Gå till innehåll

Alkatronic


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Hej!

Skapar en ny tråd om min KH-maskin där jag tänkte samla all info om det fortgående arbetet med att få ut min maskin som en kommersiell produkt på marknaden ihop med företaget Focustronic.

 

Vi har idag bestämt att den skall heta

Alkatronic

 

Arbetet fortskrider som det skall. Vi har blivit lite försenade för vi har fått konstruera nya drivkort till stegmotorerna, men nu fungerar allt som det skall. Likaså har vi valt med omsorg mellan flera olika slangpumpar, för att till slut fastna för en bra modell. 

Wifi, blåtand, cloud-funktion etc fungerar redan. 

Snart är den första fabrikstillverkade prototypen klar, och denna skall sedan hårdtestas av mig samt ngr från focustronic, och sedan även i en senare fas av utomstående. Därefter bygger vi en ny modell med slutgiltig design. Designarbetet har vi också så smått påbörjat. 

 

Vi kommer att tillhandahålla färdiga reagensvätskor. Jag tror inte på iden att kunden själv skall blanda reagensvätskor med en krävd noggrannhet på 0.5%. Vi gör det åt er.

Vi kommer se till att priset för reagensvätskorna är såpass lågt så driftskostnaden för min maskin om ni mäter OFTA (cirka 8 ggr per dygn), kommer ligga i paritet med ett saliferttest i månaden. Det kommer gå åt om man mäter var tredje timma dygnet runt, cirka 400 ml reagensvätska i veckan. Troligen blir det behållare om 1 liter så man bara byter hela reagensflaskan var 2.5:e vecka. Vi kommer i startpaketet skicka med kanske 3 st (möjligen 4) reagens "1-litare". Sen kan man beställa fler av oss såklart. 4 st kommer räckan nästan 3 månader vid mkt frekvent mätning. 

Jag tror de flesta användare kommer minska mätfrekvens en smula efter ett tag till kanske 6 ggr per dygn, då räcker dessa 4 litade, i exakt 3 månader. 

 

Spillvattnet kommer inte pumpas tillbaka till karet utan till en särskilt behållare som användaren själv tar vilken plastbehållare som helst. Det rör sig om ifall man mäter var tredje timma, cirka 2.8 liter i veckan.

 

Salthalten kommer teorietisk sjunka, men mkt mkt långsamt, då vi naturligtvis avlägsnar lite vatten för varje mätning. det går åt 50 ml akvarievatten per mätning. Jag har kört min maskin nu i 7 månader. I princip är det så långsam sänkning så detta är inget problem alls. Släng i lite salt på en höft i osmostanken, thats it. Mer noga än så är det inte. Jag har inte kunnat uppmäta en skillnad i salthalt en enda gång, trots nu 2000 mätningar under denna tid...dvs det är inte svårt att kompensera för vattenförlusten. Detta är som de som kör Balling fast tvärtom. Vid balling stiger salthalten långsamt över tid, här sjunker den. Kör man balling så kommer detta ta ut vartannat så det blir det tom ännu enklare att hålla salthalten.

Kör man kalkreator får man som sagt slänga i nån dl salt i osmostanken samt bara mäta salthalten då o då o hålla lite koll. 

Det hade gått att installera en pump som pumpar tillbaka saltvatten men det ökar kostnaden, samt blir en massa slangar o meck som inte tillför något. Så till slut har jag valt denna enklaste lösning: tillsätt en skvätt  salt då o då. Keep it simple.

 

Ph proben behöver kalibreras högst en gång var 6:e månad(knappt det faktiskt). Den är oerhört stabil, o vald med omsorg. Kalibreringen är enkel i tar 5 min. 

 

Slangpumparna bör kalibreras varannan vecka. Tar 2 minuter. Enkel algoritm där man bara trycker på en knapp o sen avläser ett värde som knappas in.

 

App till ihpone/ipad, wlan, usb o blåtand kommer finnas för alla möjligheter till kommunikation. Särskilt stolt är jag över att det blir alltså en cloud-funktion, dvs man kommer kunna nå maskinens mätdata osv utifrån hemmet!

 

En liten display på maskinen kommer finnas också, men på sin dator, telefon etc kommer man få upp mer info såsom grafer, samt notiser om händelser, som tex att/om maskinen har doserat HCO3 eller stängt av kalkreaktorn.

