Gå till innehåll

Hållbarhet på sofnolime?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har en 20 kilos dunk med sofnolime som jag fyller på luftfiltren med innan skummaren. Dunken har nog varit öppnad minst 30 gånger sedan köp och stängd igjen med skruvkork.

 

Det jag undrar är följande:  

 

Alla dessa öppna/stäng släpper ju in luft, luft med koldioxid som sofnolimen reagerar med och renar. Hur kan jag mäta vilken effekt som finns kvar i sofnolime'n?

 

Det är säkert 7-8 kilo igjen i dunken men effekten har blivit mycket sämre om man jämför med när jag startade med sofnolime.

Det är klart det kan bero på saker i akvariet men jag ser i vilket fall som helst inte samma "kick" i pH nu som förr.

Går det att kontrollera om den fortsatt är bra eller är det bara å köpa ny och jämföra med? Hur bör man helst förvara sofnolime? Jag har det mörkt i en garderob i vanlig rumstemp.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köper min Sofnolime av en rebreatherdykare och då jag frågade honom så fick jag svaret att de använder utan att blinka media som stått i dunkar över vintern.

Deras säkerhetsgräns är (om jag minns rätt) mellan 1/4-1/3 av mediats absorberingsförmåga så de kör ju på den säkra sidan, men de laddar sin utrustning med lime, bara skruvar på korken till dunken och sedan laddar de ur samma dunk nästa gång de dyker. Ingen direkt koll på hur ofta dunken varit öppen eller dylikt....

Jag måste ha sett lite skeptiskt ut, för jag fick en lite mer ingående förklaring och (nu skriver jag direkt ur minnet utan nån faktakoll) den gick ut på att själva reaktionen som absorberar CO2 är exotermisk och för att starta ordentligt behöver den lite energi och det får den inte bara av att ligga statiskt i dunken med lite luft... Han är läkare så jag nickade bara och utgick från att han visste vad han pratade om ;) 

 

Jag tar just nu min skummarluft rakt från en uteluftventil så jag har (för tillfället) tagit bort min burk med Sofnolime så jag kan inte riktigt säga hur min 20kg-dunk har åldrats då jag inte använt den på ett tag.

 

Ändrat av BatmanGefle
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar.

Minns du vilken typ av energi som behövdes?

Det är ju lika mycker rörelse och aktivitet på media i dunken när man bär, lyfter och flyttar/häller media som det är i filtret och det kommer ju luft in till bägge. Dunken när man öppnar korken och filtret genom luftintaget. Så det är ju rimligt å tänka att det kan påverka i någon grad. Frågan är bara hur mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar.

Minns du vilken typ av energi som behövdes?

Det är ju lika mycker rörelse och aktivitet på media i dunken när man bär, lyfter och flyttar/häller media som det är i filtret och det kommer ju luft in till bägge. Dunken när man öppnar korken och filtret genom luftintaget. Så det är ju rimligt å tänka att det kan påverka i någon grad. Frågan är bara hur mycket.

Vi/han gick aldrig in djupare på det, men att det blir ett luftflöde genom det "aktiverade" det tror jag han menade (själva rörelsen/friktionen mellan media/luft).
Vet flera som säger att vatteninnehållet i kalket är det som oftast först begränsar absorptionen, så att fukta på det lite förlänger tiden det är verksamt och det funkade för mig då jag testade det med; kunde ha det nån dag extra.
Sedan är det själva flödet genom mediet som "sätter fart" och aktiverar det och sedan håller det igång sig själv. Och bara lite luft in/ut genom korken innehåller så lite CO2 så det är försumbart.
Det här är ju bara hörsägen men kort sagt - har du inte luftflöde genom kalken så är den i stort sett inaktiv.


Skickat från min Reeflink med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-05-26 at 14:24, Dimorb sa:

Har en 20 kilos dunk med sofnolime som jag fyller på luftfiltren med innan skummaren. Dunken har nog varit öppnad minst 30 gånger sedan köp och stängd igjen med skruvkork.

 

Det jag undrar är följande:  

 

Alla dessa öppna/stäng släpper ju in luft, luft med koldioxid som sofnolimen reagerar med och renar. Hur kan jag mäta vilken effekt som finns kvar i sofnolime'n?

 

Det är säkert 7-8 kilo igjen i dunken men effekten har blivit mycket sämre om man jämför med när jag startade med sofnolime.

Det är klart det kan bero på saker i akvariet men jag ser i vilket fall som helst inte samma "kick" i pH nu som förr.

Går det att kontrollera om den fortsatt är bra eller är det bara å köpa ny och jämföra med? Hur bör man helst förvara sofnolime? Jag har det mörkt i en garderob i vanlig rumstemp.

