Gå till innehåll

HCO3 som kolkälla åt zooxantheller och dinoflagelater mm


jonasroman

Rekommenderade inlägg

 

@Lasse, o jag har haft en fruktsam diskussion rörande hur en zooxanthells fotosyntes, och i förlängningen även koralls tillväxt, beror på olika pH samt KH-värden. 

 

Jag öppnar en ny separat tråd här i ämnet så vi inte behöver fortsätta i min akvarietråd. 

 

Den initiala huvudfrågan för mig är hur fotosyntesen för zooxantehellen ändras vid olika pH, och varför den isåfall ändras. Jag har nu lusläst denna mkt seriösa artikel, och sammanfattar den gärna för er. Denna, och lite annat kanske sen kommer ligga till grund för en artikel från mig där jag sammanfattar andra artiklar i ämnet(ej egna åsikter).

 

Först o främst vill jag säga direkt, jag håller nu med Lasse, att zooxanthellens fotosyntes avtar inte om/när den tvingas nyttja HCO3 som kolkälla istället för CO2 (utan faktiskt till o med ökar, se nedan)! 

Ökningen av fotosyntesen fortsätter ända till pH 8.5 enligt studien. Vidare vet vi att det finns en stark koppling mellan fotosyntesen hos zooxantellen och kalkbildning. Därför tror jag att det Lasse kallar för sweetspot, det pH över vilken korallens tillväxthastighet avtar, ligger närmare 8.5. OBS, tror, vet ej, men jag baserar denna tro på bla denna artikel.

 

(hoppa till sammanfattning längst ner i blått, om ni inte hänger med)

 

STUDIEN

Man har studerat fotosyntesen hos zooxanthellen vid

1) olika KH värden

2) olika pH värden

  • a)olika pH via ändring av total karbonathårdhet(HCO3+CO3) men samma CO2(aq)
  • b)olika pH värden med samma totala halt av karbonater (CO2+HCO3+CO3) men olika relationer mellan dessa.

 

 

 

 

Dessutom har man tittat på tre olika zooxantheller

A) de som sitter kvar inne i korallen

B) isolerat "loss" från korallen o mätt på dom i det fria

C) helt nya odlade zooxantheller som aldrig varit i en korall

 

Och här kommer resultaten:

 

 

1) Fotosyntesen stiger med ökad karbonathårdhet för alla tre stammar. Särskilt intressant är dock att för stammarna B o C mättas kurvan av snabbt vid värden över naturliga värden (KH7),,medans för stam A (alltså för zooxanthellen i en korall), kan man gå mkt högre i KH innan man ser att fotosyntesökningen avtar. Slutsatsen här är att zooxanthellen och den fria dinoflagelaten  nyttjar mkt effektivt HCO3 till sin fotosyntes. 

 

 

2) Vid ökat pH via förändrad alkalinitet (alltså ej förändrad halt av CO2 i vattnet, vattnet står i total jämnvikt med luftens CO2 så CO2 är samma oavsett pH): samma resultat som i fallet 1, dvs: Med ökat pH stiger fotosyntesaktiviteten pgr av ökad halt av HCO3.

 

3) Vid ökat pH i vatten som EJ står i jämnvikt med luft: Här kommer det mest intressant försöket: Vi ändrar pH i vattnet med tillsats av en syra eller bas(NaOH eller HCL) o låter inte vattnet kunna vädra ut eller ta upp nån CO2 från luften. DVS: Halten av CO2+HCO3+CO3, dvs den totala mängden kol, är konstant. Vi förskjuter nu bara relationen mellan CO2/HCO3/CO3 genom att ändra pH via tillförsel av syra eller bas. 

Sedan mäter man fotosyntesaktiviteten igen för de tre olika stammarna. 

Resultat: Vid ökat pH STEG fotosyntesaktiviteten för stam 1 och 2, upp till pH cirka 8.5, sen sjunker den!  Detta är det mest intressanta resultatet på hela studien tycker jag, för det visar att zooxanthellen inte bara kan använda HCO3, utan till o med föredrar det framför CO2!! 

