Gå till innehåll

Reflektioner på höga näringsvärden önskas.


BatmanGefle

Rekommenderade inlägg

13 minuter sedan, jonasroman sa:

 Läs gärna Randys artikel i AA om järnbrist som orsak till att Makroalger inte växer. Det finns också rätt mycket skrivet om hur järn begränsar tillväxten av phytoplankton.När man läst den artikeln så är det svårt att låta bli att prova järndosering. Jag tror på det spåret tills motsatsen är bevisad vilket du enkelt bara kan bevisa eller motbevisa genom att dosera järn helt enkelt. Du kommer snabbt se ett svar i såväl micro som macro i så fall. Jag tror inte heller järnbrist uppstår i första taget generellt, men eftersom du har så höga halter av de andra näringsämnena så tror jag det finns en risk att järn bli begränsande i just detta fall. Och möjligen jod också som sagt och det är ju bara att testa. Möjligen  ska du testa ett ämne i taget så du vet vilket av det som var begränsande.  Händer inget oavsett om du doserar järn eller jod då får vi börja tänka igen. 

Ska leta reda på den vid tillfälle.

Jag åker bort snart och blir borta en vecka så jag kan ladda Ballingen med lite extra jod (dubbel dos?) så får vi se nästa onsdag vad (om något) hänt. Under den tiden borde jag hunnit få hem järn så det kan provas under mer kontrollerade former under nästa vecka då jag är hemma varje dag och kan hålla koll....

 

Edit: Tack för länken :D 

Ändrat av BatmanGefle
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går ju att prova järn - visst. Då får du ju ett svar
 
MVH Lasse

Vi är väl överens alla tre om att nåt är lattjo med mitt refugium? Du och jag har ju pratat lite om det i en annan tråd med...
Att byta belysning (och då troligen till typ samma som du har, på typ 30W för att få lite andra våglängder och kraftigare ljus) är väl det som är kvar förutom jod/järn? Men mitt ljus finns det folk som framgångsrikt använder som refugiebelysning så totalt värdelöst bör det ju inte vara...
Jod är ju bekräftat lågt så det ska ju upp i vilket fall som helst, och det har jag hemma så jag behöver bara vara tuffare i doseringen så är det uppe i 60-80ppm på nolltid.
Järn kostar 189 riksdaler för en flaska KZ och det har jag råd med... Det som talar emot det är ju att mina gröna monti är ok i färgen som du säger (gäller inte alla mina gröna acro, men i mitt fall ska man nog inte börja ställa diagnoser mha acro). Dock borde det ju märkas rätt fort om det är som Jonas säger och järn är begränsande; om järn blir tillgängligt bör reaktionen bli rätt snabb på algerna (väl?).


Skickat från min Reeflink med Tapatalk
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag missade lite av din början. Cyano i refugiet kan ställa till det - helt klart. Vissa typer klarar att kemiskt bekämpa macroalger. Jag skulle ta upp hela knytet med chaeto och skölja ur det (som man sköljer ett filter) under 25 gradigt vatten - rensa det rent från cyano helt enkelt. Sedan tillbaks - när cyanon etablerat sig på det igen - skölj igen. Lite eremiter skadar inte heller i refugiet. Mina går fram och tillbaka

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag missade lite av din början. Cyano i refugiet kan ställa till det - helt klart. Vissa typer klarar att kemiskt bekämpa macroalger. Jag skulle ta upp hela knytet med chaeto och skölja ur det (som man sköljer ett filter) under 25 gradigt vatten - rensa det rent från cyano helt enkelt. Sedan tillbaks - när cyanon etablerat sig på det igen - skölj igen. Lite eremiter skadar inte heller i refugiet. Mina går fram och tillbaka

 

MVH Lasse

Det kan jag definitivt göra. Det har blivit ursköljt nån gång redan då jag skrapat sidorna/sugit ur slam från botten i refugiet men jag kan göra det till en mer regelbunden vana om du tror det kan hjälpa. Edit: de andra gånger jag haft cyano, har att börjat röra runt i det mest bara verkat triggat det och fått det att bli mera aggressivt så den här gången har jag varit rätt passiv emot det, särskilt som det inte sprids den minst lilla och med en bäbis i huset blir akvariehållningen rätt passiv och tillbakalutad vare sig man vill eller inte

 

Har minst en eremit i det (en elak jä**l som inte gick att ha i visningskaret) och en grotesk mängd av ett par olika sorters snäckor har etablerat sig där, så aktivitet finns det!

