Gå till innehåll

1200 liter kar


martin84

Rekommenderade inlägg

Hej behöver lite hjälp, ska starta salt i mitt 1200 liters kar men har ett problem, vill ha sumpen i garagen men måste då pumpa vattnet från akvariet till sumpen och från sumpen till akvariet. Vet att synka två pumpar är nästen omöjligt. Någon som har några idéer?


Martin  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men även om slangarna ligger sida vid sida så är det ju vattennivåerna i karen som skapar ett "fall", högsta punkten faller mot lägsta även om slangarna går ner i backen under de bägge karen.

Tänk dig ett långt "slangvattenpass". 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag skrev mellanbjälklag menar jag det mellan undervåning och övervåning, akvariet står på undervåningen.

kommer inte kunna få självfallet till sumpen, därför behöver jag pumpa vattnet från sump och akvariet.

 

Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir väldiga osäkra lösningar. Om vi tar säkerheten först - säkerheten för översvämning - så är den inte så svår i.o.f.s. Du gör ett överrinningsfack i akvariet med den normala överrinningskammen. Du gör dock inga hål i detta fack utan det får utgöra pumpgropen från akvariet. Du ställer pumpen i facket och låter den pumpa till din sump. Sumpen bör stå i nivå med ditt visningsakvarium. vattnet går in i sumpen på normalt sätt. I din sump sätter du en liknande överringskammare med överrinngskamm. Där placerar du returpumpen.. Överrinningskammrarna får inte vara för små bara. Nu fyller du upp akvariet till nivå och även sumpen till nivå - nivåerna bör vara på samma i sump som display. Fyll ny upp överrinningskamrarna till nästan samma nivå. Nu kommer det som måste provas. Nu sätter du två nivågivare - en i varje överrinningskammare. den skall bryta resp pump när det blir för lågt. Vart nivån som är för lågt måste provas fram. Nu kommer vi till det fina i kråksången - du kommer aldrig att kunna överfylla sump eller akvarium - max extra vatten du kan få in i sumpen bestäms av volymen i displayens överrinningskammare och vice versa. Om du dessutom låter pumparnas utlopp ske under vattenytan i respektive del så får du hjälp av motriktad hävert om någon kammare blir för låg - vattnet går tillbaka - nivå stiger - pumpen startar. Vad som blir lite besvärligt och som måste provas är också hur du skall göra den automatiska vattenpåfyllningen för avdunstat vatten. Skaffa två likadana styrbara DC pumpar till det här. Du måste ha sumpens och displayens vattenyta på samma höjd. skaffa en profilux till detta så kan du programera detta sömlöst

 

@SlantenNågra ideer eller - det går ju för helsike inte ?

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går faktiskt att lösa utan nivågivare med två pumpar. Men det behövs ett tredje kar på vinden. Det skall vara delat i två fack som har var sitt överrinningsfack.

Men denna lösning funkar bara i två år ungefär tills en av slangarna vuxit igen av rörmaskar och annat.

När det gäller saltvatten måste man alltid kunna komma åt överallt i alla slangar. Det växer ihop annars.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, martin84 sa:

Gjorde en liten skiss, 

image.jpg

Du måste ha nivån i sumpen på samma höjd som nivån i visningsdelen. Överriningen måste alltså vara lika högt från golvet på bägge karen. Sedan kan sumpen vara grundare - det spelar ingen roll men nivån på ytan i sumpen där vattnet kommer in måste vara samma som hos visningsdelen - för att det skall fungera bra

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det så här du tänkte dig det hela Stig?

Jag har inte ritat in det, men man ska nog ha dubbla rör ned från returfacken i "vindsakvariet".

 

WP_20170515_09_02_20_Pro.thumb.jpg.df2d9c57f752d1216f0b6aa36175fc50.jpg

 

 

Jag ser ett problem med bägge lösningarna och det är att pumparna inte kommer att ha samma kapacitet. Även om det skiljer på 1 l/h så kommer det sluta med att en av pumparna pumpar luft i Stigs lösning. Det behövs nog nivåbrytare även i den lösningen.