Men, ni ser att detta gäller inte för den stammen som är helt odlad utanför korall(stam 3). Den följer mer det "förväntade" för alger, den föredrar CO2, dvs dess fotosyntes sjunker vid stigande pH.

 

Sammanfattning:

 

Zooxanthellen i en korall, men även utanför korallen (dinoflagelat fritt)  utnyttjar i huvudsak  HCO3 som kolkälla för sin fotosyntes. Vid ökad halt av HCO3  tex via ökad karbonathårdhet eller via ökat pH upp till ph 8.5 (då den relativa halten av HCO3 kontra CO2 ökar) stiger därför fotosyntesaktiviteten hos zooxanthellen i korallen. 

Vid ännu högre pH sjunker HCO3-halten till förmån för stigande CO3, som i sin tur ej kan nyttjas till fotosyntesen, varvid fotosyntesaktiviteten avtar vid pH över 8.5. 

Förrutom att zooxanthellen kan utnyttja HCO3, är det till o med så att den föredrar HCO3 framför CO2!, då man sett att vid en relativ förskjutning av HCO/CO2 åt CO2-hållet, så minskar fotosyntesen!

Detta gäller dock enbart för zooxanthellen i korallen; För den helt fria dinoflagelaten råder den omvända situationen; även om den kan utnyttja HCO3 föredrar den CO2. 

 

/Jonas Roman

 

PS:Postar lite understrykna saker, för att hjälpa er att hitta i texten. Jag tror inte alla kommer lusläsa artikeln som jag gjort. Artikeln postas också. 

DS

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

HCO3 behövs.jpeg

HCO3 alger, ph max.jpeg

HCO3 som kolkälla.jpeg

ph:fotosyntes.jpeg

ph ideal 8.8.jpeg

Lågt pH:lägre fotosyntes.jpeg

fotosyntes:alk.jpeg

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fortfarande kan det vara skillnad mellan hög fotosyntes och hög tillväxt. Om mycket av energin som zooxanthellen producerar går till att omvandla bikarbonat till koldioxid så kan nettoeffekten ändå bli att mest tillväxt sker vid ett lägre pH än vi tidigare trott. De försök som jag sett visar dålig tillväxt vid 8,4 jämfört med tillväxten vid  ca 8,1 - under 7,9 var också dåligt.  Nu pratar jag om ett vatten med ca 8 i alkalinitet men där pH manipulerats med koldioxid - eller Bristen på den. Red Sea har en metod som bygger på att man kör ca 11 i alkalinitet för att öka tillväxt. Fortfarande är det så att de system jag sett som bygger på kalkreaktorer (och därmed mer fri koldioxid) i allmänhet visar en mycket bra tillväxt.  Jag har fått lite mer att hända sedan jag lämnade iden med så högt pH som möjligt - jag var alltså uppe runt 8,5 i topparna.

 

Vi gör så här Jonas - jag försöker begränsa mitt pH kring först 8,1 och du försöker dra upp ditt till 8,5 - sedan jämför vi :)

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, Lasse sa:

Fortfarande kan det vara skillnad mellan hög fotosyntes och hög tillväxt. Om mycket av energin som zooxanthellen producerar går till att omvandla bikarbonat till koldioxid så kan nettoeffekten ändå bli att mest tillväxt sker vid ett lägre pH än vi tidigare trott. De försök som jag sett visar dålig tillväxt vid 8,4 jämfört med tillväxten vid  ca 8,1 - under 7,9 var också dåligt.  Nu pratar jag om ett vatten med ca 8 i alkalinitet men där pH manipulerats med koldioxid - eller Bristen på den. Red Sea har en metod som bygger på att man kör ca 11 i alkalinitet för att öka tillväxt. Fortfarande är det så att de system jag sett som bygger på kalkreaktorer (och därmed mer fri koldioxid) i allmänhet visar en mycket bra tillväxt.  Jag har fått lite mer att hända sedan jag lämnade iden med så högt pH som möjligt - jag var alltså uppe runt 8,5 i topparna.

