Gå till innehåll

Jebao DCS-3000 vinande ljud


JonasK

Rekommenderade inlägg

4 timmar sedan, Lasse sa:

Jag har kört  Jebaopumpar i många år har inte varit med om någon som låtit som vinande ljud. Vilken modell är det. jag har kört den blå varianten och den nya grå DCS tror jag den heter. Har en 4000 liters DCS stående till det stora karet - inga problem med ljud när sumpskåpet är stängt. Är det öppet så hörst det främst skvalande ljud från vattnet och vid några tillfällen ett svagt brummande från pumpen.

 

Jag tror att din pump skall gå på retur till där du köpt den - det stämmer inte med de erfarenheter jag har av deras pumpar, med det vinande ljudet.

 

PS

I sumpen har jag sammanlagt 4 Jeabaopumpar - ingen av dem viner. de är 650, 1200, 2000 samt 4000 l/h

 

Har heller inte haft något problem med dålig kvalité

 

MVH Lasse

 

Vet inte om din fråga var riktad till mig eller till @JonasK (eller båda)?

Min är iaf en sån här:

20170508_110211-3024x2268.thumb.jpg.d097f0ca3e811960588f34045cc4d5fd.jpg

 

Det är förstås möjligt att jag har haft oturen att få ett måndagsexemplar och att Jebao/Jecod-pumparna normalt sett är betydligt tystare :subdued:

 

Mvh/Kenneth

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För 1 år sedan kanske fick jag hem en pump som inte fungerade. Den blåa varianten. Fick  ett nätagg någon vecka senare från onlinebutiken.. fungerade ff inte. mätte då själva strömkabeln. Den var sönder. Tog en egen sladd och pumpen fungerade med båda nätaggregat.

För en månad sedan så började pumpen strula, går i 10 sek och lägger sedan av.

Kom ihåg att jag hade ett reserv agg hemma. Plugga in och allt fungerar.

Dock så viner det på nivå 3 och över, lite oxå på nivå 2. Och mindes jag rätt så var den nästan helt knäpptyst.

Hade det varit första april så hade jag inte ens övervägt tanken på att böja sladden, men skall faktiskt göra det när jag kommer hem. :-)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Lasse sa:

Har du kontrollerat så ljudet inte beror på att den suger in mycket luft - så gjorde min i början. När jag ströp luftflödet så tystnade pumpen. Ljuddämparen på luften behövs också.

 

MVH Lasse

 

Ja, jag har provat allt jag kan komma på:

  • Jag har ställt skummaren på en 3 cm tjock blå filtermatta. Det gjorde en liten förbättring. (Det behövdes också för att få skummaren i rätt höjd, sumpen har 27 cm vattendjup och skummaren ska enligt bruksanvisningen ha högst 25 cm.
  • Jag har kopplat en slang på original-ljuddämparen som jag dragit ut ur sumpskåpet. På slangen har jag kopplat en ljuddämpare till. Enligt "bullerappen" i min telefon gav det ca 1 dB, men jag kan inte uppfatta någon skillnad subjektivt. Ljudet kommer inte heller från luftintaget, utan från skummaren
  • Jag har ljuddämpat skåpet med ljuddämpningsmaterial från Biltema, gav också ca 1 dB enligt appen, men subjektivt hjälpte inte det heller.

Jag är ganska säker på att ljudet kommer från själva pumpen, det är inte ljudet av vatten och luft man hör, utan ett ganska genomträngande högfrekvent vinande ljud. Problemet är att denna frekvens är mycket obehaglig, och de stoppas inte heller nämnvärt av de tunna gipsväggarna i huset där jag bor. Huset är i övrigt dessutom mycket tyst så ljudet från akvariet hörs väl av den anledningen också...

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 minuter sedan, Stensson sa:

För 1 år sedan kanske fick jag hem en pump som inte fungerade. Den blåa varianten. Fick  ett nätagg någon vecka senare från onlinebutiken.. fungerade ff inte. mätte då själva strömkabeln. Den var sönder. Tog en egen sladd och pumpen fungerade med båda nätaggregat.

För en månad sedan så började pumpen strula, går i 10 sek och lägger sedan av.

Kom ihåg att jag hade ett reserv agg hemma. Plugga in och allt fungerar.

Dock så viner det på nivå 3 och över, lite oxå på nivå 2. Och mindes jag rätt så var den nästan helt knäpptyst.

Hade det varit första april så hade jag inte ens övervägt tanken på att böja sladden, men skall faktiskt göra det när jag kommer hem. :-)

 

Jag har testat min pump med 3 olika nätaggregat, originalaggregatet, ett universal Clas Ohlson och det nya garantiaggregatet, men det blir ingen skillnad för mig. Eftersom att jag numera använder pumpen som saltblandnings- och vattenbytarpump så ligger sladden olika varje gång, gör ingen skillnad heller tyvärr. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, Lasse sa:

Jag har kört  Jebaopumpar i många år har inte varit med om någon som låtit som vinande ljud. Vilken modell är det.