 

Alarm-alerts o gränsvärden kommer man kunna ställa in, samt få varningar i förtid när reagensvätska skall fyllas på (o när pumpar skall kalibreras)

 

slangarna i pumparna är mkt viktiga. För bästa accuracy bör man byta dom 2 ggr om året. Vi kommer troligen bifoga ett set extra så man behöver ej köpa nya förrän efter 1 år. 

 

Som det ser ut idag är accurayn o precision 0.1dKH

Nykaliberad maskin osv kan i princip prestera en noggrannhet på 0.05 dKH men det kan alltid finnas en variation i slangarna mellan två mätningar som märks först vid mättning nummer 10...därför kommer jag ev för att vara på den säkra sidan gå ut med 0.1 som officiell siffra. I princip finns ingen maskin som kan värde efter värde mäta med 0.05 precision, eftersom det finns ett fel i bara slangen på 0.5%. Labpumpar som kostar 20000kr/styck kan i bästa fall prestera en noggrannhet på 0.5%...så 1% noggrannhet(dvs ungefär 0.1dKH)  är mkt bra för vår maskin o räcker på länga vägar för våra ändamål.  

Upplösningen är lägre, 0.02. Jag har valt att inte låta den avrunda, eftersom den kan förstärka ett litet mätfel (även förminska men man kan aldrig veta från gång till gång). 

Jag har lagt in en del algoritmer som kompenserar för ett plötsligt oförväntat mätfel (tex tillfälligt en luftbubbla i slangen)...då mäter maskinen om det värdet o sparar ej det felaktiga. 

 

mer info kommer med tiden

 

Jonas 

 

  • Gilla 9
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Uppdatering gällande Alkatronic

 Vi är glada att berätta att vår maskin kommer vara den första av nu befintliga,  med inbyggd CLOUD-funktion från början utan behov av separat modul. Dvs fullt utbyggd möjlighet att nå din Alkatronic var du än är i världen. Jag vill också betona min tro på en fristående maskin, vilket denna maskin kommer att vara, med då så mycket mer frihet och möjligheter, jämfört med att låsa en maskin till ett specifikt akvarium-datormärke. Den enda "nackdelen" med fristående maskin är att du måste ha 2 program / appar på din telefon / Ipad / pc, medans fördelarna är enligt min bedömning så många fler, med tex obegränsad frihet att göra en skräddarsydd app för vårt syfte. Vi kommer att konstruera ett användarvänligt gränssnitt med grafer, varningar, etc., som enkelt kommer nås och kontrolleras med din app, via usb, BT eller wifi. När jag är med och designar programmet har jag alltid akvarietänket som högsta prioritet.

Jag måste också säga: Om det trots allt blir så med tiden att en mkt stor efterfrågan uppstår på att göra en modul för att interagera med befintliga akvariedatorer, kommer vi att kunna göra det också.
 
Men det viktiga budskapet här och nu är att det inte kommer behövas köpas till ngn extra modul, då alla våra maskiner kommer att ha inbyggd molntillgänglighet som standard och att vi ser en stor fördel i att kunna bygga vår egen app skräddarsydd för vårt syfte. 

Håll ögonen öppna, vi lägger ut bilder och mer information så snart vi är redo för det.

Jonas Roman och Focustronic
  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, jonasroman sa:

Uppdatering gällande Alkatronic

 Vi är glada att berätta att vår maskin kommer vara den första av nu befintliga,  med inbyggd CLOUD-funktion från början utan behov av separat modul. Dvs fullt utbyggd möjlighet att nå din Alkatronic var du än är i världen. Jag vill också betona min tro på en fristående maskin, vilket denna maskin kommer att vara, med då så mycket mer frihet och möjligheter, jämfört med att låsa en maskin till ett specifikt akvarium-datormärke. Den enda "nackdelen" med fristående maskin är att du måste ha 2 program / appar på din telefon / Ipad / pc, medans fördelarna är enligt min bedömning så många fler, med tex obegränsad frihet att göra en skräddarsydd app för vårt syfte. Vi kommer att konstruera ett användarvänligt gränssnitt med grafer, varningar, etc., som enkelt kommer nås och kontrolleras med din app, via usb, BT eller wifi. När jag är med och designar programmet har jag alltid akvarietänket som högsta prioritet.