Cyanon går lite fram och tillbaka...just nu är ytor på sidoglas där det kommer massa ljus ovanligt rena och mattor som suttit på chaeton har blivit matta/bruna/döda men på andra ställen är mattan ff röd och frisk. Nästa vecka kommer det säkert se helt annorlunda ut...dött på nu friska ställen och nya mattor på nya ställen.

 

 

Skickat från min Reeflink med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En följdfråga på cyano som kan kemiskt bekämpa sina konkurrenter; kan man motarbeta denna strategi med säg en liten mängd panik-kol (eller vanligt månads-kol) i en strumpa direkt i refugiet? Jag kör med månadskol redan, men det ligger i ett annat fack, efter refugiet.
Eller ställer man till det på andra fronter om man gör så?


Skickat från min Reeflink med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått bort aggresiva fulalger - obestämt om det var cyano7 dino eller något  tredje i mitt nano genom att placera en boll chaeto där. Den var som en magnet - sedan var det bara att göra den ren :)

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 timmar sedan, BatmanGefle sa:


Jeebuz, det var inte mycket att hänga i julgranen!
Jag använder GFO (Rowaphos) och det sägs ju läcka lite järn, men med refugium kanske det blir för lite ändå..?
Jag ska lägga en beställning snart i vilket fall som helst, så jag kan lika gärna ta med en flaska järn och prova dosera lite och se vad som händer...
Ska se vad herr Stig svFO. Tyvärr bejsiver han inte rar på joddoseringen så kan jag peta i lite extra av det med.


Skickat från min Reeflink med Tapatalk

Jag är faktist inte så säker på att det läcker järn som är biotillgängligt om man kör med GFO. Järnhydroxiden är extremt svårlöslig och binder ju upp fosfat o kastar ut en hydroxidjon, och järnfosfat är också mkt svårläsligt..så att det skall läcka järnjoner till vattnet från GFO tror jag inte(men vet ej då jag ej hittat nån artikel ännu som exakt svara på frågan). Då återstår den andra förklaringen, att det rent mekaniskt lossar o åker iväg en del ren fast GFO granulat till karet. Det må va hänt, men fortfarande är det lika olöslig järnhydroxid som åker vidare till visningsdelen som små bruna korn.  Jag tro inte dessa korn är biotillgängliga dessutom. Detta är jag inte säker på men det jag slutleder mig till efter att ha läst Randys artiklar om både järn och GFO. Tyvärr berör han inte den exakta frågan om det kan frisättas ngt som fritt järn också vid nyttjandet av GFO, men indirekt svara han på kanske på frågan. En svaghet för övrigt anser jag med Randys artiklar ibland, att dom kan sakna den praktiska anknytningen, och bli en smula FÖR kemiska (säger jag...;-))......

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, BatmanGefle sa:

@jonasroman Nu har jag läst Randys artikel och iaf så länge man har macroalger så verkar det rätt ofarligt att dosera järn om jag fattar honom rätt.



Skickat från min Reeflink med Tapatalk

Ja, och i vissa  fall nog ofarligt även utan makro, för egentligen är det ju lite mikroalger vi vill ha, som konkurrens åt cyano och dino. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, BatmanGefle sa:


Vi är väl överens alla tre om att nåt är lattjo med mitt refugium? Du och jag har ju pratat lite om det i en annan tråd med...
Att byta belysning (och då troligen till typ samma som du har, på typ 30W för att få lite andra våglängder och kraftigare ljus) är väl det som är kvar förutom jod/järn? Men mitt ljus finns det folk som framgångsrikt använder som refugiebelysning så totalt värdelöst bör det ju inte vara...
Jod är ju bekräftat lågt så det ska ju upp i vilket fall som helst, och det har jag hemma så jag behöver bara vara tuffare i doseringen så är det uppe i 60-80ppm på nolltid.
Järn kostar 189 riksdaler för en flaska KZ och det har jag råd med... Det som talar emot det är ju att mina gröna monti är ok i färgen som du säger (gäller inte alla mina gröna acro, men i mitt fall ska man nog inte börja ställa diagnoser mha acro). Dock borde det ju märkas rätt fort om det är som Jonas säger och järn är begränsande; om järn blir tillgängligt bör reaktionen bli rätt snabb på algerna (väl?).


