Gå till innehåll

Studentrevet


Rasmus Pedersen

Rekommenderade inlägg

Efter att ha gått på lågvarv inom saltvattenshobbyn sedan nedläggningen av mitt gamla rev (här finns en tråd om det) i samband med flytt så började det givetvis att klia i de nematocystskadade fingrarna. Jag bestämde mig därför för att ta hit mitt gamla 75-litersakvarium och göra något av det. Jag valde att denna gång satsa på framförallt Zoanthus och Ricordea, men givetvis är många andra koralltyper välkomna också. Tanken är att akvariet främst ska betraktas ovanifrån, och därför satsar jag på en låg ytturbulens. Av denna anledningen har det inte heller fyllts hela vägen upp, jag uppskattar nettovolymen av vatten till att vara omkring 45 liter.


Tekniken är inte direkt märkvärdig. Systemet är sumplöst och för närvarande skummarlöst. En skummare kanske införskaffas i ett senare skede, vi får se. 25-procentiga vattenbyten en gång i veckan får lösa näringsexporten tills vidare, systemet är ändå inte särskilt belastat. 

Uppgiften att lysa upp akvariet har en Kessil A160WE fått, och den gör ett utmärkt jobb! Valet föll på Kessil då jag ville ha multichip-LED istället för de "klassiska" LED-belysningarna med individuella dioder. Mycket behagligare ljus, samt att man slipper dras med en eventuell discoeffekt.

Cirkulationen sköts av tre ganska svaga pumpar för att inte skapa för starkt flöde. En Eheim Skim 350 tar hand om ytfilmen, då jag som sagt saknar avrinning. 

 

Just nu dras jag med en del algproblem, vilket kommer märkas på bilderna. Framförallt trådalger hemsöker mig. Ett Tritontest ligger och tittar på mig på skrivbordet, detta ska fyllas någon dag i veckan och skickas söderut. 

 

Så, vad bor för närvarande i akvariet?

 

Fiskar:

1 st. Crysiptera parasema

1 st. Amblyeleotris yanoi

 

Kräftdjur:

1 st. Stenopus hispidus

1 st. Lysmata amboinensis

2 st. Calcinus laevimanus

 

Snäckor:

2 st. Trochus sp.

Otaliga Turbo sp. och Stomatella sp.

 

Tagghudingar:

1 st. Archaster typicus

 

Musslor:

1 st. Tridacna derasa

 

Koraller:

Zoanthus sp.

 

Ricordea florida

Ricordea yuma

Discosoma sp.

 

Blastomussa wellsi

Duncanopsammia axifuga

Fungia sp.

Cycloseris sp.

Acanthastrea lordhowensis

Pavona frondifera

Acropora sp.

Alveopora sp.

Euphyllia paradivisa

Euphyllia paraancora

 

Tog två slarviga mobilbilder för att ge en snabb översikt. Bättre bilder kommer i senare inlägg. Vitbalansen är ordentligt förskjuten i den andra bilden, så ta den med en nypa salt.

 

 

1.jpg

2.jpg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Dags att uppdatera när man ändå sitter hemma och är sjuk. Flumfaktorn ligger på högrisk.

 

De senaste månaderna har cyanobakterier och dinoflagellater tävlat om att göra livet surt för mig. Dinoflagellaterna gjorde vid ett tillfälle ett riktigt bra spel och fimpade en betydande andel av djuren i akvariet, sedan dess har det varit en uppförsbacke för att återställa allt. Nu har det dock stabiliserat sig, och båda pesterna ligger lågt. Dinoflagellaterna har förmodligen triggats av biokemiska rubbningar av den riktigt tjocka sandbotten som jag kör med. Den enda fisken som för närvarande bor i akvariet, en Pictichromis porphyrea, är en glad grävare och skulle potentiellt kunna störa sedimentet på känsliga ställen, dock så verkar den mest hålla sig inom sin bestämda "grävzon" där gömstället ligger. 

Den tjocka sandbotten var kanske ett misstag med facit i hand, den var mest ett roligt biogeokemiskt experiment inspirerat av mina universitetsstudier. Tanken var att få en effektiv denitrifikation, men i förhållande till näringsbelastningen av akvariet så är den lite för effektiv. Jag doserar konstant kaliumnitrat och lite aminosyror för att inte det vattenlösta kvävet ska nollas. Såvida jag inte får en till dinoflagellatskatastrof så kommer jag behålla min sandbotten, dock.

 

Nu lite bilder.

 

 _DSC3376.jpg.84ec7b050dd9de221e8f37d606b83e25.jpg_DSC3377.jpg.58669b18b2ee80d2b95d53a09b8d879a.jpg

 

Tidigare i år så beställde jag två frön av röd mangrove, Rhizophora mangle, för att testa på. De stod från början i mitt andra akvarium, men flyttades i somras till detta. I samband med det så hängdes en av mina gamla AC-RC-spotlights upp över dem. Denna lampa hade dock inte speciellt mycket att erbjuda när det gäller röda våglängder. För några veckor sedan gav den upp en morgon, vilket satte sprätt på mina tankar om hur jag skulle ge dem en mer lämplig ljuskälla. Som av en händelse åkte jag och min flickvän till IKEA senare samma dag i helt andra ärenden, och där hittade jag en LED-spotlight avsedd för odling. IKEA specificerar inte vilka våglängder dioderna har i den, men vad jag kan tyda med ögonen så rör det sig om två sorters dioder; röda och gulvita. Förhoppningsvis så håller den måttet. Den är endast tänd mellan 10 och 19, så ni saltvattenspurister som tycker att ljuset sticker i ögonen kan pusta ut när jag säger att allt är blått på kvällen och tidigt på morgonen... :hubba:

 

_DSC3374.jpg.45a7c0452a803e8a8fbd953a03f8421e.jpg

 

Topparna på den ena plantans blad ser lite dassiga ut, men det har de gjort ända sedan knoppen öppnade sig (den andra plantan dröjer fortfarande). Förhoppningsvis är det ingen fara då det inte verkar bli värre, men om någon kunnig läser detta så är jag tacksam för information och råd...

