Gå till innehåll

Räcker det med Maxspect Razor 180w?


Richard_22

Rekommenderade inlägg

Hej, sitter och kollar lite på ny belysning och har hittat en Maxspect Razor 180w med 120 graders linser till ett bra pris.

 

Var in och läste på Triton där det stod att den funkar till akvarium som är max 120cm. Nu är det så att karet jag har är 130cm, och det är en himla prisskillnad mellan 180w och 320w. Därför undrar jag om det skulle funka med 180w ändå?

 

Tacksam för snabba svar!

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 minuter sedan, Richard_22 sa:

 

Hej, sitter och kollar lite på ny belysning och har hittat en Maxspect Razor 180w med 120 graders linser till ett bra pris.

 

Var in och läste på Triton där det stod att den funkar till akvarium som är max 120cm. Nu är det så att karet jag har är 130cm, och det är en himla prisskillnad mellan 180w och 320w. Därför undrar jag om det skulle funka med 180w ändå?

 

 

Jag säger nej, redan 120 cm är väl optimistiskt och vill påstå att gränsen ligger vid ca 90cm.

Jag har 2 st över 150cm och det är perfekt täckning.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, ska fundera lite! Kan passa på att fråga vad du skulle köpt, skulle du kört på Maxspect öht? Och isåfall 2x130w eller 1x320w? Det blir ungefär samma pris om man inte hittar begagnat.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror på hur stor plånboken är... begagnade Maxspect Razor är mycket ljus för pengarna. Sen finns det ju andra med "bättre" spektrum, men högre prislapp.

Jag föredrar två separata armaturer framför en lång. Om en går sönder har man fortfarande ljus så att man kan klara koraller medan den trasiga repareras. Om en armatur med fullbredd lägger av har man problem.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag säger som så att jag betalar helst inte mer än vad en Maxspect 320w kostar. Men visst, om man skulle hitta en ramp som är nersatt ordentligt så är det en annan situation.

Det där har jag inte tänkt på förut, på det viset känns det ju tryggare med 2 separata. Och det blir ingen skillnad mellan en 320w och två 130w? Spridningen och kvaliteten mm är densamma?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade satsat på två begagnad Ai Hydra 26 eller ett par begagnade Kessil a360we.
Satsar du på Razor så ska du definitivt ha 15000k varianten, annars får du dimma bort så mycket styrka för ett visuellt ok ljus. Jag har haft 10000K 160w över 100 x 60 cm och det funkade bra för LPS men var lite klent för SPS i mitt tycke.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ai hydra 26 ligger ju på ungefär samma pris som Maxspect om man köper två, så om jag inte hittar begagnat så är det absolut ett alternativ. Kessil var lite dyrare men det skulle funka. Nån speciell anledning till att du inte skulle valt Maxspect? Vad är skillnaden mellan dessa 2 och Maxspect?

Japp det är 15000k varianten jag kollat på.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ai hydra 26 ligger ju på ungefär samma pris som Maxspect om man köper två, så om jag inte hittar begagnat så är det absolut ett alternativ. Kessil var lite dyrare men det skulle funka. Nån speciell anledning till att du inte skulle valt Maxspect? Vad är skillnaden mellan dessa 2 och Maxspect?

 

Japp det är 15000k varianten jag kollat på.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Dels pga styrbarheten, du kan styra alla kanaler för sig och dels pga att det är riktigt bra leddar i Ai, de använder samma som Radion, åtminstone tidigare. Har haft radion gen 3 som är den bästa ledbelysningen på marknaden enl mig, har nu ett mindre akvarium med en Ai prime som också funkar väldigt bra.

Kessils mindre versioner surrar en del av fläkten (haft en A150w), vet inte hur de större är. På dem är också styrbarheten begränsad. Finast skimmer är det de främst säljer på.

Jag hade kört på Hydra om jag stod inför ditt val.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej, sitter och kollar runt lite på belysning. Var inne på Hydra men sen när jag såg att det inte följde med upphängning blev jag lite tveksam. Måste man alltså köpa både skenor och vajrar separat? Eller finns det någon butik som säljer allt i ett?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det har du rätt i, det blir ungefär samma pris. Däremot dök det upp ett annat problem, upphängningen verkar inte vara gjord för gamla trätak. Svårt att förklara men grejen man fäster i taket "fälls ut" när den kommit igenom taket, dvs den sitter fast på insidan av taket verkar det som. Vårt tak har inte den konstruktionen så där föll den idén. Antingen får man komma på en egen lösning, kanske köpa andra vajrar, eller köra på en annan belysning. Vill gärna ha belysningen fastsatt i taket.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte så noga sett hur wire-kitet ser ut - men jag håller med om att en gör det självlösning måste vara bättre.

Killen som tänkt utt deras upphängningar måste vara samma snubbe som konstruerade Tunze´s upphängningar på 80talet.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...