Gå till innehåll

DIY Akvariebänk


Ismo

Rekommenderade inlägg

Tänkte dela med mig av hur jag byggde min akvariebänk. Har lagt upp bild för bild under arbetets gång, jag tar tacksamt emot kommentarer på eventuella förbättringar samt info om hur jag vid mitt nästa bygge kan klä in skalet på ett snyggare sätt eller om jag kan ändra på något för bättre stabilitet, mindre vikt eller annat som jag missat. Jag har använt mig av 45 x 70 regel, trälim, 22 mm MDF, 11 mm OSB samt skruv anpassat efter reglarna, snickerispackel, färg och fog. Alla skruvhål är förborrade, alla ytor där trä har kontakt med trä är limmade, bänken grundades, spacklades och fogades på vissa ställen som t.ex. vid toppskivan. Avslutningsvis så lackades den tre gånger med hög-blank lackfärg. Under karet ligger det en frigolitskiva. Denna bänken har diskuterats tidigare och om jag inte minns fel så är hållfastheten på bänken ca 4 ton.

 

Hoppas att detta kan bidra till att även andra användare lägger upp mindre DIY guider på hur de löst sina byggen även om det är en bänk, sump eller något annat kul relaterat till akvarier. 

 

//Ismo

1.JPG

2.JPG

3.JPG

4.JPG

5.JPG

7.JPG

8.JPG

9.JPG

10.JPG

11.JPG

12.JPG

13.JPG

14.JPG

15.JPG

16.JPG

17.JPG

18.JPG

19.JPG

20.JPG

21.JPG

22.JPG

23.JPG

24.JPG

25.JPG

26.JPG

27.JPG

28.JPG

29.JPG

30.JPG

31.JPG

  • Gilla 8
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 timmar sedan, Slanten sa:

Du får inga kommentarer från mig, för detta var grymt snyggt och proffsigt gjort!

Vad är det för nått på akvariebotten längs sidorna på sista och näst sista bilden?

Tack kul att andra gillar, det som är i botten är mitt andra projekt där jag försökte mig på att limma om ett Juwel 240 utan plastramar. Inne i karet är det extra stag som jag någonstans läste att detta ska stabilisera upp karet. Vet inte om det fungerar men sök på mina andra inlägg i nybörjarhörnan.

Ändrat av Ismo
Felskrivet
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...