Gå till innehåll

Hyposalinitet - erfarenheter


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Som rubriken säger är jag ute efter erfarenheter från er som har kört hyposalinitet för att karantäna/behandla fiskar.

 

Har just nu en del fisk i karantän och har sänkt salthalten ner över många dagar. Har nu nått "hypo" och undrar vad jag skall passa mig för. Har förstått det som att pH lätt kan flacka så doserar lite natriumkarbonat för att få ett högre kH, mäter salthalt varje dag och kH varje dag samt checkar fiskarna för symptom.

 

Vad mer gör ni?

 

Rekommenderat 16 ppt? Tänkte köra på 15 ppt för att ha lite utrymme för avdunstning.

Har läst det mesta här http://www.advancedaquarist.com/2004/1/mini#section-2 och där står det bland annat att fiskens interna salthalt är på 11-12 ppt så man skall kanske passa sig för att komma under det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var jag nere på 15 ppt (1,009) enligt refraktometer.

Hoppas bara den är ordentligt inställd så att man inte kör på för högt eller lågt. Hur ofta kalibrerar ni era och gör ni det med osmosvatten i någon speciell temperatur eller bara osmosvatten?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar inte vara så många som har erfarenhet med att köra hyposalinitet eller i vilket fall inte så många som är intresserade av att dela.

 

Jag gör i alla fall så att jag beskriver mina egna erfarenheter och tankar.

 

Kör nu 1,009 (15 ppt) för att få pricken att ge med sig. Som jag har förstått det så klarar inte hyposalinitet eller sötvattensdopp av att ta död på parasiterna som sitter på fisken (trophont's) så därför måste man invänta helt prickfria fiskar innan man börjar räkna ner dagarna.

När prickarna inte längre är synliga och parasiterna är i färd med att fästa och föröka sig på substrat/inredning det är då hyposaliniteten ger effekt. Hyposalinitet förhindrar alltså parasiterna att föröka sig i stadiet då de är/skall bli tomont's så att de inte klarar av att föröka sig. Med tiden dör stammen ut eftersom parasiterna har en begränsad livscykel.

 

"Trophont - sitter fast på fisken i 3-7 dagar.

Protomont - lämnar fisken och letar efter ett ställe på substratet att sätta sig på. Oftast 2-8 timmar men upp till 18 timmar.

Tomont - växer som en cysta på substratet & delar sig i hundratal till dotterparasiter (Tomites) under 3-28 dagar.

Tomiterna - kläcks och blir:

Theronts - simmar och letar efter ett värddjur. Hittar de inte ett inom 24 timmar dör de. Hittar de ett värddjur blir de återigen Trophonter."

 

@stigigemla om jag vid flytt av pumpar, utrustning och vatten råkade få med mig parasiter från de båda karantänsakvarierna till mitt osmosakvarium så tänker jag att parasiterna är så gott som eliminerade. Borde inte det stämma att:

 
Om jag fick med mig protomont's eller tomonts vid flytten av osmosvattnet så borde de parasiterna aldrig klara sig förbi tomonts stadiet eftersom hyposalinitet/osmosvatten förhindrar att de fullför processen och blir tomiter.

Eller finns det något scenario där de skulle kunna överleva fram till å bli tomiter? 

Skulle, teoretiskt, en protomont kunna sugas in av pumpen och "följa med" osmosvattnet till vattenreservoaren för att sedan pumpas in i akvariet via ATO'n och först i akvariet starta processen med att bli en tomont. Förstår att det är högst osannolikt men är det teoretiskt möjligt eller hyposalinitet/osmosvatten gör att parasiterna dör på vägen/inte kan fungera som en normal protomont?
 
Har försökt finna info om detta men finner bara att de flesta "vanliga" behandlingsmetoder handlar om att ta död på c. irritans när den är trophont-stadiet och att hyposalinitet handlar om att de inte kan fullföra det de behöver i tomont-stadiet för att bli tomiter/theronts men hade varit intressant att veta om c. irritans kan överleva i sötvatten/hyposalinitet när de är i protomont stadiet. 
 
Om de befinner sig i hyposalinitet eller sötvatten efter att de har släppt från fisken så är de ju i princip döda. Det är klart att de kan vara tomiter och theronts en period om de har lyckats komma till det stadiet att de kläcks innan hyposalinitetsgränsen är nådd men det innebär ju bara att det blir en ny runda innan de dör i tomont-stadiet. 
 
Hur tänker övriga?  

@Sjöfartsmuseet Akvariet@Lasse
 

 

 

Ändrat av Dimorb
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med UVC i min karantän och Cryptocarion försvinner där. Brooklynella kan klara sig på clowner men den går att medicinera.