Jag måste också säga: Om det trots allt blir så med tiden att en mkt stor efterfrågan uppstår på att göra en modul för att interagera med befintliga akvariedatorer, kommer vi att kunna göra det också.
 
Men det viktiga budskapet här och nu är att det inte kommer behövas köpas till ngn extra modul, då alla våra maskiner kommer att ha inbyggd molntillgänglighet som standard och att vi ser en stor fördel i att kunna bygga vår egen app skräddarsydd för vårt syfte. 

Håll ögonen öppna, vi lägger ut bilder och mer information så snart vi är redo för det.

Jonas Roman och Focustronic

Ovanstående är helt oläsbart i min webbläsare Chrome

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Postar meddelandet igen, då det ej gick läsa i vissa webbläsare.

@Lasse, prova nu igen

 

/Jonas

 

 

 

Uppdatering gällande Alkatronic

 

Vi är glada att berätta att vår maskin kommer vara den första av nu befintliga, med inbyggd CLOUD-funktion från början utan behov av separat modul. Dvs fullt utbyggd möjlighet att nå din Alkatronic var du än är i världen. Jag vill också betona min tro på en fristående maskin, vilket denna maskin kommer att vara, med då så mycket mer frihet och möjligheter( vi bygger då vår egen programvara, och är ej bundna till möjliga brister i befintliga), jämfört med att låsa en maskin till ett specifikt akvarium-datormärke. Den enda "nackdelen" med fristående maskin är att du måste ha 2 program / appar på din telefon / Ipad / pc, medans fördelarna är enligt min bedömning så många fler, med tex obegränsad frihet att göra en skräddarsydd app för vårt syfte. Vi kommer att konstruera ett användarvänligt gränssnitt med grafer, varningar, etc., som enkelt kommer nås och kontrolleras med din app, via usb, BT eller wifi. När jag är med och designar programmet har jag alltid akvarietänket som högsta prioritet.

 

Jag måste också säga: Om det trots allt blir så med tiden att en mkt stor efterfrågan uppstår på att göra en modul för att interagera med befintliga akvariedatorer, kommer vi att kunna göra det också.

 

Men det viktiga budskapet här och nu är att det inte kommer behövas köpas till ngn extra modul, då alla våra maskiner kommer att ha inbyggd molntillgänglighet som standard och att vi ser en stor fördel i att kunna bygga vår egen app skräddarsydd för vårt syfte.

 

Håll ögonen öppna, vi lägger ut bilder och mer information så snart vi är redo för det.

 

Jonas Roman och Focustronic

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
Update Alkatronic:
We have now finished some important tests, and that shows very promising results concerning stability of the measure. Next week we will give you some pictures of the first factory-made prototype!!:-) The design of this prototype we very soon will show you, is not the final design. Thus the construction of my KH-machine together with the very professional Focustronic-team is going very well. We do this for you, so be patient, we will this year offer you a high-end KH measuring and regulating machine, with a very competitive price.
 
Uppdatering Alkatronic:
Vi har nu gjort några viktiga test, och dessa visar mycket lovande resultat när det gäller stabiliteten och noggrannheten.. Nästa vecka kommer vi att publicera några bilder av den första fabriksgjorda prototypen !! :-) Designen av denna prototyp är inte den slutliga designen. Således går konstruktionen av min KH-maskin tillsammans med det mycket professionella Focustronic-teamet, mycket bra. Vi gör det här för Er, så utrusta er med en smula tålamod, så kommer vi i år att erbjuda Er en avancerad KH mät- och reglermaskin till dessutom ett konkurrenskraftigt pris./Jonas Roman, Focustronic
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu!! Är den första fabriksprototypen nästan klar för att användas för att testa vår hård o mjukvara. 

Den slutgiltiga designen kommer bli en helt annan såklart men man ser redan att detta kommer bli riktigt riktigt bra:-)

Denna prototyp kommer snart i mina händer och utifrån den skall vi finslipa på detaljerna både hård o mjukvarumässigt. Vi har hittills mkt goda preliminära resultat angående pumparnas noggrannhet=hög noggrannhet på KH mätningen:-)

Nu går det undan:-)

IMG_1409.JPG

IMG_1410.JPG

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stor dag och uppdatering!: idag testkörde vi maskinen, skarpt läge, all mjukvara o hårdvara. Mätresultaten var spoton! Nu är det bara små finjusteringar kvar samt designarbetet. 

