Gå till innehåll

hjälp med vatten värden


tropheus

Rekommenderade inlägg

har haft problem med mina koraller sen jag la i dom för 2 mån sedan,karet  startades för 3,5 mån sedan. det är mest sps.

ingen som helst tillväxt och blekning,någon har dött.fick rådet att skicka ett vatten prov till

marinlab på akvarie vatten och osmos vatten.svaret förbryllar mig och då jag vet att här

finns många duktiga lägger jag ut värdena här och hoppas nån kan förklara.skriver bara ut

det som inte är bra.saltet jag använder är red sea ( blå spann ). fiskarna mår bra.

några ideer om detta?

 

osmosvatten

koppar 2,08ug/l

kisel 22,4 ug/l har nu bytt media i r-o filter

 

akvarie vatten

nitrat 38,17 ug/l

fosfat 0,11 mg/l hanna checker har visat mellan 0,02-0,07

 

koppar 13,57 ug/l  rekommenderat 0,00

bly  0,23 ug/l        rek.0,10

arsenik 9,75 ug/l   rek.0,00

antimon 12,64 ug/l  rek.0,00

iodine 104 ug/l       rek.54,00-66,00

bar 432,13 ug/l      rek 0,00-22,00

molybden 23,18 ug/l  rek.0,00-5,50

zink 20,43 ug/l          rek0,00-4,40

strontium 11,5 ug/l   rek.7,20-8,80

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

Jag skulle kontrollera med Triton Lab - verkligt konstiga värden om du använder RO vatten. Använder du några tillsatser mer än saltet?

 

MVH Lasse

ok det är ju aldrig fel att kolla med flera,därav min fråga kan man lita på marinlab.jag använder bara zeostart,zeofood och zeobac.

kopparn kanske kan förklaras med att det var lite koppar som gick igenom osmosfiltret,

fyller man då på avdunstat vatten med det så borde ju kopparn stiga.däremot arsenik

låter ju inte alls bra.jag har köpt nytt R-O filter och byter 55 liter om dan,dock inte sett nån bättring.

får ge det lite tid och sen skicka ett nytt test.

tack för svaret

mvh mats

Ändrat av tropheus
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Lasse - Prova TritonLabs för att få en "second opinion", tror inte det där stämmer!

Det verkar vara fler som får märkliga resultat

Egentligen så går det inte att få fram alla dessa testresultat från ett sample med en så komplex lösning som saltvatten, det kräver fler samples, fler mätningar "kyltransport" och syrastabilisering/fixering.- men allt detta är ju naturligtvis en kostnadsfråga också

Sedan är det ju viktigt med vad och hur ofta firman kalibrerar sina maskiner, det uppstår relativt snabbt en "drifting" i mätresultaten.

 

 

 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ditt kopparvärde indikerar att du skulle ha åtminstone ett mindre problem med räkor - värdet är tillräckligt högt för att skapa problem för dem, koppar skall vara noll om det gått igenom ett RO filter. Arsenik - vart kommer det ifrån? Många frågetecken.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, Lasse sa:

Ditt kopparvärde indikerar att du skulle ha åtminstone ett mindre problem med räkor - värdet är tillräckligt högt för att skapa problem för dem, koppar skall vara noll om det gått igenom ett RO filter. Arsenik - vart kommer det ifrån? Många frågetecken.

 

MVH Lasse

tänkte också så om räkorna men dom trivs som sagt.tanken var att osmosen inte funkar som den ska elr. är utsliten eftersom där är lite koppar i mitt osmos vatten och ännu mer i karet,där samlas det ju på hög pga.avdunstning.ja arsenik verkar ju ännu konstigare.japp mycket konstigt.

Med vänlig hälsning mats

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, tropheus sa:

tänkte också så om räkorna men dom trivs som sagt.tanken var att osmosen inte funkar som den ska elr. är utsliten eftersom där är lite koppar i mitt osmos vatten och ännu mer i karet,där samlas det ju på hög pga.avdunstning.ja arsenik verkar ju ännu konstigare.japp mycket konstigt.

Med vänlig hälsning mats

 

Det är ett alternativ - ett annat är att testen är fel

 

En sak jag lärt mig - sök först på de enkla förklarningarna :)

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 timmar sedan, greger sa:

Håller med Lasse - Prova TritonLabs för att få en "second opinion", tror inte det där stämmer!

Det verkar vara fler som får märkliga resultat

Egentligen så går det inte att få fram alla dessa testresultat från ett sample med en så komplex lösning som saltvatten, det kräver fler samples, fler mätningar "kyltransport" och syrasta och ebilisering/fixering.- men allt detta är ju naturligtvis en kostnadsfråga också

Sedan är det ju viktigt med vad och hur ofta firman kalibrerar sina maskiner, det uppstår relativt snabbt en "drifting" i mätresultaten.

 

 

 

 

 

Jag får nog göra så,kör på med vatten byten ett tag först. Jag förstår att det är svårt att få

exakta svar, men är det då nån ide att skicka.Hur tolkar ni resultaten från tex. triton skickar ni in

flera och väljer en medelväg?Elr. bara bortser från extrema prov svar.Skulle vara intressant att

ta 2 prover samma dag och skicka en till triton och en till marinlab!

Med vänlig hälsning mats

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 minuter sedan, Lasse sa:

Det är ett alternativ - ett annat är att testen är fel

 

En sak jag lärt mig - sök först på de enkla förklarningarna :)

 

MVH Lasse

Det har du nog rätt i Lasse,men anledningen att jag skickade vatten testet var att det var nåt

fel i karet har bra värden men korallerna tynar sakta men säkert bort,absolut noll tillväxt på 2 mån!

Med vänlig hälsning mats

Ändrat av tropheus
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, greger sa:

Finns ju ett mer hardcore test från FaunaMarin : Labor test - men det kostar dock mer än de andra två (tillsammans) :)

Å andra sidan får man inte rätt resultat, så är ju de andra inte billigare.......

sant

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...