8 KH

ph 8

MG 1320

ca 430

 

Kh var lite högre än jag trodde har varit lite lägre tidigare

Skummaren är en instant ocean skimmer 400 . Vet inte hur många liter luft /h den tar ned från reactorn via pumpen.

 

 

 

Resized_20170416_114739.jpeg

Ändrat av Stensson
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har testat med att dra ut luftslangen i ett öppet fönster när det varit varmt ute, gav inte så mycket testade bara i ett par timmar iof

Ska jag få det effektivt så måste jag borra genom vägg, men vinter drar man ned en massa kalluft i karet.( vet inte hur det påverkar.

CDX skall ju vara väldigt effektivt.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den skummarpumpen är på 1100 l/h om jag Googlat rätt, och på 340l kar så ska den lufta igenom mer än tillräckligt...(jag hade ca 900-1000 l/h genom min skummare på mitt 580-liters och med Sofnolime gick mitt pH upp till dryga 8,2 på dagtid) men på bilderna verkar du ha väldigt smala (och kanske långa?) slangar. Det drar ner l/h REJÄLT!
Om det största gasutbytet sker genom vattenytan i karet/sumpen istället (pga låg luftgenomströmning i skummaren) så är ju CDX:ens effekt på ditt pH ordentligt förminskad.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Stensson sa:

Upplever att jag har lågt ph

 

Har 280 liter + sump  60 liter

Precis startat ett refugium , tar väl ett tag innan det kommer igång.

Men har oxå en reactor med koldioxid tvätt (CDX) som drar luft från skummaren.

Jag upplever inte att mitt ph höjs så mycket

Mätte nu kl 11.  ca 7,7 någonstans med salifert  ( ingen belysning )

Mäter jag efter ett par timmar  när belysning startat får jag strax över 8 i ph.

Tycker inte jag får önskad effekt av cdx, finns det något annat som håller ned  ph?

 

Värdena i karet igår var

9,8 KH

ph 8

MG 1320

ca 430

 

Kh var lite högre än jag trodde har varit lite lägre tidigare

Skummaren är en instant ocean skimmer 400 . Vet inte hur många liter luft /h den tar ned från reactorn via pumpen.

 

 

 

Resized_20170416_114739.jpeg

Två saker är helt avgörande. Mängden luft som skummaren  drar samt kvaliteten på mediat. Återkom med info om det. Det kan avgöra hur mycket som helst.

 Mängden luft som skummarna  drar stämmer ofta inte med specifikationen , det kan vara betydligt lägre.  

 

Jag har märkt själv att det är jättestor skillnad mellan olika koldioxidmedia hur mycket och effektivt de absorberar.

 Märke på mediet? 

 

Så endera eller båda av orsakerna : för lite luft genom skummare,  för låg kvalitet på media.

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pumpen är original så vitt jag vet 

Bp1202 1100 liter/h som max Hur mycket luft den drar ned vet jag ej

Mediat är cdx two little fishes

Är slangarna för små så blir det ju ett bekymmer. venturi (munstycket är inte större passning på)

Ändrat av Stensson
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detvkan faktiskt hjälpa med större slangar även om venturiehålet förminskar. Så gjorde det för mig när jag bytte till slangar som håller 6 mm invändigt (finns på Biltema). Testa med att ta bort alla slangar och se om du fpr igenom mer luft.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

47 minuter sedan, Stensson sa:

Lasse, du menar att byta slang?  blir förminskning vid pump och cdx behållaren isf.

 

 

 

Tjockare slang med förminskningar vid anslutningarna kommer att öka ditt luftflöde till skummaren markant.

På bilden med långa tunna slangar ser det ut som om din skummare tvingas andas genom ett sugrör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...