Ändrat av Rasmus Pedersen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Musslorna växer så det knakar, inte minst min största Tridacna derasa! Riktigt roligt att följa, den kan ses i äldre inlägg i tråden. På en av helbilderna av akvariet i det förra inlägget så syns det tydligt hur mycket färskt skal som har bildats på relativt kort tid.

 

_DSC3368.jpg.d78fe4140bd9d8859a6ef8110a8e9047.jpg

 

Mussla nummer två, också en T. derasa. Även den har kommit igång med tillväxten.

 

_DSC3369.jpg.6c3e20ae792f67329e360e54d766413c.jpg

 

Här vill jag presentera en lite udda mussla, Hippopus hippopus heter den. Båda släktena Tridacna och Hippopus ingår i underfamiljen Tridacnidae, så de är varandras närmaste släktingar. Även dessa förlitar sig på zooxantheller. Skillnaden i utseende är framförallt att Hippopus spp. inte har en mantel som sträcker sig över skalkanten, samt att skalet har en lite annorlunda form. En intressant och lite fulsnygg mussla, skulle jag säga!

 

_DSC3367.jpg.375140ae7001b40d72d885167146f5e0.jpg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Något helt galet otursamt skedde igår. Jag höll på att försiktigt peta loss lite bubbelalger på olika ställen, då det sakta sprider sig över akvariet. Använder en gammal slö kniv utan skaft till sådana saker. När jag kände mig klar med det jag lyckades hitta så placerade jag kniven tillfälligt på akvariekanten och fortsatte med lite annat i akvariet. Vid något tillfälle drar jag upp handen och råkar stöta till kniven, som åker ner i vattnet. Kniven glider snett nedåt med en bågformad kurs och penetrerar min största mussla genom manteln horisontellt. Den gick in nästan perfekt genom "munnen" och ut strax bakom "utblåset". Den stackars musslan drog ihop sig omedelbart, och jag fick kämpa lite för att dra ut kniven så smidigt som möjligt. Nu har den ett flera centimeter stort hål i manteln, men det underligaste av allt är att den ändå beter sig relativt normalt. Visst, den öppnar inte upp sig fullt då den försöker dölja hålet så gott det går, men i övrigt försöker den sträcka på manteln. Den reagerar på beröring och hastig överskuggning precis som normalt. Det är nästan så att man vågar hoppas att den ska klara sig och läka, men vi får se. Kan ju bli någon dödlig infektion, om inte annat...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Ber om ursäkt för den dåliga uppdateringen.

 

Musslan var på god väg och hade nästan läkt färdigt (rena miraklet), men sedan skedde något mystiskt som fick båda mina T. derasa att dö, samt en relativt nyinförskaffad T. maxima. Utesluter inte att den senare kan ha haft något smittsamt med sig, men min H. hippopus och T. squamosa var helt opåverkade av det hela. 

 

Detta fick mig i alla fall att stappla lite inom hobbyn, så akvariet har i princip fått rulla på utan att så mycket händer. Nu har jag dock återfått motivationen, vilket har bidragit till några nya djur.

 

Mangroven skjuter i höjden dessutom, riktigt kul!

 

_DSC3882.thumb.jpg.650c78ade9e0a233e4b587fa9296eedf.jpg

 

 

_DSC3867.jpg.500acd7f84e6a2bec9f26eaadd3f0cd5.jpg

 

 

_DSC3880.jpg.7385e21ddc4666a190747ebb40746f66.jpg

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Dags för lite uppdatering, samt redovisning av vad som är nytillkommet.

 

Akvariet rullar på otroligt bra just nu. Skickade ett Tritontest häromveckan som gav tillbaka riktigt fina resultat för i princip allt. Endast jod och fosfat var lite för låga, men ändå acceptabla. Förhoppningsvis ger Triton-Labs mätvärden en någorlunda korrekt bild av verkligheten i akvariet.

 

Första fisken på länge har nu flyttat in också, en riktigt röd Synchiropus splendidus-hane. Akvariet har länge kryllat av små kräftdjur som springer kors och tvärs över glaset; tillsammans med alla småsnäckor har dessa gjort att jag aldrig längre behövt skrapa alger från frontrutan. Än så länge verkar fisken nöjd med denna tillvaron.

 

En annan filur som flyttat in är en Neopetrolisthes maculatus. Min N. ohshimai blev tyvärr bragd om livet av dinoflagellater förra året, och jag har varit på jakt efter en ny sedan akvariet stabiliserade sig. 

 

_DSC4073.jpg.a35b6bba789f46cf4fe29c6eb6ccd395.jpg

 

Som väntat fick min P. crucifer ganska omgående en ny inneboende, den stackars räkan har förvisats till andra koraller...

 

_DSC4063.jpg.a2f5d9158491dc06f825cfccf2da0592.jpg

 

En ny korall, en Goniopora av hittills okänd arttillhörighet.

 

_DSC4064.jpg.c04c4eeedab1fbccc69416f22eac9e89.jpg

 

En bit förmodad Pectinia paeonia, alternativt P. alcicornis

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...