Gå till innehåll

Deltec TC 3070s - vattenflöde? - För mycket flöde genom skummare?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har en Deltec TC3070s som är byggd för att så utanför sump men som jag har placerad i sump p.g.a. platsbrist under akvariet och av den anledningen att den ibland får för sig att svämma över.

 

Jag ser att den reagerar på t.ex. 2-epoxy lim och ibland på viss typ av foder men det sker också bara rent spontant utan att jag vet anledningen.

 

Jag undrar nu om det kan vara något med mina inställningar.

 

Det är ett ställhjul på skummaren där man skall ändra på vattenhöjden inuti skummaren. Det fungerar ok men inte helt precis.

Det är strypventiler för luften på bägge pumparna.

Det är en ställbar matarpump in till skummaren 3000-15000 liter/timme.

 

Jag vill inte strypa luften.

 

Hjulet fungerar hyfsat men ibland får den för sig att rinna över även om jag öppnar den för fullt.

 

Det får mig att tro att det kanske är mängden vatten som går igenom skummaren som är problemet.

 

Deltec hemsida säger 2200-4000 liter men fick svar från Deltec via deras kontaktsida att 6000-7000 liter är minimum för att den skall fungera bra.

 

Det fick mig att fundera på om det kan bli för mycket flöde genom en skummare?

 

Så länge röret ut från skummaren kan hantera vattenvolymen/flödet så att inte nivån höjs p.g.a. dåligt utlopp kan man då ha hur högt flöde som helst genom en skummare?

 

Man kan ju inte ha för lågt flöde genom en skummare för då klarar de inte av att ta ut det de skall ta ut men finns det en övre gräns för vad som gör dem effektiva eller man kan ha hur högt flöde som helst så länge flödet inte påverkar vattnets höjd i skummaren?

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror lite på vad du vill åstadkomma med skumnaren. Vil du att den skall plocka bort äggvuteämnen så effektivt som möjligt så kan kontakttiden vara avgörande. Dvs flödet kan ha betydelse. Vill du däremot få ett så bra gasutbyte som möjligt så brukar högre flöde vara bättre och så högt flöde som möjligt kan vara bra. Har änt att jag tagit bort skummarkoppen och bara kört msx luft och flöde

 

MVH Lasse

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok.

 

Men om man då vill att skummaren skall vara så optimalt som möjligt på alla sätt?

När jag frågar Stuart på Deltec så säger han bara att skummaren skall ha massor med flöde. Han specifiserar inte. :/

Just nu kör jag nog in cirka 6500-8000 liter i den och har den ställd 1 cm i höjning. Det gör att skummbubblorna ligger 2-3 millimeter under skummarkoppkanten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...