 

Vi gör så här Jonas - jag försöker begränsa mitt pH kring först 8,1 och du försöker dra upp ditt till 8,5 - sedan jämför vi :)

 

MVH Lasse

Mkt i artikeln talar för att det inte är särskilt energikrävande för zooxanthellen att nyttja HCO3. Som du ser så stiger till o med fotosyntesen när man förskjuter CO2/HCO3/CO3 åt HCO3-hållet med bibelhålen total halt av oorganiskt kol. Om det vore en energikrävande process skulle kanske inte korallen prioritera HCO3-vägen, men det gör den enligt denna studie. Märk att det är korallen som styr in zooxanthellen på HCO3-spåret, eftersom den helt friodlade zooxanthellen inte svarade på samma sätt utan den föredrog CO2. Alltså finns ngt(troligen en HCO3 transportmekanism) i korallen som favoriserar för korallen HCO3-vägen framför CO2. Det hade den kanske inte valt om den vägen skulle vara så energislukande som du tror??. Håll med om att det är ett observandum att den till o med föredrar HCO3 jämfört med CO2. Det kunde dom visa tack vare att ändra pH i vattnet med en syra eller bas o ej låta vattnet stå i kontakt med CO2-luft, utan luft med bara kvävgas. Dvs dom kunde få en sann förskjutning av karbonaterna utan att ändra på den totala summan av dessa. När du höjer o sänker pH med CO2 så ändrar du också den totala halten av karbonater, som i sig lika mkt kan vara förklaringen till dina iaktagelser. Dvs skälet till dina iaktaglser kan va att när du vädrar ut CO2 o höjer ditt ph på det sättet så minskar du också på den totala halten av oorganiskt kol, och detta är i sin tur orsaken till lägre fotosyntes och också tillväxt his korallen. Skall du visa på att det beror på ökad energiåtgång så måste du ju ha en konstant nivå av oorganiskt kol, o då kan man bara göra som dom gjort, lufta mot ren kvävgas o höja o sänka med syra o bas medel.  

 

Det talas också om spontan hydrolys av HCO3, dvs en inte energikrävande process alls för omvandling/nyttjande acv HCO3. Du ser också i studiens första del att för den stammen man isolerat fritt, som nyttjar HCO3 hellre än CO2 till o med som sagt  (den zooxanthellen som man isolerats från en korall men testat sen utanför korallen), inte är begränsad av mängden HCO3, då dess tillväxt ej ökar när man höjer nivåerna över NSW. Det betyder att det verkar inte va särskilt svårt för zooxanthellen att nyttja den mängd HCO3 den behöver för full fotosyntes, då alltså fotosyntesen EJ ökade när man höjde HCO3 till onaturligt höga nivåer, utan ökad bara upp till nsw.nivåer.

 

Hela studiens budskap andas för mig  att det är naturligt o till o med att föredra för zoox att uyttja HCO3, och till o med så att den måste göra det(när den är i en korall), den klarar sig inte med bara CO2 (förutom grupp 3 som var odlade o aldrig varit i en korall). Det tolkar jag som att spåret med att det skulle vara så energikrävande att nyttja HCO3 är tveksamt. Däremot håller jag helt med dig nu att fotosyntesen fortgår minst lika bra, ja till o med bättre, när vi tvingar in zoox på att nyttja HCO3. Där var jag osäker innan men denna studie har svarat på min fråga. 

 

Och som sagt, skälet isåfall till din iakttagna tillväxthämning vid Ph över 8.1, kan vara att du minskar ju på den totala mängden kol (CO2+HCO3+CO3) när du andas ut CO2 för att höja pH. Du ändrar ju då på två saker samtidigt, både relationen HCO3/CO2 men också den absoluta mängden HCO3+CO2. Det är ju den absoluta halten av HCO3 och CO2 det handlar om, och inte relationen. Det är ju inte konstigt då att fotosyntesen minskar vid utvädring av CO2(och totalkol), o därmed kanske kalkbildningen. 

Nu är ju ditt experiment det som liknar ett akvarium, så jag kan hålla med dig om att en utvädring av CO2 skulle kunna hämma tillväxten, MEN inte via den mekanism du föreslår, utan alltså isåfall via det faktum att man vädrar ut en viss mängd kol o därmed minskar man på mängden totalkol (HCO3+CO2), vilket sänker fotosyntesen, o därmed koralltillväxt. 

