Gå till innehåll

Silikon


yRaz

Rekommenderade inlägg

Vit silikon för akvarium har jag inte hört talas om. Det finns vit men den innehåller vad jag vet antimögelmedel (som Christian redan påpekat)  och SKALL inte användas.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måla skivan vit med nån vad som helst färg som fäster bra på glas och lacka den sedan. Epotex akvarielack om du ska ha fullständig säkerhet, Biltemas billack om du nöjer dig med att det gått bra hittills för de som provat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 hours ago, Bygert said:

Måla skivan vit med nån vad som helst färg som fäster bra på glas och lacka den sedan.

Kommer inte lack och färg att skrapas av vid rengöring? Möjligen skulle man kunna måla baksidan, och bara rengöra den omålade framsidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 timmar sedan, yRaz sa:

nä allt ja kör skall vara 100% till akvarie tack för tipsen

 

Det lär du inte lyckas med. Finns inget glas eller silikon som görs speciellt för akvarium. Däremot kan det ju somligt förpackas särskilt för akvariehobbyn vilket syns på priset. Jag tänker tvärtom, hittar jag något som fungerar och som inte har passerat zoobranchen väljer jag snarare det och sparar mycket pengar. När det gäller akvarielacken, den är garanterat 100% säker om man följer anvisningarna. Båtlacken fungerar enligt de som provar men den tänker jag inte garantera att den är säker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, yRaz sa:

jo men så gör man en reva eller lacken spricker så siliconen kan släppa ut gifter så e de inte så bra de helle

 

Du ska inte ha lack på silikon. Då är risken att det inte fäster. Risken för revor eller sprickor, tja, lacken har använts i terrarier och djurparker till stora destruktiva djur och det har den klarat. Klarar den det man utsatt den för där så klarar den fiskar och akvarister också. Inte ens sjöborrar skulle jag vara orolig för. Jag har använt den på måttligt härdad cement i sötvatten och det finns ingen tendens till att cementen läcker vilket skulle syns direkt på vattenvärden. Men du gör som du vill men jag skulle ju vara mer orolig för att akvariet spricker eller nåt åt det hållet än att lacken inte fungerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, stigigemla sa:

Inget särskilt märkvärdigt i de där tuberna. Bra silikon som snarare är utvald med tanke på hållfasthet än giftighet helt enkelt. Liknande används där det också ställs krav på hållfasthet, t ex som gångjärn i hyttrutor. Om man inte har allt för stora krav på hållfastheten på fogen går det bra men i princip vilken silikonlim som helst, det är få typer av silikon som är giftiga. Med undantag då om det är antimögelbehandlat naturligtvis men då handlar det inte om silikonen utan om det man stoppat i för att stoppa mögel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser stor skillnad mellan olika silikontyper. Jag har förr använt Casco glassilikon som härdade snabbare och var betydligt mjukare efter härdning. Jag hade flera akvarier som sprack i fogarna. De riktiga akvariesilikonerna är flera gånger hårdare efter härdning och har våldsamt mycket högre draghållfasthet. Jag har också använt byggsilikon i mitt hus och det är en helt annan sak. Mycket mjukare, mer elastiskt då de skall ta upp rörelser i hus och då naturligtvis lägre draghållfasthet. Silikonet som håller rutan i min Toyota är också mycket mjukare än akvariesilikonerna. På Skodan jag hade innan fick man silikona om en fog nedtill på framrutan varje gång man bytte kupéfilter. Ett ytterst mjuk silikon som man kunde skrapa bort med naglarna. Men regntätt blev det. Jag skulle aldrig få för mig att använda byggsilikon till att limma akvarier även om det är några tior billigare. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Silikon till akvarier ska naturligtvis vara sån som är till för att limma glas, inget som är tänkt till tätmassa. Hur viktigt det är med typ av silikon beror på belastningen. En överinningsburk är det ju just ingen belastning på. Mindre akvarier håller också även om det inte är optimal limning. Jag limmade om ett 100+ akvarium som dröp, silikonen i sig verkade ok men den satt så dåligt i glaset att det bara var att dra bort den utan minsta besvär. Trots det höll akvariet ihop, det räckte i princip med att fogen satt där för att akvariet inte skulle rämna. Av allt att döma var det dåligt gjort, brist i rengöring och utförande. 

 

Jag tror att det är väl så viktigt hur man gör som vad man använder. Aldrig så bra silikon kommer inte att fungera om man inte lägger omsorg på utförandet (jo, jag vet det..).

Men blir det stora belastningar, långa och höga rutor, då är det självklart läge att välja silikon med omsorg. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...