Skickat från min Reeflink med Tapatalk

ja, det tror jag, att svaret isåfall kommer rätt snabbt. Se bara till som du redan tänkt att jod finns tillräcklig först, så du minskar risken att mer än en sak är i underkant. 

 

Ang ljuset: jag tror inte det beror på för dåligt ljus. Även om ljus oftast är det som totalt sett begränsar, dvs det är ovanligt att man har så mkt ljus så algerna är fotoinhiberade (vilket man ser på att de ljusnar, samma mekanism som när koraller bleks av för mkt ljus: för mkt fotosyntes gör att klorofyll måste regleras ned, eller zooxantheller kastas ut). Det går ju få alger att växa i nästan vilket "sketljus" som helst....men när allt annat är på plats, då kan du säkert höja algtillväxten ytterligare med mer ljus, men jag kan inte tänka mig att det just nu är orsaken till ingen tillväxt alls. 

 

Den gröna färgen på en del koraller kan va en dålig indikator för järnhalten, därför att tex när det gäller enzman så mkt av den gröna färgen en fluoroscens, som jag därför inte tror beror på klorofyllhalten. Sen är det ju så att järn behövs inte för bildandet av klorofyll, där är det magnesium som ingår som jon, utan järnets funktion är att elektrontransporten i fotosyntesen skall fungera, dvs att bildandet av socker och syre skall fungera utifrån CO2 och H2O. Jag kan inte riktigt förstå hur en korall, alg, eller ens växt kan bli grönare av järn.(någon får gärna förklara för mig mekanismen som vet). Vid mkt järn, så borde ju fotosyntesen gå bättre, vilket isåfall borde leda till viss nedreglering av klorofyll för att inte få för hög skadlig fotosyntes?...vet inte om den teorin stämmer men vill bara med det belysa att det är nog väldigt vanskligt att gå på den gröna färgen på en viss korall som indikator på järnhalten. 

 

I mitt refugium ser jag mina makroalgers tillväxthastighet som en otroligt bra indikator på om ngt fattas, men det är ren tillväxthastighet jag går på, och det är mkt mkt tydliga skillnader. Dom stannar verkligen helt om nåt tar slut, o kan sen växa med fördubblingshastighet på ngr dar om jag tex bytt vatten eller tillsatt jod(eller som nu nitrat). 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 minuter sedan, Lasse sa:

Olika processer kan frigöra järn från GFO och det finns alltid en viss löslighet (av allt) Den kan vara liten - men den finns. En känd process som kan ändra järnets status är svavelväte.

 

MVH Lasse

ok, ja så kanske det helt enkelt är, men om lösligheten är väldigt låg, frisätts det ens så vi når 0.006ppb? det är frågan. det där med svavelväte är ett bra påpekande, jag vet att du förklarat det tidigare  också på ett mkt bra sätt:-)

är det så här Lasse?: Säg att det bildas svavelväte i nån sandbädd lite djupt ner...det är ju ett kraftigt reduktionsmedel så ditt bildade svavelväte kan säkert omvandla Fe3+ till Fe2+. En del av järnet som trevärt är säkert bundet som järnfosfat i sandbädden. Svavelvätet som nu bildats är ju ett kraftigt reduktionsmedel, så det reducerar Fe3+ till Fe2+. Som Fe2+ lossnar det bundna fosfaten, och kanske även järnet med då, och kan nu konsumera av andra organismer, kanske cyanon till exempel. Var det inte så du förklarade det för ett tag sen?

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, BatmanGefle sa:

En följdfråga på cyano som kan kemiskt bekämpa sina konkurrenter; kan man motarbeta denna strategi med säg en liten mängd panik-kol (eller vanligt månads-kol) i en strumpa direkt i refugiet? Jag kör med månadskol redan, men det ligger i ett annat fack, efter refugiet.
Eller ställer man till det på andra fronter om man gör så?


