Gå till innehåll

Flöde genom trädgårdsslang?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Kan man beräkna/finns det ett maximalt flöde som går genom en trädgårdsslang?

 

En normal slang som skall kopplas till en extremt kraftig pump.. Vilka risker finns det? Finns det begränsningar i hur mycket flöde som kan gå genom en "normal" trädgårdsslang p.g.a. diametern? Eller man kan pumpa genom i Princip hur mycket som helst bara det är öppet på utsidan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En trädgårdsslang kopplas ju normalt sett till dricksvattennätet och där är det ju några bars tryck, så den ska nog klara ganska mycket. Ju högre tryck desto högre flöde, men när vattenhastigheten börjar bli för hög är det inte så effektivt längre. Över 1,2 m/s är det inte effektivt med tanke på tillförd energi.

En armerad vattenslang av god kvalitet brukar ha ett arbetstryck på 8 Bar och sprängs vid 24 bar. Se här

Vad menar du med extremt kraftig pump?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En trädgårdsslang är ju ganska smal, jag hade nog inte pumpat mycket mer än 2000 liter i timmen genom en sådan. Det går nog ha ett högre flöde men då får du räkna med att trycket med kommer öka och risken blir i slutändan stor att slangen far loss i någon av ändarna. Risken är även stor att om ändan inte sitter fast så kan slangen flyga iväg vilt som i en Kalle Anka film.

 

Jag har en trädgårdsslang kopplad till en enkel U böj i ändan för att byta vatten i sambons sötvattenskar, den måste jag mjukstarta försiktigt och varsamt vrida upp flödet för att inte slangen ska flyga ut ur karet vid uppstart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår inte så mycket av beräkningarna.

Det är en helt vanlig trädgårssland som jag tänkte koppla till min teco kylare och så skulle jag "spola ur" kylaren genom att använda en 15000 liters pump. Pumpen är ställbara mellan 4500-15000 liter/h men jag vet liksom inte hur mycket kylaren eller slangen tål.

Minimum rekommenderat flöde har jag fått tag på via nätet (det är 600 liter/timme) men Maximum vad kylaren tål vet jag inte.

Ändrat av Dimorb
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som man frågar, får man svar :)

 

Nu är jag med på vad du vill veta och då är det egentligen frågan hur mycket kylaren tål. Den borde klara en hel del, då det är titandelar i kyldelen. Men börja med lägsta flödet på pumpen och se om du får rent. Slangen kommer garanterat att klara sig, men ta en kort bit för att få lite högre flöde genom den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får nog inte något högt tryck genom kylaren då de trånga och många gångarna borde blockera ett högt flöde väldigt fort. Jag hade kopplat kylaren till en pump som ger en 1000-2000 liter i timmen som jag satt i en hink, sedan hade jag fyllt hinken med vatten och en flaska ättika samt låtit det stå och pumpa några timmar. Efter det borde allt skräp i kylaren löst upp sig och lossnat, då spolar man rent den med rent vatten. Hade nog kopplat den till kranen vid sista genomspolningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...