Gå till innehåll

Nivåvakt?


Roger Salenius

Rekommenderade inlägg

Hej! Har köpt en sump på 40L med påhängsavrinning... Det e många saker som kan gå fel... Tex om avrinningen slutar o funka så tömmer man sumpen i karet o det blir en JÄVLA röra på golvet! Likadant om returpumpen slutar o funka så rinner sumpen över.. Men det kan man kanske lösa med ett hål i utblåsröret 2cm under vattenytan? Om hävefekten slutar o funka så rinner karet över o pumpen dör.. Snubben som hade sumpen körde den som den e? IQ Bandy boll? Så jag tänker nivåvakt? Har kollat på Tunzes, visst 1600:- men det e en billig försäkring. Hittar jag ingen vakt som jag kan känna mig trygg med så får det va med sump... Tänkte höra med er om Tunzes e något som kan lösa problemen o gärna höra era tankar o erfarenheter.. Mvh...

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I sumpen bör du inte ha mer vatten i returfacket än vad akvariet kan ta emot utan att flöda över. Men för mig med system på flera akvarium är det nästan omöjligt och då löser man det med nivåvakt som stänger av returpumpen om nivån blir för hög. Behöver inte kosta några 1600 kr. Då är det t o m billigare att tex köpa ny pump som är förberedd för nivåvakt + nivåvakt.

http://www.aquariatech.eu/digital-dc-pump-kontroller/38-0

http://www.aquariatech.eu/blau/50

 

När det gäller att bryta häverten så borrar du 3-4 mm hål vid vattenytan eller precis under. Vattennivån stiger antal mm när du slår på returpumpen så jag borrar alltid så nära ytan som möjligt. Hålet bör vara 3-4 mm så att det inte är risk att det sätts igen.

Ändrat av Linnex
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar borra hålet i returledningen en halv cm över vattenytan. Så ser jag att hålet inte lagt igen varje gång jag matar för det syns att det rinner lite genom hålet men inte så mycket att det hörs. Hålen sätts igen hos mig men det är lätt att göra ren med en tändsticka eller tandpetare.

Och det viktigaste är att göra strömavbrottstest. Alltså bara dra ut sladden ur väggkontakten och se vad som händer.

Naturligtvis är en nivåvakt som stänger av pumpen ifall nivån blir för låg bra att ha. Men normalt sett så börjar pumpen suga in luft innan den går torr och blandningen luft/vatten i pumpen räcker till för att hålla lagren våta. Är du händig kostar nivåavkännaren en bråkdel hos Kjell&co.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...