Vi planerar dyka upp med produkten på mässor, där interzoo blir en av dom troligtvis, men kanske också om vi hinner, MACNA med flera.

 

/Jonas

 

 

FullSizeRender.jpg

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte hängt med helt och finner inte riktigt svaret på följande; Är tanken att denna Alkatronic kommer kunna dosera KH-lösning (balling) i enlighet med det testresultat den får fram? Eller är det "enbart" ett test för KH? 

 

Jag är riktigt taggad på denna produkten och ser verkligen fram emot att den släpps, riktigt bra arbete!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Bujje sa:

Har inte hängt med helt och finner inte riktigt svaret på följande; Är tanken att denna Alkatronic kommer kunna dosera KH-lösning (balling) i enlighet med det testresultat den får fram? Eller är det "enbart" ett test för KH? 

 

Jag är riktigt taggad på denna produkten och ser verkligen fram emot att den släpps, riktigt bra arbete!

Jättebra att du ställer frågor, det är denna tråd till för:-)

Ja, min maskin kommer förutom att mäta KH valfritt antal ggr per dygn helt automatiskt (tex var tredje timma) även dosera HCO3-lösning om det uppmätta värdet ligger under det gränsvärde du själv valt. 

Den kan dessutom reglera en kalkrektor på så sätt att den stänger av CO2 till reaktorn om det uppmätta KH värdet ligger över det gränsvärde du själv valt. Vi är först i världen med en maskin med alla dessa möjligheter. 

Dessutom kommer du kunna kommunicera med maskinen via wifi, via en app i iOS, (men även via blåtand och usb får de som inte har wifi), samt kunna nå maskinen o dess mätresultat via ett moln, dvs var du än är kan du se vad maskinen mäter o gör. 

Priset är inte klart, men det kommer bli betydligt lägre än den enda nuvarande produkten som du nog hört talas om, (KHG). Dessutom kommer driftkostnaden (dvs kostnaden för reagensvätskan) bli mkt prisvärd, där mitt mål är att den skall kosta i månaden att driva ungefär priset av ett saliferttest(100kr). Vi jobbar på bra kontakter där med olika lab. Så fort vi har en slutprodukt helt klar, skall vi komma med mer detaljer om detta. 

Det som återstår nu är att för mig hårdtesta denna fabrikstillverkade prototyp , förfina den och sen ihop med focustronics duktiga designer o ingenjörer , arbeta fram en design som blir den slutgiltiga slutprodukten. Vi håller tidsschemat, mkt tack vare de hundratals timmar jag lagt ner på detta. I princip har jag jobbat med denna maskin o lever med frågan varje dag sedan sept 2016, och trots det kommer jag hela tiden på små detaljer som vi förbättrar, så detta kommer bli en riktigt fin slutprodukt. Detta är oerhört kul o spännande, inte i första hand av affärsmässiga skäl, utan får att jag brinner för hobbyn och för att göra detta för oss alla. Tack för all uppmuntran kära vänner. Det är Ni som gör detta arbetet värt sin möda:-)

 

Mvh

Jonas Roman

 

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, per.w sa:

Du får ställa dig i kö, jag ska ha första exet i metallic blå... Enligt tidigare beställning.....

hehe;-)...jag skall bära med mig frågan, då vi snart skall börja snickra på designen;-)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är vi på god väg även med mjukvaran!!

Det går undan nu. 

Här en screenshot från appen. Detta är en arbetsversion för utvecklingsarbetet. Vi kommer göra en hel del ändringar rörande såväl layout som funktioner. Bara för att visa er att det kommer löna sig att vänta på oss då vi kommit långt;-)

 

Ytterligare tester av prototypen med mkt tillfredsställande precision och accuracy. 

 

Nu skall vi denna vecka börja jobba med en slutdesign av själva maskinen. (Och mjukvaran).

IMG_1553.JPG

  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Slanten sa:

Vad för värde kommer "POWER PLUG" visa?

Bilden är provisorisk så just den termen kan ändras o visas på annat sätt o ställe,  men den kommer tala om för dig ifall maskinen agerat på ett för högt kH värde (som du själv ställt in i referensvärden) i form av att stänga av CO2 till reaktorn:-)

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg
×
×
  • Skapa Ny...