Gå till innehåll

Bakterier sötvatten respektive saltvatten


DSB

Rekommenderade inlägg

Har startat mitt karantänsakvarium och tänkte då lägga filtermaterialen ett par dagar i mitt sötvattensfilter (för att få igång det snabbare).

sökte på nätet angående att föra över filtermaterial från sötvatten till saltvatten och alla trådar jag hittade så menade man att det inte gick, bakteriefloran skulle helt enkelt dö när den flyttades till saltvatten.

Med det resonemanget så blir min tolkning, att det är omöjligt att starta ett saltvattensakvarium utan att ta flora från ett fungerande saltvattensakvarium. Visst de flesta av oss köper levande sten osv.

Men om vi leker med tanken att vi startar med död sten osv så skulle vi aldrig få ett fungerande filter eller ? Jag köper inte det resonemanget, men jag har kanske fel.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt https://en.wikipedia.org/wiki/Nitrification verkar vissa arter finnas både på land och i söt- och saltvatten, men kanske sammansättningen av arter skiljer sig liksom metabolismen (bakterier är ju ofta ganska anpassningsbara).

 

Min gissning är att flytt av filtermaterial mellan söt- och saltvatten kommer att orsaka förändringar i bakteriekulturerna på många olika sätt, men många bakterier kommer att överleva också. Så jag vet inte hur mycket det verkligen hjälper att ympa in bakterier från sötvattensfilter jämfört med de som följer med kranvattnet.

 

Vill du få igång karantänsakvariet fort kan du annars använda ammoniabindare eller färdiga bakteriekulturer för saltvatten. Bakterier från ett annat saltvattensakvarium kan också fungera men då finns förstås risken att parasiter följer med.

 

Quote

om vi leker med tanken att vi startar med död sten osv så skulle vi aldrig få ett fungerande filter eller ?

Nej om både inredningen och vattnet var helt sterilt så skulle inte ett bakteriefilter kunna fungera, iaf inte förrän man satte in levande organismer t ex fisk som förde med sig bakterier.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har löst det så, att jag tog en näve sand från mitt eget saltvattensakvarium och lade det i en filter påse, som jag placerade på lämpligt ställe.

 

"Nej om både inredningen och vattnet var helt sterilt så skulle inte ett bakteriefilter kunna fungera, iaf inte förrän man satte in levande organismer t ex fisk som förde med sig bakterier"

 

Ja det är helt riktigt om allt är sterilt, men det är det ju inte.

 

 

Skickat från min iPad med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...