Gå till innehåll

Karantänstid?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har prick till och ifrån i det stora akvariet då jag dessvärre har fått in vanliga parasiter med de första fiskarna som jag introducerade.

 

Ingenting som berör de fiskarna som har gått där ett tag men något som alltid kommer tillbaka och påverkar nya fiskar med negativ stress samtidigt som de också ofta blir mobbade av de gamla fiskarna.

 

Har, naturligtvis efter jag introducerade nuvarande fiskar :(, satt igång ett karantän/sjukhusakvarium där jag stoppar nya fiskar för acklimatisering/karantän. Som jag har förstått det så bör egentligen inte karantänen användas till mer än en fisk åt gången men man kan ha akvarierna till behandling/sjukhusakvarium för flera fiskar med samma symptom på en och samma gång. Varför är inte riktigt klart för mig men det är så det beskrivs när man läser på internet. Kanske det har med att sjuka nya fiskar inte skall stressa/smitta varandra.

 

I vilket fall så har jag inte den möjligheten. När jag handlar fisk handlar jag ofta ganska mycket på en gång och allt hamnar i karantänen. Just nu har jag t.ex. 6 kirurger, 7 wrassrar och scooter blenny fördelat på de 3 karantänsakvarierna som jag har.

 

Det betyder naturligtvis att det förekommer en del stress i de respektive akvarierna, smitta och parasiter kan spridas mellan fiskarna i respektive akvarium osv.. Jag är medveten om alla de nackdelarna men ser likväl många fördelar med att ha dem gående så. Bland annat: Acklimatisering av fisk, få fisken att ta önskat foder utan stress/aggressioner, få fisken att äta utan att den smiter undan och gömmer sig, låta fisken läka eventuella skador och trauma från resan, låta fisken få en chans att bekämpa sjukdomar/parasiter i en avstressad miljö, få allvarliga sjukdomar att blomma upp utan att "slå ut" hela akvariet osv osv..

 

Men det jag skulle vilja veta är hur länge ni låter fiskarna gå i karantän innan ni sätter ner dem i huvudakvariet.

 

Efter vad jag har läst så skall man låta dem gå i 6-8 veckor för att man skall vara säker på att livscykler på olika typer av parasiter och risker för annat obehag skall vara eliminerat men eftersom jag redan har "vanlig" prick i akvariet så behöver jag inte skydda huvudtanken för den typen av problem. Jag vill däremot vara säker på att fisken äter och att den inte för med sig något riktigt dödligt över till huvudakvariet. Hur länge har ni fiskar i karantän? Hur länge bör de gå för att man skall eliminera mass-död-risken och allvarligare sjukdomar?

 

När jag har haft tuffare utbrott av oodinium, fisk-turbo eller annat så har det ofta slagit ut hela fiskbestånd på 1 vecka. Kan man räkna med att den typen av problem alltid har ett snabbt händelseförlopp eller finns det risk att t.ex. oodinium blommar upp på en fisk som ser och uppträder normalt i 3 veckors tid?

 

Har ni olika typer av fiskar i karantän olika länge?

 

Tacksam för inspel.

 

Mvh Andre

 

@stigigemla

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eget inspel.

 

Har nu haft fisken i snart 36 timmar i karantänen. Doserar med 24-timmars mellanrum 5 ml seachem prime för att binda ammonium och minska stress på fisken. Ser ut som att det är ok. Fiskarna andas normalt och de äter lite försiktigt.

 

Men det är "dimmigt" i vattnet. Normalt hade jag trott att det var just ammonium/ammoniak men vid alla tillfällen då jag har haft det tidigare har fiskarna hyperventilerat och inte alls uppfört sig normalt.

 

Varför är det dimmigt vatten? Bör det klarna eller det kommer fortsätta vara disigt tills belastningen minskar?

Ni som doserar seachem prime.. hur ofta doserar ni det och hur länge?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...