Gå till innehåll

Fundering kring uppstart


Richard_22

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Jag håller på att starta upp ett nytt akvarium och har en fundering. Den första tanken var att starta precis så som man gör med ett helt nytt kar, köpte Red Sea's Reef Mature Pro Kit för att det skulle bli bra från början.

Dock har jag fått använd och inkörd levande sten, och den gamla stenen och en del av vattnet kommer också flyttas över.

Akvariet har säkert stått minst en vecka med den inkörda stenen och sanden, dock inget vatten från det gamla karet. Sumpen är inte igång än men den kommer igång till helgen.

Min fråga helt enkelt är om jag måste använda Red Sea's kit i 3 veckor (som det står på manualen) och invänta alla processer mm, eller om jag kan flytta över allt direkt och istället bara köpa nåt medel som inte behöver behöver värka i 3 veckor?

Jag skulle kunna flytta över en del av stenen från det gamla karet innan fiskar mm flyttas över om det hjälper till med mognaden.

 

Tacksam för svar!

 

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, jag kanske missförstår dig men just nu har jag inget vatten alls från det gamla eftersom allt levande är kvar där och stenen är begagnad och inkörd men inte från mitt kar. Jag kan dock passa på att göra ett vattenbyte i det gamla och ta en del vatten därifrån då. Tack för svaret!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att använda begagnat vatten och redan fungerande sten underlättar starten mer än av eventuellt felaktiga värden påverkar negativt. Fungerar det där det är - jag varför skulle allt helvete på jorden inträffa bara för att man byter omgivning? Felaktiga värden är lättare att korrigera i efterhand. Idag finns X billion av metoder för att fixa det.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era svar, ska absolut kolla fosfatvärdet!

Jo så är det ju, värdena går att fixa till. Jag funderar lite på om jag ska göra ett vattenbyte i det gamla karet och då passa på att använda det vattnet för å underlätta uppstarten i det nya? För jag antar att det är bra om det är igång ett tag med det gamla vattnet också? Eller funkar det å ta det begagnade vattnet och sen i med allt levande direkt? Känns ju bättre om det hinner stabilisera sig i lugn och ro!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...