Gå till innehåll

Oxidator


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Vet inte vad det är eller hur det fungerar men blev nyfiken när @Lasse nämnde det i en artikel.

Förstår att man använder någon kemikalier för att höja halten syre i akvariet. Är det tillsammans med någon maskin?

Någon som använder en oxidator eller kemikalien och kan förklara mer för mig?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sökt på det men förstår inte riktigt hur det fungerar.

 

Fattar det som att det är en form av anordning som skall placeras i sumpen och att det sker en kemisk reaktion inuti där det släpps ut syre och vatten från väte peroxid. Vad är väte peroxid? Vilka risker finns det med att dosera eller använda oxidator? Står på en del ställen att effekterna kan sammanliknas med ozon men kan riskerna det också?

 

Vad är det som gör en oxidator bättre än om jag t.ex. blandar väte peroxid och doserar kontinuerligt med en väldigt balanserad doserpump?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oxydatorer kan köpas i Europa.

 

Sök på söchting oxydator.

 

Det är en ganska genialisk produkt. Den består i princip av en flaska med ett litet hål i kapsylen. Man fyller flaskan med väteperoxid - helst utan stabiliseringsmedel. 6 % lösning är vanligast - går med högre men då förbrukas/doseras det snabbare. Blandar man själv så är RO vatten/avjonat vatten eller destillerat ett måste. I flaskan läggs också x st katalysatorer - antalet bestämmer doseringen.. Flaskan ställs upp och ner - i modellen jag använder - i en lerkruka av samma material som katalysatorn. En tyngd (av samma material) läggs ovanpå.

 

Nu händer följande

 

  1. Väteperoxiden i flaskan börjar att brytas ner (i takt med koncentration och antal katalysatorer). Då bildas ren syrgas. Denna stiger mot toppen av flaskan
  2. Syrgasen expanderar och pressar därmed ut väteperoxid genom det lilla hålet i korken (som nu befinner sig längst ner i keramikbehållaren)
  3. Väteperoxiden strömmar sakta upp utmed kermikbehållarens kanter och det mesta bryts ner till vatten och fria syreradikaler. Resterande - ej nedbruten väteperoxid - kommer ut i vattnet och bryts ner där till samma beståndsdelar
  4. De fria syreradikalerna kommer ettdera att oxidera organiskt material eller träffa en annan fri radikal och bilda syrgas. Målet är att de skall träffa organiskt material, gulämnen, bakterier, parasiter och annat. Vad som inträffar och med vad bestäms av slumpen - det den fria radikalen träffar först händer.
  5. Syrgasbildningen hjälper till att syresätta akvariet och är oberoende av ström

Jag använder en stycken Söchting oxydator typ A till mitt akvarium på ca 360 liter totalt. 3 katalysatorer. Målet är att ta bort gulämnen och motverka algbildning. Vad gäller gulämnen så är den effektiv - vad gäller alger vet jag inte. Med dem kan det vara som med personen som spridde ett vitt pulver på Stockholms gator. Det var mot vilda tigrar. Men här finns inga tigrar sa en förbipasserande - repliken blev att det bevisade metodens effektivitet!

 

Normalt är oxydatorn placerad i sumpen. Vid strömavbrott lyfter jag upp den i visningsdelen där den hjälper till att hålla syrenivån under strömavbrottet. Inom parantes kan man säga att någon halv deciliter väteperoxid blandad i en hink med akvarievatten kan förse ett akvarium med syre i många timmar om det skvätts i försiktig och i mindre mängder. Jag har också en mindre oxydator i reserv för att placeras i mitt refugium vid strömavbrott.

 

Oxydatorer är inte speciellt vanliga i saltvatten - jag vet att Akvarielagret använde det förr i tiden - men vanligast är den bland räkodlare inom sötvattensvärden. Dessa räkor är knepiga att hålla vid liv och bara det att metoden används där är ett bevis på dess relativa ofarlighet. Som vanlig gäller att man måste dosera rätt men doseringen sker automatiskt - man styr bara reaktionshastigheten i flaskan.