 

Det är egentligen detta jag skrev om i min artikel också om CO2-reaktorn, att det är kontraproduktivt att vädra ut för mkt av reaktorns CO2. Man blir ju av med kol. 

 

Så, vi kanske närmar oss en samsyn, men tror orsaken till din tillväxthämnking är en annan, alltså snarare via vägen över minskad mängd HCO3+CO2.

 

Det betyder att om vi genomför det experiment du föreslog så tror jag som du, att min tillväxt kommer minska, men som sagt, av andra skäl. 

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, Lasse sa:

Fortfarande kan det vara skillnad mellan hög fotosyntes och hög tillväxt. Om mycket av energin som zooxanthellen producerar går till att omvandla bikarbonat till koldioxid så kan nettoeffekten ändå bli att mest tillväxt sker vid ett lägre pH än vi tidigare trott. De försök som jag sett visar dålig tillväxt vid 8,4 jämfört med tillväxten vid  ca 8,1 - under 7,9 var också dåligt.  Nu pratar jag om ett vatten med ca 8 i alkalinitet men där pH manipulerats med koldioxid - eller Bristen på den. Red Sea har en metod som bygger på att man kör ca 11 i alkalinitet för att öka tillväxt. Fortfarande är det så att de system jag sett som bygger på kalkreaktorer (och därmed mer fri koldioxid) i allmänhet visar en mycket bra tillväxt.  Jag har fått lite mer att hända sedan jag lämnade iden med så högt pH som möjligt - jag var alltså uppe runt 8,5 i topparna.

 

Vi gör så här Jonas - jag försöker begränsa mitt pH kring först 8,1 och du försöker dra upp ditt till 8,5 - sedan jämför vi :)

 

MVH Lasse

bump ,svarade ovan

 

 

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att vara mer tydlig, känner att det blir rörigt:

 

Om man höjer pH med ditt sätt Lasse, att vädra ut CO2,(eller tillföra mindre), så kommer man minska på den absoluta halten av HCO3 och CO2. Såklart minskar då fotosyntesen, och därmed gissar jag tillväxten också. Alltså via vägen mindre kol till zoox. 

 

Om  man däremot höjer pH genom att bibehålla mängden kol totalt sett, o bara förskjuter relationen (genom att dosera NAOH och ej låta vattnet stå i kontakt med CO2-innehållande luft), så kommer fotosyntesen tvärtom stiga då alltså korallen fördrar HCO3 framför CO2 enligt studien, (o koralltillväxten med stiga , men det gissar jag). 

 

Så ja, jag tror jag din korall växte sämre när du gick över pH 8.1 för att dess dess zoox fick mindre kol till sin fotosyntes. Det vore intressant om du kunde med den korall du sett detta även mäta fotosyntesseffekten o alltså ej bara tillväxten. För om du i ditt försök kan dessutom påvisa sänkt O2-produktion/sänkt fotosyntes när du mha av sänkning av CO2(aq) höjer pH över 8.1, då har du bevisat att din tillväxthämning nog snarare beror på sänkt fotosyntes o ej på energibiten. Herregud vad intressant:-)

@Lasse, kan man få va med o leka i ditt lab så kan vi skriva en artikel tillsamman sen på riktigt så småningom?........ 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse

Artikelns sista del berör transport o nyttjandemekanism rörande HCO3, och kan belysa om det verkligen går åt nån signifikant energi för detta eller ej. Jag tror som sagt inte det är en eventuell energiåtgång att använda HCO3 som är orsaken till minskad tillväxt vid förhöjt pH vid utluftning av CO2, utan en minskning av total halt av HCO3(och CO2). 

 

I studien skriver man att det finns stöd för att korallen EJ har carbanhydras på sin cellyta, utan att det handlar om en icke enzymmediared spontan dehydrering av HCO3. I en av grafernam den sista, ser du att den förväntade fotosynteshastigheten är ngr lägre än dehydreringshastigheten, talandes för att den spontana dehydreringen av HCO3 till CO2 EJ begränsar fotosynteshastigheten. Dvs den spontana dehydreringen går faktiskt fortare än fotosyntesen. 

