Gå till innehåll

Oxidator


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Väteperoxiden är i sig oxiderande dvs att den släpper ut syreradikaler i vattnet vilka kan ta upp två elektroner från något annat ämne. Det är det som kallas oxidera i kemin. Järn kan oxideras till tvåvärt järn och ingå i järnoxid FeO. Det kan oxideras vidare till trevärt järn som ingår i Fe2O3. Det behöver inte vara syre i föreningen med järn. Det kan lika gärna vara t.ex klorid. Fe till FeCl2 till FeCl3. Att det blir mer syre i vattnet spelar i de flesta fall mycket mindre roll än att väteperoxiden är oxiderande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den syrgas som bildas i behållaren är bara verktyget för att dosera ut väteperoxid i vattnet. Väteperoxiden sönderfaller i vatten och ensamma syreatomer. Krukan runt behållaren är också en katalysator som påskyndar nedbrytningen. ettdera träffar syreradikalen en annan syreradikal och då bildas syrgas eller så träffar den en organisk molekyl som den oxiderar. Eller något annat ämne som den kan oxidera

 

MVH Lasse

 

Jag och Stig svarade samtidigt. :)

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 timmar sedan, Lasse sa:

Den syrgas som bildas i behållaren är bara verktyget för att dosera ut väteperoxid i vattnet. Väteperoxiden sönderfaller i vatten och ensamma syreatomer. Krukan runt behållaren är också en katalysator som påskyndar nedbrytningen. ettdera träffar syreradikalen en annan syreradikal och då bildas syrgas eller så träffar den en organisk molekyl som den oxiderar. Eller något annat ämne som den kan oxidera

 

MVH Lasse

 

Jag och Stig svarade samtidigt. :)


Då var det en liten kombination av hur jag tänkte det när Stig förklarade det.

Syrgasen som bildas är verktyget för doseringen, så som du skriver, och huvudsyftet är att få doserat väteperoxid som kan oxidera ämnen i akvariets vatten. Så huvudsyftet är att få oxiderat ämnen.  

I tillägg kan det bildas syrgas om en syreradikal träffar en annan syreradikal. 

Då tror jag att jag har bättre kontroll. 

Vad är den kemiska beteckningen på en syreradikal?? Bara O och en syrgas O2?? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Vet inte - det kanske går så här dåligt

 

FTS.jpg.bd21aded138e68efd4e68234c4121017.jpg

 

Skämt åsido - jag har kört det kombinationen sedan mer än 1,5 år och resultatet ser ut som ovan. Iofs så har jag GFO reaktorn före oxidatorn så vattnet går hela vägen genom akvariet och refugium innan det kommer till GFO:n - men jag har aldrig hört något om detta. Vart läste du det?

 

MVH Lasse

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, Lasse sa:

Vet inte - det kanske går så här dåligt

 

FTS.jpg.bd21aded138e68efd4e68234c4121017.jpg

 

Skämt åsido - jag har kört det kombinationen sedan mer än 1,5 år och resultatet ser ut som ovan. Iofs så har jag GFO reaktorn före oxidatorn så vattnet går hela vägen genom akvariet och refugium innan det kommer till GFO:n - men jag har aldrig hört något om detta. Vart läste du det?

 

MVH Lasse

 

Usch då.. ser inte bra ut de där.. :)

Jag har också placerat GFO före oxidatorn. Läste det i en annan tråd på guiden och han hade nog fått det från jänkarna tror jag. Men kunde inte finna belägg för det i tråden och tänkte att det var enklast å fråga dig ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Menar du storleken på dosen man tillsätter varje dag eller hur man doserar?

Vet du vart man kan finna mer info om detta? Hade gärna sluppit å köpa aktivt kol på säck och istället köpte mer väteperoxid om det kan ta hand om gifter.

Använder bara aktivt kol för att få bort eventuella gifter i akvariet nu för tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 minuter sedan, Lasse sa:

Visa gifter ja - genom oxidation - troligtvis samma gifter som aktivt kol kan absorbera. Det handlar lite om dosen.

 

MVH Lasse

Menar du storleken på dosen man tillsätter varje dag eller hur man doserar?

Vet du vart man kan finna mer info om detta? Hade gärna sluppit å köpa aktivt kol på säck och istället köpte mer väteperoxid om det kan ta hand om gifter.

Använder bara aktivt kol för att få bort eventuella gifter i akvariet nu för tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...