Separerar jag clownerna med 1 eller 2 per kar och ingen annan fisk i karantänen går Brooklynella också bort. Andra fiskar får inte någon form av prick.

Ren botten är ett krav.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som vet vart jag kan finna svar på hur och om parasiterna kan överleva i sötvatten i något utav stadierna?
 

Hyposaliniteten förhindrar fortplantning i tomont-stadiet, som jag har förstått det, men dödar osmosvatten parasiten i alla stadier (förrutom när de sitter på fisken?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎27‎.‎05‎.‎2017 at 00:24, Dimorb sa:

Verkar inte vara så många som har erfarenhet med att köra hyposalinitet eller i vilket fall inte så många som är intresserade av att dela.

 

Jag gör i alla fall så att jag beskriver mina egna erfarenheter och tankar.

 

Kör nu 1,009 (15 ppt) för att få pricken att ge med sig. Som jag har förstått det så klarar inte hyposalinitet eller sötvattensdopp av att ta död på parasiterna som sitter på fisken (trophont's) så därför måste man invänta helt prickfria fiskar innan man börjar räkna ner dagarna.

När prickarna inte längre är synliga och parasiterna är i färd med att fästa och föröka sig på substrat/inredning det är då hyposaliniteten ger effekt. Hyposalinitet förhindrar alltså parasiterna att föröka sig i stadiet då de är/skall bli tomont's så att de inte klarar av att föröka sig. Med tiden dör stammen ut eftersom parasiterna har en begränsad livscykel.

 

"Trophont - sitter fast på fisken i 3-7 dagar.

Protomont - lämnar fisken och letar efter ett ställe på substratet att sätta sig på. Oftast 2-8 timmar men upp till 18 timmar.

Tomont - växer som en cysta på substratet & delar sig i hundratal till dotterparasiter (Tomites) under 3-28 dagar.

Tomiterna - kläcks och blir:

Theronts - simmar och letar efter ett värddjur. Hittar de inte ett inom 24 timmar dör de. Hittar de ett värddjur blir de återigen Trophonter."

 

@stigigemla om jag vid flytt av pumpar, utrustning och vatten råkade få med mig parasiter från de båda karantänsakvarierna till mitt osmosakvarium så tänker jag att parasiterna är så gott som eliminerade. Borde inte det stämma att:

 
Om jag fick med mig protomont's eller tomonts vid flytten av osmosvattnet så borde de parasiterna aldrig klara sig förbi tomonts stadiet eftersom hyposalinitet/osmosvatten förhindrar att de fullför processen och blir tomiter.

Eller finns det något scenario där de skulle kunna överleva fram till å bli tomiter? 

Skulle, teoretiskt, en protomont kunna sugas in av pumpen och "följa med" osmosvattnet till vattenreservoaren för att sedan pumpas in i akvariet via ATO'n och först i akvariet starta processen med att bli en tomont. Förstår att det är högst osannolikt men är det teoretiskt möjligt eller hyposalinitet/osmosvatten gör att parasiterna dör på vägen/inte kan fungera som en normal protomont?
 
Har försökt finna info om detta men finner bara att de flesta "vanliga" behandlingsmetoder handlar om att ta död på c. irritans när den är trophont-stadiet och att hyposalinitet handlar om att de inte kan fullföra det de behöver i tomont-stadiet för att bli tomiter/theronts men hade varit intressant att veta om c. irritans kan överleva i sötvatten/hyposalinitet när de är i protomont stadiet. 
 
Om de befinner sig i hyposalinitet eller sötvatten efter att de har släppt från fisken så är de ju i princip döda. Det är klart att de kan vara tomiter och theronts en period om de har lyckats komma till det stadiet att de kläcks innan hyposalinitetsgränsen är nådd men det innebär ju bara att det blir en ny runda innan de dör i tomont-stadiet. 
 
Hur tänker övriga?  

@Sjöfartsmuseet Akvariet@Lasse
 

 

 

@Sjöfartsmuseet Akvariet @Lasse

 
Vet ni något om ovanstående och parasiternas förmåga att överleva i sötvatten/osmosvatten utanför fisken? Är det direkt död eller är det som vid hyposalinitet som bäst en möjlighet att förhindra reproduktion?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att hypersalinitet eller sötvatten i första hand påverkar de frisimmande stadierna. Har svårt att se hur det kan påverka den cystade parasiten i sanden. Vid all behandling - som Stig säger - rena kar utan bottenmaterial.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men enligt alla artiklar om hyposalinitet lägger de stor vikt vid att metoden INTE påverkar parasiten i det frisimmande stadiet utan i fasen där de förökar sig.