Det är denna jag har. Tror också att den måste gå i retur.. 

1494256356575596760660.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

25 minuter sedan, JonasK sa:

Det är denna jag har. Tror också att den måste gå i retur.. 

1494256356575596760660.jpg

Jag har en jebao dcs-4000, en dcs-1000 och en i min skummare vet ej storlek och alla har ett vinade ljud så trött på dom. 

Ska börja leta ersättare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har testat DCS 6000 och DCT 4000 båda har ljud och det är högt , 

har varit i kontakt med FS dem erbjuder att jag köper en DCP 10000 istället och köra på halv fart ...

har testa det mesta som ni har gjort och ljudet blir inte bättre alls på båda 4/6 000

jag har ägt förut en DC 3000 och den var helt tyst .

känns dem nya jebao är högljuda , bara acceptera eller betala för annat känd märke.

 

Dags att spara lite pengar :)

Ändrat av Pasaputte
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vände bokstavligt talat i dörren nu när jag kom hem från jobbet. Hörde vinandet redan vid ytterdörren. Stack och köpte en Newjet 3500 som är igång nu. Ett jäkla vibrerande! Och brummande. 

Har ställt den på sina fyra gummifötter och sedan två filtermattor undertill, något bättre... ska ge det lite tid. Vinandet är j-ligt skönt att slippa! 

 

Funkar inte denna heller så får jag ta ett sms-lån och köpa en Red Dragon för en halv månadslön eller nåt... 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hade kontaktat företaget jag köpt pumpen ifrån.

 

jag har själv 2st pumpar från Jebao 1200 och en 2000 och jag upplever dem som tysta i jämförelse med gamla AC-pumpar. men jag har också en RD-pump som är knäpp tyst.

 

kan du inte ställa pumpen och låta den gå i några dagar innan du dömer ut den helt?

har du kollat impellern noggrant ?

kan det kanske bli något ljud av luft som inte kommer ur pumphuset när du sätter ner den i vattnet? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, nike83 sa:

jag hade kontaktat företaget jag köpt pumpen ifrån.

 

jag har själv 2st pumpar från Jebao 1200 och en 2000 och jag upplever dem som tysta i jämförelse med gamla AC-pumpar. men jag har också en RD-pump som är knäpp tyst.

 

kan du inte ställa pumpen och låta den gå i några dagar innan du dömer ut den helt?

har du kollat impellern noggrant ?

kan det kanske bli något ljud av luft som inte kommer ur pumphuset när du sätter ner den i vattnet? 

Japp, jag har kontaktat Drakfisken.se i samma veva jag skrev tråden, men de har inte svarat än. Jag är lite snabb på hanen, det är jag alltid. Men en nästan sömnlös natt igår fick mig att agera snabbare än annars. Vinandet tog nog knäcken på mig. 

 

Jag har dock upptäckt en grej som gjorde mig förvånad: när jag satte dit Newjet:en så provade jag att köra Jebao:n i en stor jästunna i badrummet - knäpptyst! Knappt ett ljud kom ifrån den. Sjukt förvånad, fick nästan kolla en extra gång så att den verkligen var igång. 

 

Bytte pump och gjorde samma med Newjet:en - samma sak där, även om den vibrerar mycket mer än Jebao:n. 

 

Detta får mig att tro att tro att sumpen och skåpet blir en perfekt resonanslåda för pumpen, dess vibrationer och ljud. Allt förstärks där i returfacket mellan glasskivorna. Vinandet försvann totalt, iaf till en fullt acceptabel nivå. 

 

Den senaste timmen har jag byggt en liten låda av eggcrate och filtervadd för att prova att omge pumpen med, men utan någon som helst skillnad när den väl står i sumpen. 

 

Nu kör jag åter Jebao:n i sumpen och Newjet:en i tunnan i badrummet. Tankarna just nu går ju till någon form av ljudmatta att klä in hela skåpets insida med. Vet att det finns på Biltema, men känns sådääär att göra på ett splitter nytt Reefer 250.

 

..... eller......? :uncomfortableness:

 

 

Edit: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/

Ändrat av JonasK
Länk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@JonasK

 

Stig var inne på något vad gäller vinandet - nämligen nätagget. Nu kommer det här att låta hur konstigt som helst - men blir det någon skillnad på ljud om du vänder på din strömkontakt (den i ditt 230 V uttag) ?

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 minuter sedan, Lasse sa:

@JonasK

 

Stig var inne på något vad gäller vinandet - nämligen nätagget. Nu kommer det här att låta hur konstigt som helst - men blir det någon skillnad på ljud om du vänder på din strömkontakt (den i ditt 230 V uttag) ?

