Gå till innehåll

Okänd angripare


Rekommenderade inlägg

Hej, har blivit biten eller bränd av något okänt i karet:( hade handske bara på ena handen eftersom trodde på det enda man ska akta sig för i mitt kar - Euphyllia och anemon. men efter ha luftat en sten, som jag trodde var tom/ren kände plötsligt smärta, som om jag kramade en Diadema (finns ingen)... struntade först i det, hade bråttom med att flyta alla stenar tillbaka till karet. Det kliar rejält och brinner, samt fingrarna är svullna... efter nästan 36 timmar.  Vore tacksam för tips - vem skulle angripare va...

 

handen.jpg

Ändrat av Nelli
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så panik är det nog inte:) jag lever och mår relativt bra, efter 36 timmar...:) har kollat på nätet och Systral verkar vara intressant, men den säljs inte i Sverige:( har smörjt med Canesten, slutat klia iaf:). Om jag inte vet vem bitit mig, hur de på Vårdcentralen kan veta det? med en okänd orsak blir det lika gissnigslek för dom med...  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antingen var det som bet eller stack dig giftigt och då är det förgiftningssymptom du har.

Eller så var det inte giftigt och då är det inflammerat med bakterier.

 

Jag vill fortfarande trycka på att det är bäst att låta en professionell bedömma hur det ska behandlas. Om det är förgiftning så har de koll på det också.

 

KONTAKTA VÅRDEN!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack alla för omtanke! tror på att mitt immunsystem klarar det på egen hand och binjurarna skapar tillräckligt med kortison, så småningom:) ni vet, "allt som inte dödar oss..." :)

så jag är mer intresserad av - vem ska jag akta för i framtiden... (handskarna på både händer är ett måste, förstås:) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lek inte med din hälsa i framtiden. Ditt immunsystem är inte designat för tropiska marina organismer och är det förgiftning så hjälper inte något immunsystem i världen. Nästa gång det här inträffar - första åtgärden är att sätta handen under så varmt vatten som möjligt - så varmt du klarar av under minst 15 - 20 minuter. Många marina gifter är proteingifter som går på nervsystemet (gäller alla giftiga fiskar jag känner till samt att det minskar smärtan från Diadema - dock innehåller troligtvis Diadema mer gift som inte förstörs av värme, gäller inte palytoxin). Andra åtgärden - uppsök vårdcentralen. Vi har en mycket bra giftinformationscentral här i landet som faktiskt vet en hel del om tropiska marina gifter tack vare en massa klumpiga akvarister. Varje sådan kontakt ökar också kunskapen till förmån för kommande klumpedunsar. Många maria organismer attacker på två fronter - en primär toxisk attack följd av en bakteriell attack. Organismer kan också utlösa allergiska anfall. Gå till vårdcentralen - ett besök för mycket kan vara bättre än om du sitter med kroniska besvär om 10 - 20 år. Eller ännu värre du får en blodförgiftning av den sekundära bakteriella attacken. Jag har suttit och sett på min egen hand hur bakteriella attacker under loppet av 10 - 15 minuter utökat området med celldöd. I detta fall gällde det förgiftning av palytoxin som visade sig ha bakterier/mikroorganismer som en sekundär effekt. Vid det tillfället (2001) var det okänt - nu är det välkänt. Uppsök vårdcentralen - även om din profession är inom medicinen/vården.

 

Mycobacterium marinum är inte helt otänkbart här heller även om det brukar ta längre tid.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Nelli sa:

Om jag inte vet vem bitit mig, hur de på Vårdcentralen kan veta det? med en okänd orsak blir det lika gissnigslek för dom med...  

Det var det konstigaste resonemanget jag läst på ett bra tag. Nästan att jämställa med att de inte skulle kunna ge bra vård till någon som blivit påkörd eftersom det råder oklarheter kring om det var en personbil eller en lätt lastbil. 

 

Knalla ner till vårdcentralen på en gång, det kan bli den bästa investeringen du gjort. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lugn, har pratat med husläkare och de hänvisad till antihistamin och kortisonsalva. Jag är en ganska erfaren dykare och känner till förstås diverse faror under vatten... men det i mitt kar vi pratar om, inte open sea... är väldigt tacksam för att ni tar min hälsa på allvar men vi kan nog släppa den i nuläge:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har samma åsikt som övriga om det där med vård men den diskussionen känns inte som den kommer vidare.

 

Där du blev bränd, var det ovanpå en sten som ligger i ljus eller var du i mörkare trakter när det hände? Någon borstmask är ju en kandidat till att vara ansvarig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sant, diskussionen om hälsan slipper jag helst, för tillfälle:) ja, borstmaskar finns i karet, dock visste inte att dem kan bita... det var en räddning operation, senare på kvällen - 100 kl sten ska först bort ur karet o sen tillbaka... visa stenar var tunga för ena hand att hantera så den andra hjälpte till, vid behov... efter ha känt smärta, tagit jag handske på andra handen och fortsatt med uppbyggnaden, koncentrerad på andra saker... i karet på knappt 500 liters finns bara 2 doris, 2 clowner, 2 putsaräckor och en sandvändare + städpatrull, samt koraller/anemoner... därför hade jag inte fruktat nåt oväntat... hade ju själv skapat denna miljö från scratch.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...