Gå till innehåll

Tips på skydd mot "hoppare" - wrassrar


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Ska pröva mig lite på ett gäng med wrassrar i det nya systemet men har fått förklarat att det är safe dead om jag inte gör något för att förhindra att de hoppar ur.

 

Har en ram runt toppen på akvariet med höjd på cirka 35 cm och glaslister runt sidorna på insidan av akvariet.

 

Tänkte också inhandla något att ha över t.ex. nät av något slag. Vad rekommenderar ni och var finner man det?

 

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om akvariet är 60 cm eller högre verkar risken vara mycket mindre.

Och så får man välja med förstånd. Se här: http://www.reefedition.com/cirrhilabrus-complexes-inferiority-need-not-apply/

Halichoeres är de flesta snälla och Bodianus tvärtom. Men det finns undantag i båda släktena.

Mycket sten och sand på botten är fördel. Wrassarna är beroende av att ha riktigt mycket sten både som gömställen och som terapi då de behöver något att undersöka hela tiden. 

Ändrat av stigigemla
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är mest nervös för karantänstiden.

I det stora tror jag inte de skall hoppa ut. Där är det 70 högt med sarg på 30+ cm och ram inuti akvariet.

 

Men måste nog ha något över karantänen om de inte skall hoppa ur den.

 

Hur är denna typen av fiskar med sjukdomar? Kanske de inte har så stort behov av karantänstid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns väl minst 140 olika wrassar - vissa av dem är ju riktigt svåra/stresskänsliga och många väljer att sluta sin karriär på parketten.

Men många gömställen, mjuka ljusväxlingar och nät - åtminstone i början är en bra start.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte tid att inhandla från annat land.

 

Måste ha förslag på vad jag kan köpa inom några timmar i butik :) Får fisk i dag.

 

Tänkte köra in till plantagen och handla finrutigt hönsnät som är plastbeklätt. Tror ni det fungerar?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, Dimorb sa:

Det är plastbeklätt.

 

Var tror du jag finner plastnät?

 

Skall bara vara temporärt över karantänen

 

Tveksam kvalitet på plastbeklädnaden, jag har sånt hemma i trädgården och det rostar överallt. Det finns risk för rost och järn i akvarievattnet.

 

Var du finner plastnät? https://www.google.se/search?q=plastnät&ie=&oe=#spf=1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fann ett litet nät som jag har lagt över.

 

Just nu är det inte nätet utan fiskarna jag oroar mig för.


De flämtar oerhört (gjorde det redan i påsen) och några av dem flyter omkring med buken uppåt (andas fortsatt).


Vad gör man för att underlätta för dem?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-05-09 at 08:23, Strikt sa:

Jag letar efter ett sådant till mitt Reefer 250 (90x50) och detta ser ju sjysst ut. 

Förstår dock inte deras lösning för ett ramlöst kar - att limma små bitar glas på insidan av karet för att hålla skyddet "floating". 

 

En annan, lättare och snyggare lösning vore väl att bygga en smal liten 'läpp' på ramen så att den håller uppe sig själv..? Eller tänker jag galet nu.. hehe ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

9 timmar sedan, JonasK sa:

 

 

Jag letar efter ett sådant till mitt Reefer 250 (90x50) och detta ser ju sjysst ut. 

 

 

 

Förstår dock inte deras lösning för ett ramlöst kar - att limma små bitar glas på insidan av karet för att hålla skyddet "floating". 

 

 

 

 

 

 

 

En annan, lättare och snyggare lösning vore väl att bygga en smal liten 'läpp' på ramen så att den håller uppe sig själv..? Eller tänker jag galet nu.. hehe ;)

 

 

Jag är nöjd med mitt men just den detaljen du nämner är inte helt genomtänkt då dubbelhäftande tejp lätt släpper förr eller senare. Jag har ett par glasbitar på insidan i bakkant och ett skruvhuvud i plast i framkant som också funkar som handtag då man vill lyfta av nätet.

 

f0c0c214ef7cef6f6b8b4a1e26ee0023.jpgdfa8c8673180a448489e3d09b02fae5d.jpga0830153f6a0dd251a576883a07b1f8c.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis så @Strikt! Exakt så jag menar men istället för att själv limma skruvhuvuden så kunde ju aluminiumprofilen haft en kant från början.. hmm. Tack för bilderna, ser bra ut tycker jag! 

Japp, det borde den kunna haft.
Man kan ju lägga nätet ovanpå akvariets kant men det blir inte lika snyggt.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...