 

Att dosera med hjälp av doseringspump avråder jag ifrån. Väteperoxid som inte är stabiliserad bryts ner sakta - bland annat av ljus - de fria radikalerna oxiderar slangar och annat. Syrgas bildas också i slangarna vilket gör att doseringen blir besvärlig.

 

Jag använder Söchtings egen 6 % lösning och 3 katalysatorer. En 1 liters räcker mer än 4 månader

 

Inlägget finns som artikel också.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt perfekt förklarat.

 

Följdfrågor:

 

Då är det korrekt att en oxidator fungerar utan ström och att man kan använda den för syresättning under strömavbrott? (den går automatiskt hela tiden).


Vad sker om flaskan läcker ut väteperoxid i akvariet för snabbt t.ex. att den välter/man tappar den? Är den då stabiliserade eller ej (förstod inte riktigt det med att man skulle undvika dosering med doserpump p.g.a. att väteperoxiden inte var stabiliserad).  

Kan man överdosera väteperoxid/syre i vattnet? Alltså att fiskarna vänjer sig vid extremt syrerikt vatten och så om strömmen går eller något annat sker och djuren är vana vid mer syre så får de det mycket svårare?  


Hur mäter du effekterna? Hur syrerikt vatten du har? Eller bara genom vattnets klarhet?
 

Som jag förstår det är storleken på oxidatorn baserat på hur raskt processen skall ske inuti oxidatorn, mer reaktion kräver större plats? Eller kan man ha en mindre oxidator men dosera flere katalysatorer för att få samma effekt som en större oxidator?

 

Vad är katalysatorerna gjorda av? Hur beräknar man dosering?

 

Vet du/ni någonstans där jag kan köpa en och vilken storlek rekommenderas till 2000 liter?

Jag såg på en amerikansk sida att det fanns 4 olika storlekar och den största var för 4000 liter. Blir det för överdimensionerat eller är det bara bra att ha något att gå på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg på hemsidan att det stod:

 

technical data Söchting Oxydator W:
- diameter: 15 cm, height: 18 cm
- filling 1000 ml 6-30% Oxydator solution and 1 catalyst

 

Den är till 4000 liter enligt tillverkaren.

 

Vad sker om man tar den t.ex. använder 2 katalysatorer istället? Eller om man tar en storlek mindre på oxydator och använder flera katalysatorer? Vad är/blir skillnaden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Citat

Vad sker om flaskan läcker ut väteperoxid i akvariet för snabbt t.ex. att den välter/man tappar den? Är den då stabiliserade eller ej (förstod inte riktigt det med att man skulle undvika dosering med doserpump p.g.a. att väteperoxiden inte var stabiliserad).  

Stabiliserad innebär att den inte bryts ner så lätt och inte heller av sig självt. Flaskan kan inte läcka om den ställs rätt - det är bara en gaskudde (som bildas av syrgasen) som kan driva ut väteperioxiden

 

Citat


Kan man överdosera väteperoxid/syre i vattnet? Alltså att fiskarna vänjer sig vid extremt syrerikt vatten och så om strömmen går eller något annat sker och djuren är vana vid mer syre så får de det mycket svårare?  

Klart man kan med det är inte syrgasen som blir problem utan den stora mängd syreradikaler som är första steget vid H2O2:s nedbrytning.

Citat

Som jag förstår det är storleken på oxidatorn baserat på hur raskt processen skall ske inuti oxidatorn, mer reaktion kräver större plats? Eller kan man ha en mindre oxidator men dosera flere katalysatorer för att få samma effekt som en större oxidator?

Storleken spelar som vanligt ingen roll - det är antalet katalysatorer samt väteperoxidens styrka som styr hur mycket som doseras per tidsenhet.

