Gå till innehåll

MC500 hög ljudnivå


Rekommenderade inlägg

Jag har en gammal Deltec MC500 från min första vända med salt, uppskattad ålder ca 10 år.

 

Efter att ha letat fram den från gömmorna och provstartat den insåg jag att det behövdes en ny pump då aquabeen som satt i den hade gjort sitt efter att ha legat torrt, fylld med gamla saltrester i runt åtta år. Lät som satan och hade sig.

 

Nåväl, iväg till triton för att köpa en ny aquabee 2000-1 som både nätet och triton rekommenderade.

 

Nu till problemet: den nya pumpen saknar en förlängning till insuget som också har en fattning för luftslangen, att borra ett nytt hål funkar inte heller eftersom dimensionernas överensstämmer inte.

 

Den som sitter på min gamla passar inte då impellern är längre på den nya aquabeen samt så är de nya gummipackningarna (röda) för stora för att kunna gå in i "hållaren".

 

Jag fick ett nytt insug av triton som skulle passa men då blir pumpen för lång för att gå ner i skummaren.

 

En tillfällig lösning blev något ihopkok av gamla och nya delar, låter fortfarande något fruktansvärt.

 

Det känns som att jag är helt ute och cyklar här. Har vi någon annan här som har bråkat med samma sak?

 

 

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skumt - kan du ta en bild och visa hur det ser ut.

orginalpumpen är ju en aqua-bee 2000 med nålhjulsimpeller, senare blev det 2000/1men dom är lika stora  aquabee har ju den pumpen med rätt insug  i sortimentet - heter 2000/1 AB om jag minns rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, med tanke på ljudet den gjorde med de gamla bussningarna la jag ner det illa kvickt.

Gamla pumpen
b7c84a18cff564ec4db93b348b61beb6.jpg

Nya pumpen
5f85eeafd3da42944214873ee368b95b.jpg

Gamla pumpens insug jämfört på dimensionen på nya pumpens bussning

502ce3c6759772f4eb8f7f4fc783c871.jpg

Längden på den gamla pumpens insug
3145e11a5ca41def355aadbaf61d38f4.jpg

Och med det jag fick av triton som skulle passa till aquabee/MC500...uppenbarligen för långt samt fel dimension på röret kontra insugningsröret.
07ec75a749b02fd09e4410996c51db95.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det finns ett original insug till aquabee som passar - det du fått är till deltec 1356
 


Grymt, stort tack. Det var helt uppenbart så nu när jag hade något att gå på.

Jahopp, både bra och dåligt. Jag hade hoppats på att det var jag som inte såg någon helt uppenbar lösning. Nåväl, nu vet jag iaf vad jag har och vad jag behöver.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...