Gå till innehåll

Alkatronic


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Update with fresh measure results of Alkatronic, prototype! 

I am aquarist and customer myself (since 25 years,) and try to think like that, when we constructing this Alkatronic. What do the customer need to know? 
So here I present you the results from the machine, based on testing last day with different time-intervals between 1-10 h, of same water which is biological inactive (fresh blended marine-water in a separate canister). Precision here +- 0.04dKH. No doubt that this is good enough, so we are settling this now, and are heading the final debugging work and construction of the first model in the final design, and then implement the final beautiful app-design. Our goal is to at least have most of this ready to MACNA, but if we have not, we will show up on other meetings .We work as fast as we can. 

Jonas

precision results.png

Precision-results.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

STOR dag, nu händer det grejer som Lasse sa för ngr månader sen.

Alkatronic är klar i sitt första fabrikstillverkade ex i slutgiltig design!! Samt förevisad i reefbuilders av Jake Adams. Vi kommer ej hinna till MACNA med maskinen dock.

 

Beräknas att börja säljas innan året år slut men kommer gå att förbeställa rätt snart. Priset är inte 100% fastställt men cirka 700-800USD.(dollarn 8 kr fn)

 

Vi jobbar nu med debugging, förfining av appen, samt en del mkt små justeringar av hårdvaran.  

Noggrannhet och precision +- 0.05dKH

Läs mer på https://www.facebook.com/alkatronic/

och

https://reefbuilders.com/2017/08/21/alkatronic-is-yet-another-new-khalkalinity-controller/

 

/Jonas

 

 

 

Alkatronic.JPG

  • Gilla 17
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer den finnas att köpa hos någon svensk eller europeisk återförsäljare? ...Överväg gärna det, så vi inte tvungna att beställa från USA... 700-800 USD + frakt + tull + expeditionsavgift och sedan svensk moms på allt, riskerar att summera till en avskräckande totalkostnad...

Ändrat av petnym
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

49 minuter sedan, petnym sa:

Kommer den finnas att köpa hos någon svensk eller europeisk återförsäljare? ...Överväg gärna det, så vi inte tvungna att beställa från USA... 700-800 USD + frakt + tull + expeditionsavgift och sedan svensk moms på allt, riskerar att summera till en avskräckande totalkostnad...

 

Längst ner på sidan 3, nästan :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-08-24 at 21:13, danne031 sa:

 

Längst ner på sidan 3, nästan :)

Den görs i Hongkong, inte USA. Tvärtom så kommer vi få ner priset om vi inte går via distributör. Dom skall ju också betala moms, tull o frakt som dom kommer i slutändan synas på butikens slutpris. Finns ingen genväg runt det, handlar bara om var i kedjan den avgiften läggs på. Det vi dock kan påverka är att minska på antalet mellanled så vi verkligen kan hålla detta låga pris på kanske 700-800 USD. Det är väldigt billigt om man ser till vad som finns under huven. Detta är en ny produkt, vars prisbild vi ännu inte vant oss vid. En skummare, som är ett plaströr o en motor, kan kosta 5000-15000kr.....en KH maskin är en titreringsrobot, där hjärtat är en avancerad pH dator, som bara den lös om du skall köpa en sån kostar 3000kr. På detta kommer en hel del annat som tex 4 högkvalitativa slangpumpar. Det funkar inte med enklas DC pumpar med de där små blå pumphuvudena för 100kr. (jag har provat)...osv osv...jag trodde personligen inte vi skulle komma under 1000USD, men är glad at vi gör det med ordentlig marginal. Men visst, såklart tillkommer frakt. Om vi har en distributör, så tror jag slutpriset stiger, just pgr av de faktorer du nämner. 

 

Håll helt enkelt ögonen öppna. Vi kommer snart annonser ut ett exakt pris o i samband med det kan man förbeställa också. Det blir säkert någon form av intro-pris med:-)

 

Jonas

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering:

 

Vi kommer troligen att redan från början inkludera en BNC utgång som gör att du kan, om du vill (men behöver inte) koppla den till vilken akvariedator som helst(tex en apex eller ghl) som har en pH ingång (dvs alla). Då kan denna akvariedator ta emot senast mätta dKH värde och där kan du sen själv avgöra vad du vill att akvariedatorn skall göra med den infon. 

 

Detta är ett resultat av att vi lyssnat på er och bygger maskinen för er. 

Det är viktigt att påpeka att denna extra funktion behövs dock inte för att få ut full funktionalitet av maskinen, då det är en standalone-enhet som funkar oavsett vad du i övrigt har för utrustning. Men möjlighet finns i alla fall, vilket vi förstått att många frågat efter. 

 

Definitivt beslut i frågan tar vi i veckan, och isåfall implementerar vi detta i alla maskiner från start. Det behövs alltså isåfall ingen extramodul:-)

 

/Jonas Roman

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Update with some pictures from inside;-). As we missed the MACNA with only a few days, we show the inside here and now! We wants  show here in first place how easy it is to maintenance, and the very very  high quality peristaltic pumps, and steppers!. 

(Some of the details are provisory in this picture, like holdings of the hose etc. Allt that part will be much more smooth and beauty, but already are really nice I think:-).

We will soon come out also with a informative leaflet.

 

IMG_2286.JPG

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering

 

 Jag överväger att publicera manualen i förtid, som jag sitter och skriver på, för att kunna hänvisa till den. Frågorna är många, och jag har inte alltid möjlighet att svara på samma frågor flera gånger, även om jag försöker det så långt jag kan. 

Manualen kommer isåfall tydligt förses med skriften, provisorisk och ej slutversion. Detta är ett led i den transparence vi haft hela tiden, där mitt mål är att inga frågor skall förbli obesvarade. Saken är ju den att när ni frågar, så lär jag mig mer, och kommer på ännu mer finurligheter jag kan lägga in i mjukvaran, så denna sorts dialog bra för er, mig och produkten.