 

Att hyposaliniteten skall bidra till att de inte kan föröka sig vidare.

@Lasse 


Har t.ex. haft en del utrustning från karantänsakvarium ned i ett akvarium som förser min display med osmosvatten. Finns det risker för att parasiterna kan följa med i osmosvattnet till det nya akvariet eller är de "döda" när de kommer i osmosvattnet?

Har förstått det som att när parasiten är en trophont så gör inte sötvattensdopp eller hyposalinitet någonting eftersom parasiten är "skyddad" inuti fisken.

Men vad sker när parasiten lämnar fisken (protomont) klarar den av att leva och finna en plats att sätta sig på för att påbörja förökning eller dör den av det osmosiska trycket av att det inte är saltvatten den befinner sig i? Finner ingenting om det i litteraturen som jag har läst.

Jag vet att hyposalinitet förhindrar parasiten från att föröka sig när den är i det stadiet (tomont) och att därför kommer populatinonen tunnas ut (dö ut) med tiden om man kör hyposalinitet eller osmosvatten. Men om parasiten redan har varit i förökningsstadiet (tomont) och kläckts och gått in i nästa stadiet (tomite). Kan parasiten i det stadiet (tomite)

överleva i hyposalinitet/osmosvatten?

 

Och vidare.. om den kläcks och går in i nästa stadie (tomite >> theronts) överlever den och kan den då simma omkring och leta efter ett nytt värddjur även om den befinner sig i hyposalinitet eller osmosvatten?

Detta är ting som jag inte finner någonstans men som skulle varit bra att få svar på. Om svaren är nej parasiten dör/kan inte det på frågorna/de flesta frågorna över så betyder ju det att parasiten inte utgör någon risk efter att utrustning har varit i osmosvatten/hypo men om svaret är nja/ja/vet inte så finns det ju en teoretisk möjlighet att parasiter kan ha följt med när jag har pumpat över osmosvatten. Antingen som protomont, tomite eller theront.

Vad tror ni?
Vad har ni läst?

Jag har sökt och läst igenom artiklarna från advancedaquarist, thereeftank, reefsanctuary, reefkeeping och reef2reef både artiklar och manualer samt en del trådar på forum och alla beskriver detsamma..

Vid hyposalinitet eliminerar man parasiten genom att förhindra att parasiterna förökar sig och i alla andra former handlar det om att eliminera parasiten i den frisimmande formen.

 

Från advancedaquarist:

Unlike most other forms of treatment for cryptocaryonosis, hyposalinity does not target the "free-swimming" or theront stage. Hyposalinity therapy works by interrupting the life cycle at the tomont stage. Tomonts are destroyed by hyposaline conditions, thus preventing re-infection.


Så läste jag på the spruce:

Hyposalinity is largely ineffective on mature ich parasites that are well protected in the gills surrounded by thick mucus produced by an infected fish, when embedded deep in the tissues of their host, and during the final encrusted cyst stage of life

 

Ändrat av Dimorb
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick inte med hela:

 

 

 

It is primarily during the free-swimming phase of life when newborn organisms are released from a mature cyst, and before they have the chance to fully attach and develop into mature parasites that they are most vulnerable and can be eliminated with hyposalinity.

Så nu förstår jag inte riktig hur eller när hyposalinitet funkar.

 

Ändrat av Dimorb
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får nog olika svar eftersom ingen riktigt vet. Men tills motsatsen är bevisad - jag tror inte att parasiten som cystas i botten (för reproduktion) påverkas av den låga salthalten. Jag tror tills vidare att det endast är i det frisimmande stadiet som parasiten påverkas.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, Lasse sa:

Du får nog olika svar eftersom ingen riktigt vet. Men tills motsatsen är bevisad - jag tror inte att parasiten som cystas i botten (för reproduktion) påverkas av den låga salthalten. Jag tror tills vidare att det endast är i det frisimmande stadiet som parasiten påverkas.

 

MVH Lasse


Det skulle ju förklara varför det är minst 3 veckor (helst 6 veckor). Säkert för att alla parasiter som är i cystor skall komma ut och döden dö.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sliter med att få bort prickarna på fiskarna.

Eller jag vet inte om det kanske inte är prickar utan bara att de är bleka i huden och jag övertolkar det som prick. Oavsett vilket så visar min refraktometer att vattnet håller 14 ppt men jag är osäker på om den visar helt riktigt.

När jag använder osmosvatten så visar den noll. Men det var länge sedan den blev kalibrerad av mig. Är det något som bör göras ofta och med vatten i en viss temperatur? @stigigemla

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...