Citat

Vad är katalysatorerna gjorda av? Hur beräknar man dosering?

Lera - man testar fram så att det inte kommer ut för mycket per tidsenhet. Är det ett hårt belastat akvarium mer dosering - när det blir bättre - mindre dosering

 

Citat

Jag såg på en amerikansk sida att det fanns 4 olika storlekar och den största var för 4000 liter. Blir det för överdimensionerat eller är det bara bra att ha något att gå på?

Som sagt det är inte storleken som avgör så den stora fungerar bra. Köp några extra katalysatorer också. Och deras 6 % lösning.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Lasse sa:

Stabiliserad innebär att den inte bryts ner så lätt och inte heller av sig självt. Flaskan kan inte läcka om den ställs rätt - det är bara en gaskudde (som bildas av syrgasen) som kan driva ut väteperioxiden

 

Klart man kan med det är inte syrgasen som blir problem utan den stora mängd syreradikaler som är första steget vid H2O2:s nedbrytning.

 

Vad kan ske om det blir för mycket syreradikaler i vattnet? Farligt för oss människor också?
 

3 timmar sedan, Lasse sa:

Storleken spelar som vanligt ingen roll - det är antalet katalysatorer samt väteperoxidens styrka som styr hur mycket som doseras per tidsenhet.

Lera - man testar fram så att det inte kommer ut för mycket per tidsenhet. Är det ett hårt belastat akvarium mer dosering - när det blir bättre - mindre dosering

 

Som sagt det är inte storleken som avgör så den stora fungerar bra. Köp några extra katalysatorer också. Och deras 6 % lösning.

 

MVH Lasse

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Lasse sa:

Stabiliserad innebär att den inte bryts ner så lätt och inte heller av sig självt. Flaskan kan inte läcka om den ställs rätt - det är bara en gaskudde (som bildas av syrgasen) som kan driva ut väteperioxiden

 

Klart man kan med det är inte syrgasen som blir problem utan den stora mängd syreradikaler som är första steget vid H2O2:s nedbrytning.

Storleken spelar som vanligt ingen roll - det är antalet katalysatorer samt väteperoxidens styrka som styr hur mycket som doseras per tidsenhet.

Lera - man testar fram så att det inte kommer ut för mycket per tidsenhet. Är det ett hårt belastat akvarium mer dosering - när det blir bättre - mindre dosering

Vad testar du med? Ett speciellt test som går att köpa eller något annat sätt?

 

3 timmar sedan, Lasse sa:

Som sagt det är inte storleken som avgör så den stora fungerar bra. Köp några extra katalysatorer också. Och deras 6 % lösning.

 

MVH Lasse

Beställer nu :D

Är lite nervös för vad som kan ske om den välter eller om flaskan som håller väteperoxiden går sönder/läcker men tänker att jag sätter den i nedfallsfacket till ytavrinningen där det nu står siporax (som skall ut). Så får den bra flöde runt sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Dimorb sa:

@Lasse Lera? Kan man stoppa det i saltvattensakvarium utan risk?

Jag har gjort det i alla fall - och många andra också

Testar gör man genom att se hur fort den töms.

Se här för olika doseringar - notera att det är ren väteperoxid ut direkt i vattnet. Med en oxydator är en stor del redan syrgas innan det kommer ut i vattnet. Jag har som gräns ca 250 ml på 14 dagar av 6 % i oxydator och 350 liter vatten. Det ger via oxydator en dos på ca 5 ml per hundra liter och dag. För dig - räkna med ca 90 ml per dag vilket gör att liter kommer att räcka vid max under ca 11 - 12 dagar. Sikta på i första ledet på halva dosen - ca 45 ml per dag. Jag hade satt den i sumpen direkt innan returpumpen. Det är svårt att överdosera med en oxydator. De brukar ge en dos i instruktionen. Börja med en katalysator och se resultatet. Oftast tömmer den inte helt - blir lite vatten kvar. brukar fylla på var 14 dag ungefär med ny färsk lösning.