 

MVH Lasse

Nej, tyvärr hjälpte inte det. Provade nyss och det blir ingen skillnad alls :(

Det lutar åt ljudmattor alltså... men en googling på sump resonance och liknande ger förvånansvärt få träffar. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 minuter sedan, JonasK sa:

Tankarna just nu går ju till någon form av ljudmatta att klä in hela skåpets insida med. Vet att det finns på Biltema, men känns sådääär att göra på ett splitter nytt Reefer 250.

 

..... eller......? :uncomfortableness:

 

Jag har ljudisolerat insidan av sumpskåpet i mitt splitternya Reefer 525 XL... :hide:

 

Jag använde den 10 mm tjocka varianten av denna:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Ljuddampningsplatta-2000017199/

 

Resultatet blev minst sagt en besvikelse...ytterst marginell förbättring om ens någon. Nu var det ju iofs skummaren jag försökte tysta med detta, returpumpen hade jag redan bytt ut innan.

Det blev dock ljust och fint inne i skåpet :dance:

20170508_104444.thumb.jpg.bca4b9a0f3f6dfe64cdcbcd66dde5feb.jpg

Ett problem med att ljuddämpa är att det är väldigt svårt att få det helt tätt kring genomföringar och kring dörrarna. Känns också som att man behöver lämna lite öppet för ventilationens skull, och då sjunker genast effekten av ljuddämpningen...

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe @KennethN! Jag gillar det, synd att det inte hjälpte! Men hur kan det inte hjälpa..? Det kanske är som du säger att det är svårt att täta allt. Behöver verkligen skåpet ha så god ventilation? Som jag förstått det, och det kan vara fel, så är hålet där bak i skåpet till för att montera en kylare. Med en sådan täcker man väl igen det enda hål som finns? 

Tanken på att få fukt där inne bland ljudmattor och elektronik känns ju dock inte klockren. 

 

F-n också. Ska man verkligen behöva skaffa en sviiindyr returpump för att slippa höja på tvn. Haha, det eller större hemmabiohögtalare :topsy_turvy:

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur är ljudet i olika hastigheter?

 

Det med att vända kontakten (vilket innebär att du ändrar på var fasen är) är inte så dumt - det är ett knep för att slippa lysrör som glimmar svagt när de skall vara släckta.

 

En fråga vad är din rördimension upp (trycksidan) ?

 

När du provade i hinken - hade du fritt utblås då. Jag har 32 rör på trycksidan för en 4000 liters pump

 

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja...jag hade stora förhoppningar när jag började, och jag gjorde så tätt jag kunde, så jag tätade hålet mot baksidan extra, med dubbel ljuddämpningsmatta just där (väggen mot sovrummet, kändes viktigast att täta ditåt). Vet inte riktigt hur Reefer 250 ser ut invändigt, men på Reefer 525 är hålet bakåt ca 20x15 cm. sen finns det ett litet hål i innerväggen på höger sida där det är ett smalare skåp med plats för kylare. Det har jag testat att täta igen genom att trycka in en trasa, men det gav inget, så den tog jag bort igen.

Det stora problemet är dörrarna. Det blir det en liten springa i mitten som jag inte vet hur man skulle kunna täta helt. Det är ju också en öppning i dörrarnas nederkant som iofs säker går att täta ganska väl, men där har jag lämnat ett litet mellanrum.

En del av problemet kanske beror på någon slags resonans, så det är ju möjligt att man skulle ha använt någon annan typ av ljuddämpningsplatta än den jag valde. Skulle också tro att olika frekvenser dämpas olika bra.

 

Jag upplever att det är fuktigare inne i skåpet, men inte så mycket att det blir kondens någonstans. Tills jag fått min nya skummare så får det vara så här, men om den är så tyst som jag hoppas så öppnar jag nog hålet bak igen så att det blir lite bättre. Jag har också dragit ut en slang för luften till skummaren så att det inte blir samma gamla luft hela tiden.

Jag har dock alla nätaggregat och elektronikdosor mm i det andra skåpet, så jag behöver inte oroa mig för att det ska tränga in fukt där.

 

Visst, Red Dragon-pumpen är dyr, men sjukt bra... :tennis:

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse Bottenplattan i sumpskåpet är täckt av ett ca 5 mm tjockt liggunderlagsliknande material som är fastlimmat från fabriken. Jag har inte lagt emellan något ytterligare utan ställt sumpen direkt på denna yta. Jag har dock varit noga med att placera sumpen i sidled så att den inte tar i något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, Lasse sa:

Hur är ljudet i olika hastigheter?

 

Det med att vända kontakten (vilket innebär att du ändrar på var fasen är) är inte så dumt - det är ett knep för att slippa lysrör som glimmar svagt när de skall vara släckta.

 

En fråga vad är din rördimension upp (trycksidan) ?