 

Det har inte ngnsom helst  betydelse alls att du öppnat o stängt locket. Det är extremt lite CO2 du för ner och 1 liter av sådant här media brukar kunna absorbera runt 120 liter CO2!, du kan alltså absorbera ca 1000 liter CO2 av det media du har kvar, vilket motsvarar 25000 liter luft. Jag gissar att du släpper ner i sämsta fall 3 liter luft om du öppnar korken, med då dessutom inte skakar mediat. Så i worst case, om du varje gång du skakar mediat (varför man nu skulle göra det) så kan du öppna skruvlocket till plastdunken cirka 8300 ggr innan mediat är förbrukat. Du har öppnat korken 30 ggr , dvs du borde ha cirka 99.6% kvar av mediets verkningsgrad;-)

 

/Jonas

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Dimorb sa:

Tack för svar.

Minns du vilken typ av energi som behövdes?

Det är ju lika mycker rörelse och aktivitet på media i dunken när man bär, lyfter och flyttar/häller media som det är i filtret och det kommer ju luft in till bägge. Dunken när man öppnar korken och filtret genom luftintaget. Så det är ju rimligt å tänka att det kan påverka i någon grad. Frågan är bara hur mycket.

ingen påverkan av mätbar grad, se min uträkning ovan som är ett worst case scenario;-)

 

Ang dina andra fråga: orsaken är säkert en annan, att ditt pH inte stiger lika bra som förr. SKummarens kapacitet kan ju ha minskat, luftinsuget alltså, luft/tidsenhet. 

 

Sen en sak till: De flest media absorberar ganska likartat, runt 120l CO2/liter media som sagt, men det som skiljer är flödesmotståndet, dvs hur mkt CO2 som absorberas per tidsenhet. det är ju den parametern som är intressant för oss. Ett media kan ha lågt luftmotstånd (ofta de sfäriska) och då tar det längre tid för medoiat att bli mättat för luften passerar snabbare förbi, o mindre luft per tidsenhet hinner bli renat. mediat räcker längre men tar bort mindre co2 per tidsenhet...pH stiger inte lika mkt i vårat kar. 

Har man ett ganska modest CO2 problem kan nog ett sådant här media vara bäst, men har man mkt CO2 i karet man vill ha ut är det nig bättre med ett media med högre luftmotstånd så mer av den luft som passerat mediat är fri från CO2. Detta media kommer ta slut snabbare men tar alltså mer CO2 per tidsenhet. pH kommer stiga mer i det karet. 

Jag har test 4 olika media o ser viss skilland i detta avseende. 

kör just nu intersurgical, dels sperosorb, som är mer som det förstanämnda: räcker längre men tar mindre co2 per tidsenhet, o sen har har intersorb plus som är mer som stavar, o det tar mer co2 per tidsenhet men tar alltså slut snabbare 

Divesorb från draeger ligger lite mittemellan dessa två i hastighet

Allra snabbast som jag testat är sodalime HC från Medisize...det är dock svårt att få tag på till ett bra pris.

 

intersurgical är prisvärt, cirka 150 kr för 5 Kg

Divesorb är ett skämt, 700 kr för 5 kg, ungefär samma pris som om man köper från en "akvgariefirma" dör tex two little fishes har nåt liknande pris som divesorb. Alltså 4 ggr dyrare. 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...
Tack, är i tankarna på en cp2scrubber. Måste väl fungera med en vanlig hink med massa hål i botten och en slanganslutning i toppen som luften sugs genom. Blir ju mycket billigare att enbart köpa mediet och göra en egen reaktor
Går hur bra som helst. Så här gjorde jag min första 'reaktor':
a9e42ecdbfb9f2d9c4bd3304fbe03a11.jpg


Sent using Jedi mind-trick.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On ‎2017‎-‎05‎-‎26 at 14:24, Dimorb sa:

Har en 20 kilos dunk med sofnolime som jag fyller på luftfiltren med innan skummaren. Dunken har nog varit öppnad minst 30 gånger sedan köp och stängd igjen med skruvkork.

 

Det jag undrar är följande:  

 

Alla dessa öppna/stäng släpper ju in luft, luft med koldioxid som sofnolimen reagerar med och renar. Hur kan jag mäta vilken effekt som finns kvar i sofnolime'n?

 

Det är säkert 7-8 kilo igjen i dunken men effekten har blivit mycket sämre om man jämför med när jag startade med sofnolime.

Det är klart det kan bero på saker i akvariet men jag ser i vilket fall som helst inte samma "kick" i pH nu som förr.

Går det att kontrollera om den fortsatt är bra eller är det bara å köpa ny och jämföra med? Hur bör man helst förvara sofnolime? Jag har det mörkt i en garderob i vanlig rumstemp.

 

räknade på det för ett tag sedan, du kan försumma helt att du öppnar o stänger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...