Man har sedan i försöket också adderat en buffert som hämmar en eventuell carbanhydrasmedierad HCO3-konvertering, och såg då ingen minskad fotosyntes!

 

Slutsasen av detta är att det är en icke enzymatisk, utan spontan dehydrering som räcker för att förse korallen med sitt HCO3. Detta talar alltså ytterligare för att det inte handlar om en energiförlust som orsak att korallen växer sämre i ditt försök, utan faktiskt mer en minskad tillgång på kol. 

 

Det är bara i den zooxanthell som är helt odlad som man såg tecken på enzymatisk aktivitet av Carbanhydras, där man kunde se en högre fotosyntesaktivitet än den spontana icke enzymatiskt drivna dehydreringen av HCO3 till CO2.

 

Tror du får lämna energiideen Lasse, eller i alla fall först bevisa den isåfall. Jag tror inte den håller. Du glömmer(eller?) att du minskar på totalkol när du gasar ut CO2 som sagt

 

Se inklippta citat från studien:

 

 

Skärmavbild 2017-05-04 kl. 12.28.27.png

Skärmavbild 2017-05-04 kl. 12.28.22.png

Skärmavbild 2017-05-04 kl. 12.27.23.png

Skärmavbild 2017-05-04 kl. 12.26.20.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste också kommebtera(och hålla med dig) om att nu har jag ju bara talar om fotosyntesen. Du har kritiserat mig att det går ej helt koppla detta till kalkbildning o delvis håller jag med dig där också. Koppling finns, men pH värdet i sig runt korallen spelar också in hur lätt den kan bilda CaCO3. Vi har ju många studier som visar på ökad tillväxt vid högre pH (vet ej sweetwpot men sambandet ändå att högre pH favoriserar kalkbildning. )

hur får man ihop det med att fotosyntesen minskar om man höjer pH via utvädring av CO2?  

 

Då tror jag så här för att sy ihop säcken:

generellt blir det lättare att bilda kalk vid högre pH. Det vet vi. Men samtidigt vid höjning av pH via utluftning av CO2 minskar vi tillgång på HCO3 o CO2 totalt sett varvid zooxanthellen fotosyntes minskar. Det har studien visat. Detta har en indirekt negativ effekt på tillväxten. 

Så länge den favoriserande effekten är större får vi en ökad koralltillväxt vid högre pH. Men när tillgången på kol blir för liten, läs fotosyntesen sjunker för mkt, överväger den biten varvid koralltillväxt avtar. Detta sker vid en sorts sweetspot som du säger. 

Den ligger var? Du säger 8.1...kanske..

 

kanske så??

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vädrar inte ut någon koldioxid under tiden som fotosyntesen skall ske - tvärtom då vill jag tillföra koldioxid. Det är därför som jag tar rumsluft - ej någon luft via scrubber så fort pH stiger över 8,1. Min abrovinsch stänger av luften via scrubbern - istället tas luften till skummaren från sumskåpet. pH stiger på grund av att fotosyntesen är snabbare än tillskottet av CO2 är. Jag hade hoppats på att den rätt koldioxidrika luften i sumskåpet skulle jämna ut konsumtionen från fotosyntesen - det gör den tyvärr bara i begränsad utsträckning. Därför vill jag föra in koldioxid under denna tid och har pH som styrmedel - alltså bubbla in koldioxid så den motverkar fotosyntesens förbrukning och håller pH på 8,1. Med andra ord den koldioxid som förbrukas av fotosyntesen ersätts med ny - CO2 koncentrationen konstant.

 

MVH Lasse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
On ‎2017‎-‎05‎-‎04 at 14:45, Lasse sa:

Jag vädrar inte ut någon koldioxid under tiden som fotosyntesen skall ske - tvärtom då vill jag tillföra koldioxid. Det är därför som jag tar rumsluft - ej någon luft via scrubber så fort pH stiger över 8,1. Min abrovinsch stänger av luften via scrubbern - istället tas luften till skummaren från sumskåpet. pH stiger på grund av att fotosyntesen är snabbare än tillskottet av CO2 är. Jag hade hoppats på att den rätt koldioxidrika luften i sumskåpet skulle jämna ut konsumtionen från fotosyntesen - det gör den tyvärr bara i begränsad utsträckning. Därför vill jag föra in koldioxid under denna tid och har pH som styrmedel - alltså bubbla in koldioxid så den motverkar fotosyntesens förbrukning och håller pH på 8,1. Med andra ord den koldioxid som förbrukas av fotosyntesen ersätts med ny - CO2 koncentrationen konstant.