 

Ta lite 6% väteperoxid på huden - då ser du vad som händer - men ta bara någon droppe :) . Jag känner en veterinär som varje gång en djur biter honom eller han får ett sår bara droppar väteperoxid direkt i såret - väldigt effektivt vad gäller bakteriedödande :). Syreradikalerna oxider organiskt material , dvs kan döda celler. Det är dock ytterst lite fria radikaler från en oxydator av söchtings konstruktion - det mesta blir syrgas.

 

Oxydatorer är idag väldigt populära vid odling av sötvattensräkor - det säger lite grand om ofarligheten rätt använd.

 

Att flaskan skall gå sönder eller läcka ut okontrollerat - det kan du glömma

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så flaskan är konstruerad på ett sätt som gör läckage omöjligt? Har blivit mer och mer orolig för sånt efter att min backventil till nitratfiltret började släppa vatten bakvägen.

@Lasse


Vad sker om det kommer ut för mycket i vattnet? Det blir många fria syreradikaler men vad innebär det? Kan det vara farligt för oss människor? Sitter med en liten baby här hemma nu så allt skall vara säkert :D

Och så undrar jag om en oxidator har mer inverkan än att det tar bort gulämnen.

Tänkte testa något fleece-filter men det kanske är onödigt när man kör med oxidator om en utav huvudpoängerna är att få vattnet helt rent och klart? Förstår det som att fleece-filter fångar upp partiklar i vattnet men en oxidator löser upp dem och därför är det kanske inte behov för fleece-filter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bildas inga andra gaser än syrgas av väteperoxid så att det skulle påverka folk omkring är uteslutet. Till skillnad från ozon där själva gasen kan vara skadlig. Påverkan på fiskar om du tappar i en liter 6 % väteperoxid i vattnet (på två kubik) kan bli frätskador och lägre djur och koraller kan skadas eller dödas. Men det kan komma en meteorit och slå ner i Norge också så varför förutsätta att katastrofen sker via väteperoxid? Dock skall du nog använda den väteperoxid som är avsedd för akvariebruk och inte högre koncentrationer eftersom det kan finnas en risk för explosion med koncentrationer över 30 %. Den skall heller inte drickas eller användas för att rengöra stjärten på babyn.

 

Flaskan är en plexiglasbehållare som står i en skyddande hink eller lerkruka.

 

MVH Lasse

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, Lasse sa:

Det bildas inga andra gaser än syrgas av väteperoxid så att det skulle påverka folk omkring är uteslutet. Till skillnad från ozon där själva gasen kan vara skadlig. Påverkan på fiskar om du tappar i en liter 6 % väteperoxid i vattnet (på två kubik) kan bli frätskador och lägre djur och koraller kan skadas eller dödas. Men det kan komma en meteorit och slå ner i Norge också så varför förutsätta att katastrofen sker via väteperoxid? Dock skall du nog använda den väteperoxid som är avsedd för akvariebruk och inte högre koncentrationer eftersom det kan finnas en risk för explosion med koncentrationer över 30 %. Den skall heller inte drickas eller användas för att rengöra stjärten på babyn.

Det låter bra. Då ska jag prövat detta så ser vi.

9 timmar sedan, Lasse sa:

 

Flaskan är en plexiglasbehållare som står i en skyddande hink eller lerkruka.

 

MVH Lasse

Ok då känns det lite bättre.

 

Men vad med effekterna på en oxidator kontra ett fleexe-filter t.ex. rollermat. Har man nytta av bägge eller vattnet blir så "rent" med en oxidator att det inte är någon poäng med fleece-filter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vid normal drift av oxydator så tror jag inte den kommer att påverkar partiklar speciellt mycket och definitivt inte partiklar av oorganisk natur. Partiklar av organisk natur blir påverkade men jag tror inte det är så effektivt (i alla fall momentant) på större partiklar. Men "partiklar" som svävalger, protozoer blir definitivt mindre även i lägre doser. Jag använder inte rollermat av en orsak - jag vill inte att mina partiklar skall försvinna helt - åtminstone inte de av organiskt material. De skall vara föda till mina filtrerare såsom koraller. svampar, borstmaskar och andra.