 

Tack för allas stöd så långt, det är enormt, och vi får förfrågningar nu från hela världen om förköp, distributörer mm. 

Vi kommer inom 2 veckor släppa det exakta priset, samt ett litet tag därefter kunna ta upp förbeställningar. 

 

Här kommer vår leaflet som just lämnat fabriken. 

Fråga på, jag är till för er.

 

/Jonas Roman

 

IMG_2313.JPG

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så grymt galet häftigt och grymt genomtänkt! Verkar verkligen som en helt komplett produkt!
Priset ligger ju också ganska bra, även om jag inte har ekonomi just nu så är frågan om man ska avstå lite fisk o korallköp i höst för att kunna ge sig själv en hård julklapp!
Men åter, supergalet bra jobbat!

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, MattiasN sa:

Så grymt galet häftigt och grymt genomtänkt! Verkar verkligen som en helt komplett produkt!
Priset ligger ju också ganska bra, även om jag inte har ekonomi just nu så är frågan om man ska avstå lite fisk o korallköp i höst för att kunna ge sig själv en hård julklapp!emoji5.png
Men åter, supergalet bra jobbat!

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

Tack!:-)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering

 Parallellt med det slutliga arbetet med programvaran testar jag alltid och kontinuerligt maskinen i olika situationer. För tillfället låter jag Alkatronic  gå flera dagar i 3 timmars intervall, mätandes på samma vatten med (nästan) konstant dKH, inte biologiskt aktiv,t för att ytterligare se precision och tillförlitlighet. Gjorde några väldigt små ytterligare justeringar i hårdvaran, ("attention to details", som vi säger inom kirurgin) och är väldigt glad att se att precisionen i denna "in real life"-serie är +-0,03 dKH! Jag är glad, eftersom jag vill att det ska vara så bra som det kan vara för akvaristerna där ute.  Nu bara lite ytterligare arbete med slutliga detaljer i programvaran. Stay tuned.  Appen ni ser här är utvecklarappen, den slutgiltiga appen är av en annan design, som vi redan visat här . / Jonas Roman, Designer

IMG_2395.PNG

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har säkert stått någonstans, men iaf hur mycket är det som går till "waste"skräp/vecka, antar att det är under 1dl/vecka en cl/test?... Bara klura på det där med saltnivån, man bör väl toppa upp med lite salt efter en längre tid och inte bara fylla på det som avdunstar som man/jag normalt gör...

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎2017‎-‎09‎-‎02 at 19:34, DanneI sa:

Har säkert stått någonstans, men iaf hur mycket är det som går till "waste"skräp/vecka, antar att det är under 1dl/vecka en cl/test?... Bara klura på det där med saltnivån, man bör väl toppa upp med lite salt efter en längre tid och inte bara fylla på det som avdunstar som man/jag normalt gör...

Bra fråga. Ja, det är halva den volymen du gissade, 50 ml/mätning.

Det blir ju alltså olika beroende på hur ofta man låter den mäta. Jag tror en rätt normal inställning kommer bli 4 mätningar per dygn. Då blir det 1.4 liter/vecka. Det motsvarar cirka 40 gram salt per vecka, dvs ett halvt decilitermått i veckan som man helt enkelt slänger i i ATO-behållaren. Det är en så långsam process, så man kommer lätt hinna med o justera med lite salt då o då utan att ägna det en tanke knappt. Min prototyp har gått på mitt kar i omgångar sedan nov 2016, och jag har inte en enda gång behövt göra mer  än att då o då slänga i 1 dl salt i ATO som sagt, o då har jag ändå mätt väldigt mkt mer än de flesta kommer göra. Så det blir en enkel sak att bara ha i bakhuvudet i samband med den regelbundna skötseln av akvariet:-). Rent praktiskt blir det ju så att man som rutin adderar kanske 1 dl salt till sötvattensdunken varje gång man fyller på sin ATO, o sen helt enkelt kollar salthalten lite då o då o vb småjusterar.

 

/Jonas

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, jonasroman sa:

Bra fråga. Ja, det är halva den volymen du gissade, 50 ml/mätning.

Det blir ju alltså olika beroende på hur ofta man låter den mäta. Jag tror en rätt normal inställning kommer bli 4 mätningar per dygn. Då blir det 1.4 liter/vecka. Det motsvarar cirka 40 gram salt per vecka, dvs ett halvt decilitermått i veckan som man helt enkelt slänger i i ATO-behållaren. Det är en så långsam process, så man kommer lätt hinna med o justera med lite salt då o då utan att ägna det en tanke knappt. Min prototyp har gått på mitt kar i omgångar sedan nov 2016, och jag har inte en enda gång behövt göra mer  än att då o då slänga i 1 dl salt i ATO som sagt, o då har jag ändå mätt väldigt mkt mer än de flesta kommer göra. Så det blir en enkel sak att bara ha i bakhuvudet i samband med den regelbundna skötseln av akvariet:-). Rent praktiskt blir det ju så att man som rutin adderar kanske 1 dl salt till sötvattensdunken varje gång man fyller på sin ATO, o sen helt enkelt kollar salthalten lite då o då o vb småjusterar.

 

/Jonas

 

 

Okay, nej det är ju inga problem eller så men det bör ju göras iaf annars blir det problem i längden.. Men då är det ju bara att slänga i motsvarande salt som går bort emellanåt.. men det är 4 mätningar/dygn iaf, jag gissa på max 2. Hur som helst, bara man vet ca vad som går bort/vecka så löser det sig ju med saltnivån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg
×
×
  • Skapa Ny...