Gå till innehåll

Min biologiska kamp mot cyanon startar nu


jonasroman

Rekommenderade inlägg

För ett årsen hade jag problem med för högt nitrat. Korallerna gillade det inte helt (sps) o såg lite för mörka ut. 

Jag har ju DSB o den har hållt det i schack o 2 år men nu med ökad belastning räckte det inte till. Installerade därför en nitratreaktor som tog ner det från 25 till 2-5 ppm o där stannade det, idealiskt värde tycker jag.

 

Men sen köpte jag mer ljus, o då sjönk det ytterligare till omätbart. Jag tror så här i efterhand att det var ljuset som tog ner det sista, zooxanthellerna fick lite extra eld i baken så att säga.

 

Med detta omätbara nitrat kom cyano i princip exakt samtidigt. Jag har sett kar med cyano o högt nitrat med, men det är ingen nyhet för någon tror jag att det är vanligare i kar med ultralåga kvävehalter. Jag har varit grundskeptisk till nitrattillsättning men kommer nu att prova av 5 skäl

1) orsaken i just mitt fall tror jag är just lågt nitrat eftersom tidssambandet är klockrent, och vid normalt nitrat hade jag inte ett spår av cyano

2) fosfat har naturligtvis en liten tendens att stiga då nitrat är nollat, så ur den synpunkten också välgörande att höja nitrat

3) Andra medel mot cyano är antingen verkningslösa (tror tex inte ett skvatt på att dosera "bra" bakterier osv...det är förutsättnigarna för bakterier o annat mikroliv som är ogynnsamt, inte brist på sporer eller stammar osv), eller skadliga i nån omfattning mot koraller, och/eller innehåller antibiotika.

4) Jag har alltid försökt o trott på att angripa grundorsaken, dvs gå in i behandlingskedjan så proximalt som möjligt. Dvs kausalbehandling, inte symptomatisk. 

5) Har alltid trott på biologiska metoder

och det viktigaste: jag har just här sett tidssambandet så självklart provar jag. Är ju dessutom totat riskfritt att dosera lite nitrat, o inte minst; i princip gratis!

 

Doserade upp i går så karet gick upp till 1 ppm (kanske lite lågt men jag börjar där)

Mätte idag efter en natt, gått ner till 0.75...intressant: det betyder att troligen har dessa 0.25 ppm processats av min DSB under natten. Resten kommer säkert förbrukas under dan av zooxanthellerna. 

Sen skall jag mäta igen o räkna ut den dagliga erforderliga dosen av alltså Kaliumnitrat. 

 

Skall väl säga...jag har inte mkt cyano, men tillräckligt för att störas av det. Mest på sanden, men jag skall vinna över cyanon, o det skall göras på naturlig väg. Jag ger mig aldrig!.....;-)

 

Jonas

 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 Uppdatering

 

Jag har mätt nitrat två gånger under ett dygn efter att jag har tillsatt kaliumnitrat och höjt det till 1 ppm.

 Karet verkar förbrukar ca 0,5 ppm per dygn. Under natten förbrukades 0,25 ppm, det vill säga jag tolkar situationen som att det är DSB'n som förbrukar den mesta nitraten trots allt just nu dvs inte så mycket  Nitratförbrukning från zoox. Det är ju logiskt för jag har ju ultralåga  näringsvärden från starten vilket betyder att microalger inklusive zooxantheller är tillbakabildade.  Efter ett tag när microalger och zoox växer till lite tror jag nitratförbrukningen kommer öka ytterligare till följd av ökad microalgväxt det vill säga jag får höja nitratdosen.  Jag får dock vara påpasslig, om fosfaten går ner så kan det bli tvärtom , då får jag sänka nitratdosen för att inte få ackumulering av nitrat. DSB'n konsumption  av nitrat tror är ganska konstant däremot för den drivs ju av kolkälla som snabbt blir en begränsande faktor när nitrat börja stiga eftersom jag inte tillför kol.

 Och DSB  kapacitet verkar som sagt ligga  på ca 0,5 ppm per dygn, det vill säga i mitt fall cirka 325 mg nitrat per dygn vilket för övrigt motsvarar cirka 500 mg kaliumnitrat per dag. 

Som kuriosa motsvarar  det cirka 12 gram(våtvikt)  Caulerpa (racemosa) per dag. (Räknat hastigt med överslag så det kan nog skifta lite). 