 

När du provade i hinken - hade du fritt utblås då. Jag har 32 rör på trycksidan för en 4000 liters pump

 

 

MVH Lasse

 

På mina pumpar finns ljudet där i alla hastigheter, frekvensen ökar med högre hastighet och jag upplever det då som värre.

 

På Reefer 525 XL anges i beskrivningen att man ska koppla koppla returpumpen med en 25 mm slang, vilket jag gjort. Slanganslutningen är dock inte av standardmodell, utan är konstruerad så att den är extra lång och först har anslutning för 20 mm slang och sedan blir grövre för 25 mm slang (men innerdiametern är samma genom hela slanganslutningsdelen). Längst upp är det också en 90 graders böj av smalare dimension. Svårt att veta vilken innerdiameter det är där, men högst 16 mm, troligen ännu mindre.

 

Jag har testat i en balja nu på förmiddagen både med och utan slang ansluten, och det gör ingen skillnad för mig tyvärr. Att vända kontakten påverkade inte heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, KennethN sa:

Jag har testat i en balja nu på förmiddagen både med och utan slang ansluten, och det gör ingen skillnad för mig tyvärr. Att vända kontakten påverkade inte heller.

Det gör vinandet är alltså kvar, oavsett hur du kör pumpen? Också konstigt, för min blev ju i princip tyst mitt i hinken. 

 

 

Funderar på att bygga ett skal till min för att stänga in ljudet så inte hela sumpen blir en resonanslåda. Tänker tjockt PVC-rör omgivet av blå filtermatta. Tankar för eller emot? 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, Lasse sa:

Hur är ljudet i olika hastigheter?

 

Det med att vända kontakten (vilket innebär att du ändrar på var fasen är) är inte så dumt - det är ett knep för att slippa lysrör som glimmar svagt när de skall vara släckta.

 

En fråga vad är din rördimension upp (trycksidan) ?

 

När du provade i hinken - hade du fritt utblås då. Jag har 32 rör på trycksidan för en 4000 liters pump

 

 

MVH Lasse

Ljudet i olika hastigheter varierar en del, men vinandet är där hela tiden. Dock "mörkare" vinande i lägre hastigheter och "ljusare" i högre. 

 

Jag vet inte vad det är för dimension, men det är standard som medföljer Reefern. Kan kolla sen. 

Det var fritt blås i hinken, alltså utan lyfthöjd osv, dock höll jag för lite med handen och ljudet påverkades inte alls av det motståndet 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, JonasK sa:

Det gör vinandet är alltså kvar, oavsett hur du kör pumpen? Också konstigt, för min blev ju i princip tyst mitt i hinken. 

Ja, alltså, jag jämför i samtliga fall med pumpen mitt i baljan (i det här fallet höll jag i pumpen med handen). Om pumpen rör i plastbaljan så låter det mer, så visst vibrerar pumpen. När jag körde den "skarpt" i sumpen så hade jag den på en bit filtermatta för att inte vibrationerna skulle ledas direkt till glaset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, KennethN sa:

Ja, alltså, jag jämför i samtliga fall med pumpen mitt i baljan (i det här fallet höll jag i pumpen med handen). Om pumpen rör i plastbaljan så låter det mer, så visst vibrerar pumpen. När jag körde den "skarpt" i sumpen så hade jag den på en bit filtermatta för att inte vibrationerna skulle ledas direkt till glaset.

Ja, lite vibrerar den ju. Jämfört med Newjet så är den dock nästintill helt vibrationsfri, den jäkeln rockar verkligen loss och flyttar sig långa sträckor om man inte bygger fast den. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 minuter sedan, JonasK sa:

Funderar på att bygga ett skal till min för att stänga in ljudet så inte hela sumpen blir en resonanslåda. Tänker tjockt PVC-rör omgivet av blå filtermatta. Tankar för eller emot? 

När man pratar om bullerbekämpning utomhus, typ bullerplank och sånt så brukar man ju säga att man ska skärma av så nära bullerkällan som möjligt.

 

Har ingen aning om det är möjligt att ljudisolera under vatten, men det skadar väl inte att försöka :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, KennethN sa:

När man pratar om bullerbekämpning utomhus, typ bullerplank och sånt så brukar man ju säga att man ska skärma av så nära bullerkällan som möjligt.

 

Har ingen aning om det är möjligt att ljudisolera under vatten, men det skadar väl inte att försöka :)

Aha okej, det visste jag inte men det är precis vad jag tänkte. Jag lade en gammal ljudisolerade matta över sumpen igår men det gjorde noll skillnad.. så ska försöka bygga en rymdkapsel till pumpen :) Återkommer med resultatet hehe 

 

Frågan är ju dock om skumgummit gör sig bäst mellan rör och pump eller om den är bäst att ha på utsidan... hmmm. 

Ändrat av JonasK
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...