Skickat från min Reeflink med Tapatalk

det tror jag tyvärr inte alls går. Jag tror cyanon uppstår för att det saknas konkurrens, inte att cyanon i sig slår ut konkurrensen. Dessutom tror jag inte du med all värdens kol kan komma i närheten av att avlägsna eventuella kemiska stridsmedel. Dom sker ju isåfall i cyanon omedelbara närhet, o där kommer du inte åt. 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

52 minuter sedan, jonasroman sa:

ja, det tror jag, att svaret isåfall kommer rätt snabbt. Se bara till som du redan tänkt att jod finns tillräcklig först, så du minskar risken att mer än en sak är i underkant. 

Jag kikade på mina test nu och (det är ju inte hela sanningen med tanke på att belastning mm har ändrats under tiden) men med en snabb extrapolering så skulle mitt jod idag ligga på ca 50ppm då jag doserat samma hela tiden. Men jag laddar Ballingen med dubbelt jod innan jag åker iväg i morgon så blir det iaf lite extra påfyllt.

 

52 minuter sedan, jonasroman sa:

I mitt refugium ser jag mina makroalgers tillväxthastighet som en otroligt bra indikator på om ngt fattas, men det är ren tillväxthastighet jag går på, och det är mkt mkt tydliga skillnader. Dom stannar verkligen helt om nåt tar slut, o kan sen växa med fördubblingshastighet på ngr dar om jag tex bytt vatten eller tillsatt jod(eller som nu nitrat). 

Det låter bra då jag bara har sju dagar i stöten på mig att ändra något/observera ändringar (jobbar sju dagar borta/ledig sju dagar) och det känns hemskt att dosera något (järn) och sedan låta frun fortsätta doseringen och inte riktigt veta vad som händer (har hänt att jag åkt bort från en ny, "frisk" korall och kommit hem till en vissen som sedan dött. Inte säkert att jag kunnat rädda den ändå, men jag skulle iaf haft en chans....).

 

41 minuter sedan, jonasroman sa:

det tror jag tyvärr inte alls går. Jag tror cyanon uppstår för att det saknas konkurrens, inte att cyanon i sig slår ut konkurrensen. Dessutom tror jag inte du med all värdens kol kan komma i närheten av att avlägsna eventuella kemiska stridsmedel. Dom sker ju isåfall i cyanon omedelbara närhet, o där kommer du inte åt. 

Ok. Det var lite därför jag tänkte aggressivt kol direkt i refugiet, då det ju ändå är en del cirkulation där. Så nära punktmarkering som man praktiskt kan... Sen om cyanon faktiskt utsöndrar stridsmedel eller om aktivt kol ens kan absorbera det, det kan jag alldeles för lite för att uttala mig om, det får du och Lasse strida om. ;) 

Det sägs ju ibland att aktivt kol är väldig bra om man har mjukisar/blandrev, då dessa med kan strida, men du menar att kol är verkningslöst även där?

Ändrat av BatmanGefle
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag har lekt liite för mycket med att optimera refugiets tillväxt och matat lite mindre så blommar min röda cyano. Den återuppstår dessutom på precis samma ställe det senaste året. Där den växer till är på botten där det dessutom är ganska lågt ljus. Det knepiga är att den försvinner inte på någon månad trots att ja ökat matning och minskar belysningstid och jodtillsats. 

 

Men hönni cyano är något mycket vacket i ett akvarium. När jag visar mina vänner att den röda mattan på botten är en bakterie från urtiden som syresatte och syresätter vår planet. Så tycker många av våra vänner att just det är det koolaste med mitt akvarium (j förutom mina knorrande clowner förstås. Fiskar som pratar har alltid den största wowfaktorn :):):)   ) 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

32 minuter sedan, LN21 sa:

Men hönni cyano är något mycket vacket i ett akvarium. När jag visar mina vänner att den röda mattan på botten är en bakterie från urtiden som syresatte och syresätter vår planet. Så tycker många av våra vänner att just det är det koolaste med mitt akvarium (j förutom mina knorrande clowner förstås. Fiskar som pratar har alltid den största wowfaktorn :):):)   ) 

 

 

Jag kan helt hålla med om att med lite bakgrundshistoria är det riktigt, riktigt häftigt! Och ja, den röda sorten är riktigt fin men jag kan tyvärr inte riktigt se allt det där då jag vet att eftersom jag ser det så är något inte riktigt hundra.... ;) 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur en organism lyckas etablera sig är en sak - hur den upprätthåller sin ställning sedan kan vara helt olik. Jag är väldig säker på att flera former av cyano som jag haft släpper släpper någon otrevlighet som får mina andra varelser må dåligt. Och detta efter de lyckats med att etablera mattorna. Det kan vara ett sätt att prova att sätta dit något väldigt potent aktivt kol (panikkol) - det kan hjälpa