 

 Och nu till det viktigaste. Jag ser redan en tydlig tillbakagång av Cyano efter bara två dygns tillsättning av nitrat med höjning från omätbart till ca 1 ppm!!!!

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering:
Ang min cyano, där red slime hjälpte men ytterst tillfälligt. Eftersom jag fick cyano exakt när nitrat blev omätbart tror jag som sagt att det beror på nitratbrist nu i mitt fall. Ingen ovanlig iakttagelse om vi hör oss för. Fosfat däremot lite tendens att stiga, också helt förväntat när nitrat nollas. Jag tror på biologiska metoder, ofarliga metoder samt att behandla orsak mer än symptom om möjligt. Då jag tror orsaken är nitratsvält  just här som i sin tur gör att mikroalger ej trivs(makro med såklart inkl zooxantheller!) ger det cyanon fördel då den kan fixera kväve från luften o därmed ej lider av nitratbristen. Dessutom stiger fosfat när nitrat nollas vilket ytterligare favoriserar cyano. Ja, så därför har jag ju doserat nitrat nu och ligger runt 1-2 ppm nitrat genom att varje morgon dosera cirka 700 mg Kaliumnitrat.(det höjer nitrat med cirka 0.6 ppm i mitt kar, dvs förbrukningen per dygn tycks ligga där). 

 

 

Så nu då till resultatet hittills: För tidigt att vara helt säker, men efter 5 dagar redan har cyanon minskat med 80%, vid störning av den kommer den tillbaka mkt långsammare o på stenen är den helt borta. Korallerna ser dessutom ännu lite bättre ut, där ngr var i ljusaste laget o nu fått en finare färg, och ser inte ut att ligga på någon nervös svältgräns längre. Fosfat har väntat nog dessutom gått ner från 0.03 ppm till 0.01(lågt, men jag är inte orolig då det går ner pgr av nitratstegring, då det blir en autoreglerande sänkning där sänkningen avtar när fosfat börjar ta slut).

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering:

Fosfat har nästan nollats till följd av nitratdoseringen (väntat) och därför konsumeras inte lika mkt av den doserade nitraten längre så jag har halverat dosen, doserar cirka 0.25 ppm nitrat nu varje morgon. 

 

Matar mer med fryst mat för att få i lite fosfat i systemet, så jag får bättre kvot N/P. Makrorefugiet är en grymt bra indikator på N o P kvoten, dessa stannar direkt när ngt tar slut, reagerar snabbare än en korall såklart. 

 

Idag fosfat uppe i 0.03 efter mkt matning, bra, o nitrat efter morgondosen, 1 ppm. Doserat lite jod o järn med så inget av detta tar slut nu. Jag vill ha mikroalgväxt! det är målet, som kan konkurrera ut cyanon. rensat ut lite makroalger med så dessa inte tar allt direkt, men lite kvar som indikator. 

Cyanon är inte helt borta men minskat tydligt. Som ovan, kanske 20% kvar. Allt skall bort, det är bara att fortsätta. 

det är inte simpelt detta...man måste helst mäta nitrat o fosfat varje dag för att hänga med...då nitratkonsumptionen ändras hela tiden. Jag är glad att jag ej satte nitratdoseringen på en pump, det hade snabbt blivit fel, då jag fått småjustera dosen varannan dag.

 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jonas! Jag har doserat nitrat 1 ml varje dag då jag har en liten fläck cyano ( 1-2 cm) i sanden. Matar också på fiskarna lite mer för fosfatens skull ( legat nära noll enligt salifert test).

Jag tycker mig se att hytrixens har fått en djupare ( hälsosammare) färg mot lila. Särskilt synligt på grenarna nära ytan. De grenarna såg innan nitratdosering bleka ut a la ahlgrens bilar. Slump? Är tyvärr en slarver gällande mätvärden och kan inte dra någon slutsats gällande min nitratdosering, höjning av fosfat och korallens utveckling. Intressant dock!

Fläcken med cyano är oförändrad, samtliga algbetare rör den ej, fortsätter observera utvecklingen och tillväxt. Ska prova höja nitratdoseringen i små steg. Dosera 1 ml är kanske för litet när akvariets volym är 120 l? Har hystrix, pocillopora och mjukkoraller. Ska börja mäta då jag resonerar runt observationer.