 

Med oxydator kan du uppnå samma effekt som med ozon - att ge ett helt genomskinligt vatten som gör att fiskarna verkar sväva i tomma intet, speciellt under vissa belysningar.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar.

 

Kan en oxidator hjälpa till med att bekämpa utbrott av parasiter och liknande?

 

Blir det inte nog med organiskt material bra av att fiskarna är i huvudakvariet och filtret är innan sumpen?

Jag har funderingar på att placera oxidatorn antingen först i nedfallsfacket eller sist innan returen. Om jag ställer det sist så har jag plats till fleece-filter i nedfallsfacket i sumpen och slipper skit ner i sumpen. Tänkte att fiskarna som är i displayen ändå skitar ner så pass att det finns "mat" till koraller och filtrerare. Eller tänker du på något annat som filtrerarna skall ta upp från vattenmassan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 timmar sedan, Dimorb sa:

Tack för svar.

 

Kan en oxidator hjälpa till med att bekämpa utbrott av parasiter och liknande?

 

Blir det inte nog med organiskt material bra av att fiskarna är i huvudakvariet och filtret är innan sumpen?

Jag har funderingar på att placera oxidatorn antingen först i nedfallsfacket eller sist innan returen. Om jag ställer det sist så har jag plats till fleece-filter i nedfallsfacket i sumpen och slipper skit ner i sumpen. Tänkte att fiskarna som är i displayen ändå skitar ner så pass att det finns "mat" till koraller och filtrerare. Eller tänker du på något annat som filtrerarna skall ta upp från vattenmassan?

  1. Till en viss del - om en parasit eller bakterie träffas av en fri syreatom så är den oftast körd. Frågan är bara hur många fria atomer du får i ditt akvarium. Jag tror att vid ett långvarigt bruk av oxydator så har den en dämpande effekt på vissa sjukdomsutbrott.
  2. Vet inte men det blir ju mer om man inte filtrerar men filtersocker eller olika typer av rollermat är väl också en fråga om vart man vill med akvariet
  3. Jag har min placerad i samma fack som returpumpen

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse @stigigemla

Fick hem min oxydator W i dag tillsammans med 15 katalysatorer och 6 liter utav 6%-lösning.

Men när jag öppnar paketet ser jag att de skriver att 6% inte är tillräckligt stark för att behandla 1000-4000 liter. Där rekommenderar de starkare lösningar. Betyder det att verkningsgraden kommer bli för dålig om jag använder den 6% lösningen tillsammans med katalysatorerna eller innebär det att jag kan få samma effekt men det kostar bara flere katalysatorer i lösningen?

Se bild. :(

 

 

oxid.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

34 minuter sedan, stigigemla sa:

Ja men det vara inte länge. Men jag skulle nog börja med 4 i en vecka. Alla koraller verkar inte gå bra ihop med oxydatorn.

 


Ok då prövar vi 4 st i en vecka så ser vi hur länge det håller.

Kan man tänka så att 12%-lösningen där de rekommenderar 2 katalysatorer är dubbelt så stark som 6%-lösningen så därför behöver man dubbelt med katalysatorer till 6% kontra 12% om man vill nå samma effekt?

Vilka koraller är det som inte verkar gå så bra med oxidator? Tror du det är väteperoxiden eller materialet som "krukan" är gjort utav?

Då har jag stoppat ner oxidatorn med 6%-lösning och 4 katalysatorer. Det kommer en hel del små bubblor från "krukan" är det en normal effekt? Eller bara luft inuti materialet som krukan är gjord utav?
 



 

Ändrat av Dimorb
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...