 

Detta gäller för både @Lasse och @stigigemla lösningar:

När brytaren för låg nivå bryter pumpen, måste den även få en signal när det är OK att börja pumpa igen. Därför behövs det en brytare för hög nivå också. Jag gissar att pumpen med lägst flöde kommer att stoppa och starta rätt ofta. Hur ofta beror på hur väl man matchar flödet med den andra pumpen.

 

En lösning är att använda nivåkännare istället för nivåbrytare. Det är ett instrument som ger akvariedatorn en siffra på hur hög nivån i returfacket är. Kombinerar man detta med styrbara pumpar kan man låta datorn anpassa pumpens flöde så att en jömn nivå hålls i returfackena.

 

Här är två förslag på nivåinstrument, först budgetvarianten:

 

Rostfri transmitter

 

Ultraljud

 

Ni som har koll på akvariedatorer (Apex eller liknande) Går det att koppla in dessa nivåkännare och sen styra en pump utifrån värdena? Annars går det att få till med Arduino eller Raspberry PI.

 

 

Ändrat av Slanten
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mellanväggen på vinden skall vara lite lägre så att man får lite överrinning mellan halvorna. Och det ena överrinningsfacket skall också vara lägre. Det bästa är att skära ur en liten trekant i mellanväggen längst fram så ser man även ett litet flöde. Så vet man hur man känner av nivån för påfyllning av osmosvatten i överrinningsfacket för den lägre halvan.

Slangarna upp skall sluta över vattenytan så att det inte töms på vinden om en pump stoppar.

 

Men detta är alltså en teoretisk lösning. I verkligen går det högst ett par år innan slangarna börjar lägga igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man har komunicerande kärl mellan de två halvorna och samtidigt har ett överrinningsfack som är lite lägre kommer väl allt vatten att rinna ut den vägen? Resultatet blir att tex returfacket i sumpen blir fullt medan returfacket i akvariet blir tomt och pumpen går torr. Eller tänker jag fel nu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken är att den sneda kilen bara skall leda någon procent av flödet mellan de två halvorna. Så det krävs lite precision på tillskärningen. Anledningen till en sned utskärning är just att vattennivån inte blir lika känslig. Helt kommunicerande kärl blir det inte då överrinningsfacken är olika höga. Kilen kan vara en cm bred och 2 hög. Man får justera genom att strypa ena pumpen en liten aning.

 

Man behöver en stark stereo också för ljudlöst lär det inte bli.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller så ställer du sumpen i garaget en nivå högre. Skaffar en liten sump med avrinning från akvariet och därifrån pumpar du vatten från lilla sumpen till stora sumpen i garaget. Därifrån rinner det med avrinning tillbaka till akvariet. 

Nivån bestäms då i lilla sumpen. Där sätter man nivågivare för ATO. 

 

Denna varianten har vi i ett kar i utställningen som hade för liten sump för att få plats med all teknik. 

 

/ David

 

Eftersom jag läste slarvigt missade jag att det skulle gå via vinden, så stryk min ide :) 

Ändrat av Sjöfartsmuseet Akvariet
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är jag nog med, Stig. Men att det är en lösning som kräver en hel del av akvaristen är vi nog överens om...

 

@Sjöfartsmuseet Akvariet Det funkar nog inte då trådskaparen vill dra rören på vinden.

 

@martin84 Det mest smärtfria och säkraste sättet är nog att placera sumpen under huvudkaret.

Eller dra rören genom väggarna eller, om det finns, trossbotten. Det gör inget att det blir en lågpunkt på rören, det kommer funka fint ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har mätt nu och nivåskillnad mellan toppen på ytavrinnigsrörret till golvet i garaget är 150 cm. Men vill inte ha sumpen på golvet så det blir lite mindre. Nästa problem är att jag bara har plats med 2*32 mm rör pga att jag måste gå under några element. Rörlängden blir ca 25 m med 14 st 90 graders böjar. Vill ha sumpen i garaget pga att jag bygger ett akvarierum där:tennis:

 

 

 

Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tycker det låter lite väl lite med en ensam 32mm som ytavrinning, särskilt när det är så flackt att skräp lätt blir liggande i röret. Du kan inte köra två 32mm från karet och dra returen i taket som du tänkte från början?