/ ante

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering:
Nitrat har slutat konsumeras så mkt så jag har fått glesa ut nitratdoseringarna ordentligt, till var tredje dag, o då ligger jag runt 0.5 ppm nu i nitrat. Det beror sannolikt på att fosfat hela tiden nollas(bekräftat med Hanna ULR men även skickat in ett triton-test som jag väntar på), så nitraten ej konsumeras så snabbt längre. Detta ser jag direkt på makroalgerna som är en bra indikator på om ngt saknas, en indikator på om N o P kvoten är rätt helt enkelt. Dom skall växa frodigt o snabbt om N o P kvoten är någorlunda rätt.
Så nu kommer jag dosera lite lite fosfat(se våg, bild, skall räkna o väga upp så jag höjer i karet med 0.02 ppm) för att få igång nitratkonsumptionen och även fart på mikro o makroalgerna(Och i sin tur mindre av cyano). Jag börjar mer o mer inse vikten av denna kvot, samt hur otroligt svårt det är att hålla den rätt. Det är ju processer vi ej kan styra över så lätt. Ibland är ett kar i sådan N o P balans, utan att vi vet varför...det är då jag tror vi erfar den där problemfria perioden...men så kommer obalansen(sker i alla kar), o tex cyano kommer, men även kanske bleka koraller, koralldöd mm. Mina koraller mår fint, här är det bara lite cyano som är indikatorn på obalansen(samt makroalgtillväxten såklart).
Jag har även börjat mata lite mer med fryst mat då jag tror den har en lite högre P/N kvot än pellets.

IMG_1187.JPG

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Doserat fosfat i 4 veckor nu (väldigt försiktigt) för att nitrat ska gå ner. Nu har jag nått dosering där fosfat försiktigt gått upp och nitrat sjunkit från 4 till 1,5 (precis där jag vill ha det). Tror det finns en allt för stor rädsla för fosfat, man har alltid pumpats med att fosfat är något dåligt. Men är man bara försiktig och mäter ofta så kan det ge väldigt bra effekt. Mina färger har exploderat senaste veckan. Men absolut inget för en nybörjare såklart (men de hamnar sällan i just detta "problem").

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Uppdatering:

Hållt nitrat uppe runt 1-2 men cyanon har ej helt försvunnit, men minskat.

När jag doserade lite fosfat, då detta nollades pgr av nitratdosering, ökade cyanon tydligt!  Det är logiskt, fosfat är ett näringsämne för cyano såklart, där fosfat,  till skillnad från nitrat, kan bli begränsande trots allt...därför tror jag fosfatdosering kan va vanskligt vid minsta för hög dos. Jag funderar på om effekten av nitrathöjning som anticyanometod kan vara en indirekt effekt av  att den i sin tur sänker fosfat? Det är säkert inte lätt att fosfatbegränsa cyano men jag tror det går. Utan fosfat måste den lösa det genom att bryta loss organisk o det gör den inte lika lättvindigt eftersom de flesta cyanobakterier är autotrofa. Lasse har en teori om att mattorna kan indirekt frisätta oorganiskt fosfat men det bygger ju på att det finns fosfat bundet som järnfosfat, vilket det nog inte gör i en mkt tunn sandbädd, DÄR det bevisligen också växer cyano (och till om med på glasrutan).

Så, jag vill börja i nedförsbacke...så: beställde chemiclean i fredags, låg i min vanliga brevlåda igår!, (dessutom halva priset mot tex red slime remover)....slängt i "skiten" idag, tatt av skummarkoppen så den blir en enda stor "syresten" om ni förstår...nu får vi se. Jag kommer sen fortsätta förebygga med att hålla uppe nitrat runt 1-2 med doseringar vb men troligen inte dosera mer fosfat.

 

/Jonas

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 månader senare...

Hej Jonas
Har problem med för hög no3.
Även po4 ligger högt. Normalt fiskbestånd och matat lagom - trots det så ligger de båda högt.
Har använt nopox - men det känns "kemiskt"!!! Vill använda mig av en mer biologisk metod. Vad rekommenderar du mig?
Vilken typ av pellets använder du i din reaktor?
Känns som om du vet vad du gör!
Tacksam för svar.
Ted


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
Har ingen stark uppfattning om em helt exakt kvot mer än att man bör väl försöka härma naturen så gott det går med antagligen rätt stora toleranser, dvs en kvot runt kanske 10-20/1.



Jag är kanske helt ute och cyklar men menar du 1-2 i nitrat och 0,03 i fosfat då ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...