Gå till innehåll

24W T5 i en 14W armatur?


Slanten

Rekommenderade inlägg

Jag köpte två lysrörsarmaturer på Biltema: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-och-lampor/Belysning-inomhus/Lysrorsarmatur-T5-IP20-2000023794/

 

De passar för Aquamedics T5-rör som är 24W och 55 cm långa. Men den elektroniska ballasten i Biltemas armatur är endast 2x14W. Behöver jag byta ut den eller går det bra att driva 24W-rör?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stop och belägg. det finns två huvudtyper av T5 och de brukar inte vara möjligt att köra den ena på den andra drosseln. Det som finns är HE och HO. Där står HE för high efficiency, och HO - är lika med high output. En 14 watts HE är 549 mm lång - samma längd har en 24 watts HO.

 

Du måste titta på ballasten vad den säger. Det finns ett fåtal som klarar både HE och HO men jag tror inte en sådan ballast sitter i en billig Biltema armatur. Jag tror det är en HE du har

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

14w är HE. Jag tittade lite efter data på ström/spänning för lysrör men allt verkar vara bortplockat från tillverkarnas hemsidor. Det är bara LED som gäller nu.

Men långt bak i mitt minne finns en antydan om att de har samma glödström och spänning som HO. Driftströmmen skall vara mindre och spänningen är borta ur minnet.

Jag tror risken är så gott som noll att du bränner HO rör med den men kanske känner ballasten av att ström och spänning inte stämmer och stänger av.

Många armaturer höjer driftspänningen lite allt eftersom rören åldras så att de skall ge samma ljusflöde tills de är slut. Och då stänger armaturen av.

Ändrat av stigigemla
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har svagt i bakhuvudet nånstans att det inte funkar, hade en kund för en massa år sedan som provade - men om det var 14w rör i 24w armatur eller tvärtom minns jag inte, men har för mig att rören inte ens tändes.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår köpte jag en jordad stickpropp och kopplade in elen på Biltemas armatur. Spänningen var olidlig. Runt 230 V...

Före inkoppling:

 

WP_20170603_21_31_42_Pro.thumb.jpg.83b79b7076d28a15c4433aafbd8e144e.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Till allas stora förvåning så funkar det! Visserligen är ljuset märkbart svagare än i en ramp för 24W, men det räcker för mig. Ljuset är bara till för att man ska se djuren, inte ge alger ljus att växa. Jag är nöjd!

 

WP_20170603_21_31_25_Pro.thumb.jpg.711e5a216b326fa154f11c263210356a.jpg

 

 

 

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...