 

MVH Lasse.

Jag gillar den metoden, det stöder ju bra det vi sett i lite artiklar, hur det kan vara kontraproduktivt ur zooxanthellsynpunkt(och kanske därmed också ur tillväxtsynpunkt indirekt) att vädra ut för mkt CO2. Oavsett om det är CO2 eller HCO3 zooxanthellen nyttjar(där vi nog har mkt belägg för att det är mest HCO3), så kommer ju en utvädring av CO2 minska på den absoluta halten av BÅDE CO2 och HCO3, dvs fotosyntesen avtar. Det är nog inte alla som förstår att när man höjer pH genom utvädring av CO2, så även om man då förvisso förskjyter kvoten CO2/HCO3 åt HCO3-hållet, så kommer man ändå minska på även HCO3-halten i absoluta mått mätt...dvs det blir helt enkelt mindte kol, substrat, "näring" åt algerna o zooxanthellerna vid utvädring av CO2. Därför tror jag du är helt rätt ute, och gillar din modell riktigt mkt:-)

 

MEN: hur får vi då ihop denna teori med att koralltillväxten faktiskt bevisar stiger i alla fall upp till ett visst pH?, för det är visat att den gör. Jag tror det går att få ihop teorin så här:

Det finns två krafter som verkar, i olika riktningar, när vi höjer pH via utluftning av CO2. Dels så kommer vi som sagt,se ovan, sänka halterna av både HCO3 och CO2 vid utvädring av CO2, vilket leder till lägre fotosyntes hos zooxanthellen, vilket i sin tur indirekt kan leda till sämre koralltillväxt o kalkbildning. MEN å andra sidan kommer pH stegringen i sig, leda till att även om den totala halten av kol(CO2+HCO3+CO3) sjunker pgr av utvädring , så kommer just CO3 stiga i inte bara relativa mått utaan även absoluta. Detta har en favoriserande effekt på kalkbildningen. Så länge denna effekt är starkare än den fotosynteshämmande effekten pgr av minskad mängd HCO3, så kommer korallen växa bättre.(obs, min teori)

Till slut dock når vi en brytpunkt som du kallar det Lasse, och då avstannar tillväxtökningen, för då är substratförlusten av HCO3 (och CO2) större än den absoluta CO3-ökningen, varvid nettoeffekten blir minskad koralltillväxt. Denna brytpunkt vet jag ej var den ligger, men säkert inte jättehögt, du skriver 8.1 nånstans...jag tror den ligger lite högre, då jag i mitt kar upp till 8.2 bara sett ökad tillväxt med ökad utvädring av CO2 upp till den nivån.

Jag tror därför inte man i första taget bör vara rädd för att tro att CO2-tvätt o utvädring skall bli kontrapruduktivt ur en tillväxtsynpunkt,men till slut blir det det.

Om jag hade haft samma situation som du med så högt pH (pgr av fotosyntes) hade jag tänkt o gjort som du men valt pH 8.2 som brytpunkt.

 

/Jonas

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta koraller kan antagligen utnyttja både koldioxid och olika karbonater men det jag lutar mig åt är att det är energimässigt mer fördelaktigt att använda CO2 än HCO3.

 

Att det sker en ökad tillväxt vid högre KH (upp mot 11) har jag sett undersökningar på - däremot inte vad gäller ren pH höjning med bibehållen alkalinitet

 

Sedan är jag tveksam till om utvädringen av CO2 påverkar HCO3 halten i någon större utsträckning. Jag tror inte att man kan lufta ur all karbonatalkalinitet nämligen.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
On 2017-05-24 at 19:47, Lasse sa:

De flesta koraller kan antagligen utnyttja både koldioxid och olika karbonater men det jag lutar mig åt är att det är energimässigt mer fördelaktigt att använda CO2 än HCO3.