 

Du måste även tänka ut ett sätt att rensa rören när det börjar växa saker i dom, ett gäng kopplingar så det går att skruva isär kanske, eller en genomdragen lina att koppla en flaskborste i? Känns som en borste lätt fastnar dock :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller helt med André. Du behöver två rör från akvariet. Ett som agerar hävert och det andra som tar en bråkdel av flödet. Detta ger en näst intill tyst avrinning, samt betydligt säkrare.

Jag räknade lite på en 32mm som går från akvariet till sumpen. Du skriver att du planerar 14 böjar. Menar du vinkel eller böj?

 

Böj:

Bend.JPG.1b398ce71fe921c303dcd5788e57142e.JPG

 

Vinkel:

 Vinkel.JPG.8fc95a2490bca85ebcbe08fe85459582.JPG

 

 

Indata enligt följande:

Fallhöjd: 1 m (Drog bort en halvmeter. Det är höjden mellan vattenytan i akvariet och sumpen som gäller)

25 m rör (32mm)

14 Böjar

1 Ventil (Fullt öppen)

4 Unioner

 

När den agerar som hävert är det maximala flödet vid rent rör 1900 l/h

Om vi tar vinklar istället blir maximalt flöde 1700 l/h

 

Om du tar 40 mm istället.

Böjar: 3300 l/h

Vinklar: 2950 l/h

 

 

Ändrat av Slanten
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej , gör en ihålig tröskel istället för att bila upp golvet , även lös sparklåda för att gömma rören och vänd dörr bladet om den går åt fel håll , då kan du använd Pem slang hela vägen utan skarv , 

 ska du använda pvc med vinklar måste du bygga det så att du kan renspola det , då får du sätta en kran + Y eller T koppling vid karet , och en T koppling med kran på lägsta nivå i sump rummet , 

 

då kan du renspola eller fylla rören med ättika för rengöring , om du fyller rören med ättika så behöver du även ett rör på t kopplingen i sump rummet du kan vinkla uppåt ,

då blir rengöring enkel , stäng kul ventilen vid karet , anslut till y eller t koppling , öppna lägsta kranen i sump rummet och spola ,

 

använder du ättika ,  stäng kul ventilen vid karet , anslut till y eller t koppling , öppna lägsta kranen i sump rummet ,töm röret  , vinkla en rör bit uppåt som är några cm lägre än anslutningen vid karet , en bit slang och en stor tratt , häll i ättika tills det rinner över i sump rummet , låt verka sen renspola , 

 har du barn i huset ryck loss vreden på kulventiler , 

mvh stefan

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lovade en skiss

 

Observera - principskiss

 

@SlantenHitta feltänket :) Om det finns något. Svaghet?

 

 

20170517_145231.thumb.jpg.f23c4bf69cea34babc210e4ed12191db.jpg

 

Förklaring. Konstruktionen innefattar ett tredje rör. det skall vara helt öppet och börja så långt ner som möjligt i varje "pumpkammare". När karen och sumpen är uppstartad så vattenfylls detta rör. Lämpligen med en pump. Vattnet kommer att hänga kvar i detta omvända vattenlås. det bör vara cirka 25 till 32 mm diameter. Fylls genom en pump vid start - pumpen tas bort sen. När man sedan startar pumparna (till akvariet och till sumpen) försöker man få flödet så lika som möjligt (styrbara DC pumpar) Skulle det uppstå en liten skillnad så kommer förbindelsröret se till att nivåerna utjämnas. Nivågivarna är bara till för att stanna resp pump om något händer och utjämningen inte fungerar.

 

Pumparnas utblås måste vara en bit under vattenytan. Då sugs inte det in någon luft vid stopp. Sumpens och akvariets nivå måste ligga på samma höjd över jorden. Inget kan svämma över här. Högsta tänkbara nivå i reapektive del bestäms av utjämning.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...