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 timmar sedan, BatmanGefle sa:

Jag kikade på mina test nu och (det är ju inte hela sanningen med tanke på att belastning mm har ändrats under tiden) men med en snabb extrapolering så skulle mitt jod idag ligga på ca 50ppm då jag doserat samma hela tiden. Men jag laddar Ballingen med dubbelt jod innan jag åker iväg i morgon så blir det iaf lite extra påfyllt.

 

Det låter bra då jag bara har sju dagar i stöten på mig att ändra något/observera ändringar (jobbar sju dagar borta/ledig sju dagar) och det känns hemskt att dosera något (järn) och sedan låta frun fortsätta doseringen och inte riktigt veta vad som händer (har hänt att jag åkt bort från en ny, "frisk" korall och kommit hem till en vissen som sedan dött. Inte säkert att jag kunnat rädda den ändå, men jag skulle iaf haft en chans....).

 

Ok. Det var lite därför jag tänkte aggressivt kol direkt i refugiet, då det ju ändå är en del cirkulation där. Så nära punktmarkering som man praktiskt kan... Sen om cyanon faktiskt utsöndrar stridsmedel eller om aktivt kol ens kan absorbera det, det kan jag alldeles för lite för att uttala mig om, det får du och Lasse strida om. ;) 

Det sägs ju ibland att aktivt kol är väldig bra om man har mjukisar/blandrev, då dessa med kan strida, men du menar att kol är verkningslöst även där?

Ja, jag tror inte aktivt kol tar en signifikant mängd av sådana stridmedel. det är en spekulation som inte är förd i bevis, o enligt min tro en rätt så vild yvig spekulation. Vi kan ju mäta hur kol tar effektivt bort vissa humusämnem, gulämnen osv, men jag tror väldigt mkt av organiskt material i övrigt blir kvar i systemet.

 

Jag har förvisso inte haft så mkt cyano, men aldrig sett ohälsa hos vare sig fisk eller korall, så länge det inte handlat om direktöverväxt. Jag tror inte cyanons eventuella giftutsöndring är ett stort problem så långe vi talar om måttliga utbrott. Cyanon är ingen patogen, utan en naturligt förekomande alg(sorts mellanting mellan bakterie och alg). Endast i stora mängder kan den nog bli skadlig ur ren toxisk synvinkel.

 

Däremot har jag sett ett mkt tydligare sådant samband rörande dinoflagelater, då sniglar direkt blir förlamade, o sen ibland också dör. Om det är en direkteffekt att dom äter dinon, eller en toxisk effekt via vattnet, vet jag inte. Där tror jag inte heller förvisso aktivt kol förhindrar detta, då i alla fall jag aldrig lyckats förhindra denna snigelförlamning med aktivt kol. dels tror jag därför det är en lokal effekt, men också att kolet, liksom i inledningsresonemanget ovan, ej förmår extrahera tillräckligt mkt och rätt substanser från vattnet.

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter en vecka med kraftigt jod-dopad Balling så är skillnaden på chaetons tillväxt (eller snarare bristen därav) ganska precis noll. Och framrutan ser i princip nyskrapad ut fast det gått sju dagar, så microalgerna växer inte så det stör de heller... Jag tror vi kan utesluta jodbrist nu för det är tillsatt rätt kraftig mängd och enligt dig Jonas så borde ju en åtgärdad brist visa sig snabbt på macrot...

Börjar med KZ:s järntillskott enligt rek.dosering (1drp/100l) nu så får vi se vad som händer.