 

Att det sker en ökad tillväxt vid högre KH (upp mot 11) har jag sett undersökningar på - däremot inte vad gäller ren pH höjning med bibehållen alkalinitet

 

Sedan är jag tveksam till om utvädringen av CO2 påverkar HCO3 halten i någon större utsträckning. Jag tror inte att man kan lufta ur all karbonatalkalinitet nämligen.

 

MVH Lasse

@Lasse det är känt o visat att zooxanthellens kolbehov ej kan i tillräckligt omfattning tillgodoses via CO2, vare sig från korallens cellandning eller från omgivande vatten. 

Läs gärna artikeln jag länkade till men det finns fler. Skall se om jag hittar åt mer men det visas rätt snyggt i den artikel jag länkade till. Man ser tydligt hur zooxanthellen fotosyntetiserar mer när KH höjs vilket alltså talar för att CO2 är begränsande dvs zoox behöver helt enkelt HCO3 för att klara sin fotosyntes matchat till de andra näringsämnena. 

 

 

Ökad koralltillväxt vid ökat pH o bibehållen alkalinitet finns väl studier på?.  Postar en artikel nedan även om den mer är ett kåseri av en mkt kunnig person, jag vet inte vilken studie han lutar sig emot.  Orsaken , om den nu är som jag uppfattat det, är logisk tycker jag: pH höjningen höjer kvoten CO3/HCO3 där ju den absoluta halten av CO3 är det som avgör hur lätt kalk bildas. Enligt Delbeek växer koraller snabbast i pH mellan 8.2-8.5.

 https://reefs.com/magazine/observations-on-coral-growth-153/

 

Ang det sista: exakt, det kan man ju inte så länge man gör det mot luft med CO2, men luftar man mot luft utan CO2, tex ren kvävgas, så kan man vädra ut all karbonatalkalinitet. Rent teoretiskt alltså. 

Vädrar man ut mot vanlig luft är det ju en mkt liten del rent procentuellt som vädras ut av karbonatalk, det håller jag med om så den effekten kanske är mer teoretisk trots allt..och det skriver jag med, att det där med att lufta vattnet från en kalkreaktor: Är mer teoretiskt kontraproduktiv, men rent praktiskt spelar säkert ingen roll.  

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.nature.com/articles/srep05207

 

I denna artikel visar man hur korallskelettbildningen minskar med lägre ph, eller stiger vi högre pH, men man har stannat ,mätningen vid pH 8.2 om jag minns rätt nu. Det som är mkt mkt intressant här i denna artikel och som jag själv sett i mitt eget kar när jag höjde ph med soda-lime, är att det är framför allt den laterala tillväxten som går fortare vid högre pH medans tillväxten i toppen är mindre ph-känslig! När jag höjde mitt ph 0.15 enheter med Divesorb fick jag på mkt kort tid 30-40 nya tillväxtzooner just lateralt på tex min enzman! 

 

Så det tror i alla fall jag utifrån det jag läst,  att koraller växer snabbare om man höjer pH i alla fall upp till pH 8.2, (men enligt Delbeek kanske ännu högre). Orsaken tror jag som sagt är att CO3 halten stiger. 

 

Men en brytpunkt tror jag med det finns, men tror, baserat på  det jag hittills hittat i litteraturen,  att den  ligga högre. Dock tror jag inte den brytpunkten beror på att det går mer energi för zoox att nyttja HCO3 eftersom det är zoox normaltillstånd att göra hela tiden pgr av kronisk CO2 brist oavsett pH.  Sen finns ju som sagt bevis för (återigen i artikeln) att zoox tom inte bara kan använda HCO3 utan till o med föredrar de.  

Men vilken är isåfall mekanismen för en eventuell brytpunkt? Den höjda CO3 halten har en positiv effekt på kalkbildningen, MEN bara så länge vi samtidigt har tillräckligt bränsle (läs HCO3) till zooxanthellen. Därför finns en brytpunkt(spekulerar nu): när den positiva effekten av stigande CO3 överkompenseras av den negativa effekten av sjunkande HCO3 åt zoox, så sjunker kalkbildningen igen. Detta är min tes. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...