Gå till innehåll

Rekommenderad LED belysning?


Mudar

Rekommenderade inlägg

Hej allihopa!

 

Jag funderar på att skaffa LED belysning på mitt RSM 130 60*50*40 istället för T5 jag redan har.

Anledningen är att jag vill ha mer blå än vit och kunna ställa in färger på vissa tidpunkt, och då får man finare korallfärger tycker jag.

 

Tanken är att jag vill montera den utan att ta bort locket som finns på ovansida i karet, d,v,s att den ska hamna i samma plats som lysrören finns i nu, och det är ca 7cm från vattenyta. Är detta OK eller inte OK?

 

Om den här lösningen fungerar, så vilken modell ska man köra isf???

 

Har tittat på Hydra 26 och maxpect 70!

 

Mvh

Mudar

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag byggde om min huv en gång i tiden - satte inte in någon färdig ramp utan det var ett hemmabygge. Jag startade dock med två aqua Ray från TMC - de byttes ut något år senare. Det var lite för lite - hade behövts tre eller fyra. se här

 

Om du bygger in något så måste du se till att du får bra ventilation - kanske ta upp hål i huven.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Avståndet fungerade bra för mig.

 

Med en färdig ramp så måste du lösa ventilationen. Det måste finnas ingångar för luft att gå in i huven och sedan ner i rampen och ut igen. aqua rayen hade en fläktlös kylning men i och med att jag byggde in den så fungerande inte kylningen som den skulle och jag brände någon diod.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick inte öppna linket du bifogat!!!

Jag googlade och sett många modeller, vilken av de menade du och finns det kontroll med så att man kan ställa in ljuset samma som de färdiga ramper?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller just nu på med ett hemmabygge till mitt RSM 130, kan dock säga att även om Steves led osv är dyra så blir det inte jätte mycket billigare att göra de själv.

 

mina komponenter ser ut så här:

 

*Bluefish led-kontroll

*4x 10w 10000k led

*1x 10w 20000k led

*5x 10w royal blue led

*1x 10w röd led

*1x 10w grön led

*1x 10w uv led

 

*5x meanwell LDD-1000h

*1x meanwell 200w 48v driver

 

*2x mått beställda kylflänsar

*2x 120mm fläktar

*2x 60mm fläktar

 

 

 

jag har en del extra led av varje färg och slutresultatet kan komma att ändras om jag inte blir nöjd med ljuset.

 

jag tänker montera drivers och kontrollers utanför huven för att spara plats och värme.

 

 

detta blir mitt första LED projekt och jag har ännu inte fått hem alla komponenter, men eventuellt lägger jag upp en projekttråd i DIY-delen senare :) 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller just nu på med ett hemmabygge till mitt RSM 130, kan dock säga att även om Steves led osv är dyra så blir det inte jätte mycket billigare att göra de själv.
 
mina komponenter ser ut så här:
 
*Bluefish led-kontroll
*4x 10w 10000k led
*1x 10w 20000k led
*5x 10w royal blue led
*1x 10w röd led
*1x 10w grön led
*1x 10w uv led
 
*5x meanwell LDD-1000h
*1x meanwell 200w 48v driver
 
*2x mått beställda kylflänsar
*2x 120mm fläktar
*2x 60mm fläktar
 
 
 
jag har en del extra led av varje färg och slutresultatet kan komma att ändras om jag inte blir nöjd med ljuset.
 
jag tänker montera drivers och kontrollers utanför huven för att spara plats och värme.
 
 
detta blir mitt första LED projekt och jag har ännu inte fått hem alla komponenter, men eventuellt lägger jag upp en projekttråd i DIY-delen senare  
 
 

Kul att du har eget projekt, och är medveten vad det som behövs för färger och styrka.

Men detta har jag inte koll på, och därför funderar på att köpa färdigt och ta undan huven.

Men nu undrar jag hur baksidan ska täckas för att gömma skummaren och sladdarna på snyggt sätt


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte vill köpa ett "färdigt" kit som monteras med enkla anvisningar i huven, tex Steves led. Så får du ju som du säger ta bort hela huven och försöka dölja skummare och sump på annat vis. 

 

Jag har sett någon som har bockat aluminium plåt och målat samma färg som karet för att dölja.

 

du vill ju troligtvis inte ha ner ljus i sumpen oavsett med tanke på alg tillväxt osv.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hellre vill jag ha rampen i huven, men samtidigt vill ha smart grej som styrs med tex mobilapp och tyst drift.

Men aluminium plåten är bra idé. Detta kan man fixa på jobbet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-05-24 at 11:55 PM, Mudar said:

Men hur är det med avståndet mellan ljuset och vattenyta?
Och vad är nackdelen med en färdig ramp?

Det blir väldigt mycket saltstänk nära vattenytan, så det är viktigt att alla saltkänsliga komponenter antingen är isolerade eller placerade någon annanstans. Passivt kylda lysdioder kanske skulle funka, men troligen inte fläktar.

 

Har man ljuset nära vattenytan blir även färgblandningen sämre (discoeffekt) jämfört med en högre monterad belysning. Det kanske även blir sämre ljusfördelning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir väldigt mycket saltstänk nära vattenytan, så det är viktigt att alla saltkänsliga komponenter antingen är isolerade eller placerade någon annanstans. Passivt kylda lysdioder kanske skulle funka, men troligen inte fläktar.

 

Har man ljuset nära vattenytan blir även färgblandningen sämre (discoeffekt) jämfört med en högre monterad belysning. Det kanske även blir sämre ljusfördelning.

Jag håller med. Jag kommer att skaffa Ai prime hd eller Hydra 26 och sen ta bort huven och placera lampan i rätt höjd.

 

Tack för tips

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...