Skickat från min Reeflink med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Apropå järn så har jag gjort en erfarenhet på sista tiden. Min chaeto lugnade ner sig betydligt - min nitrat steg och min fosfat steg också. Jag satte in lite grand järn för ca 1,5 vecka sedan och plötsligen tog tillväxten av mina makro fart igen. För 2 veckor sedan tog jag ut två rejäla tussar och i helgen var det dags igen att ta ut en 3 liters hink med Chaeto. förutom järn har jag doserat lite strontium men det började jag med för en månad sedan - tillväxten sköt fart direkt efter järndoseringen. Nu 1,5 vecka efter tillsättning av järn är min nitrat nära noll - tillika fosfaten. fått börja med nitrattillsats igen och stoppat lite av fosfatfällningen.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

39 minuter sedan, Lasse sa:

Apropå järn så har jag gjort en erfarenhet på sista tiden. Min chaeto lugnade ner sig betydligt - min nitrat steg och min fosfat steg också. Jag satte in lite grand järn för ca 1,5 vecka sedan och plötsligen tog tillväxten av mina makro fart igen. För 2 veckor sedan tog jag ut två rejäla tussar och i helgen var det dags igen att ta ut en 3 liters hink med Chaeto. förutom järn har jag doserat lite strontium men det började jag med för en månad sedan - tillväxten sköt fart direkt efter järndoseringen. Nu 1,5 vecka efter tillsättning av järn är min nitrat nära noll - tillika fosfaten. fått börja med nitrattillsats igen och stoppat lite av fosfatfällningen.

 

MVH Lasse

Nu ger du mig hopp, Lasse! :D 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-05-31 at 22:49, Lasse sa:

Apropå järn så har jag gjort en erfarenhet på sista tiden. Min chaeto lugnade ner sig betydligt - min nitrat steg och min fosfat steg också. Jag satte in lite grand järn för ca 1,5 vecka sedan och plötsligen tog tillväxten av mina makro fart igen. För 2 veckor sedan tog jag ut två rejäla tussar och i helgen var det dags igen att ta ut en 3 liters hink med Chaeto. förutom järn har jag doserat lite strontium men det började jag med för en månad sedan - tillväxten sköt fart direkt efter järndoseringen. Nu 1,5 vecka efter tillsättning av järn är min nitrat nära noll - tillika fosfaten. fått börja med nitrattillsats igen och stoppat lite av fosfatfällningen.

 

MVH Lasse

det var ju det jag sa;-) att järn är begränsande för alger oftare än man tror;)....Randy har helt snöat in på denna övertygelse o menar att i princip lider alla kar av järnbrist, om man nu skall överdriva hans tes en smula. 

 

Jag har också köpt på mig lite järn o skall dosera försiktigt. Så länge man inte har fulalger, känns det safe att gasa på fotosyntesen lite. Järnets funktion är just att stimulera elektrontransporten i fotosyntesen , så tar järn slut stannar fotosyntesen. Synd bara att vi inte ens med Triton kan mäta järn, då deras Level of detection ligger över det önskade värdet. Dvs 0 på Triton säger bara att man inte har skyhögt men man kan fortfarande ha överdoserat. Man får nog här mest göra som du (och som jag) att iaktta just algtillväxten. Jag tycker att en av fördelarna med makroalgrefugium är just att det är en bra indikator för om ngt tar slut, såväl N, P, järn eller annat.

 

/Jonas 

 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-05-31 at 21:07, BatmanGefle sa:

Efter en vecka med kraftigt jod-dopad Balling så är skillnaden på chaetons tillväxt (eller snarare bristen därav) ganska precis noll. Och framrutan ser i princip nyskrapad ut fast det gått sju dagar, så microalgerna växer inte så det stör de heller... Jag tror vi kan utesluta jodbrist nu för det är tillsatt rätt kraftig mängd och enligt dig Jonas så borde ju en åtgärdad brist visa sig snabbt på macrot...

Börjar med KZ:s järntillskott enligt rek.dosering (1drp/100l) nu så får vi se vad som händer.


Skickat från min Reeflink med Tapatalk

Ja, då har du nog inte jodbrist, och som jag skrev så tror jag järn ligger som nummer ett framför jod om vi skall jämföra dessa två beträffande alger. Jag har själv faktiskt idag köpt samma järnprep som du, då jag tror på det goda i att ha en hög aktivitet på fotosyntesen, och om man skall tro Randy, har många kar faktisk en kronisk järnbrist. Skall bli spännande att se hur dina alger svarar. Jag tror svaret kommer snabbt, i alla fall inom 2 dar, så länge du har hyffsat med ljus och fortfarande då hyffsade halter av nitrat o fosfat:-)

 

Jonas

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...