Gå till innehåll

Cyano


Rekommenderade inlägg

GetAttachmentThumbnail?id=AQMkADAwATNiZmYAZC04MTRjLTlkOTAtMDACLTAwCgBGAAADtgcGCH2o9U61Bqz0mfI9zQcAOMWykeCyW0y88nhQyrWErgAAAgEMAAAAOMWykeCyW0y88nhQyrWErgAAAMdtwl0AAAABEgAQALc7FDHJlOFIsE9HtGG8vR0%3D&thumbnailType=2&X-OWA-CANARY=XyjIysoejke4hcavud7ldPAuQBS3ptQY90fPAGIJc9gzqwi53y14UMZ22P_nqBLzUem_gbrksNc.&token=d4149b21-8784-4a9c-a9e1-55f62e355ef0&owa=outlook.live.com&isc=1

GetAttachmentThumbnail?id=AQMkADAwATNiZmYAZC04MTRjLTlkOTAtMDACLTAwCgBGAAADtgcGCH2o9U61Bqz0mfI9zQcAOMWykeCyW0y88nhQyrWErgAAAgEMAAAAOMWykeCyW0y88nhQyrWErgAAAMdtwl0AAAABEgAQAMqJ6M8DJwJNrej%2BJhkQLWc%3D&thumbnailType=2&X-OWA-CANARY=XyjIysoejke4hcavud7ldPAuQBS3ptQY90fPAGIJc9gzqwi53y14UMZ22P_nqBLzUem_gbrksNc.&token=d4149b21-8784-4a9c-a9e1-55f62e355ef0&owa=outlook.live.com&isc=1

Hej ,  ljuset har har nog större inverkan på cyano än vad man tror, i fram och bak kant har jag led växtbelysning med mycket rött i , i mitten led akvariebelysning ,

ett högt kelvintal har stor inverkan på alger tydligen ,  man ser gränsen tydligt mellan de olika ljusen , så det är inte bara näringen i vattnet ,

har aldrig tänkt på att ljuset kan påverka cyano ,

 

 Mvh Stefan

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Stefan molin - du kan ha rätt men jag tror också att man ser den röda cyanon bättre när man har mycket rött i ljuset - det är en reflekterande färg. När man kör i Kelvintal upp mot 16 000 (som är vanligt inom revakvaristiken) så har man inte så många röda fotoner som kan reflekteras - det ser inte så rött ut - även om de finns. Testa den hypotesen genom att flytta din röda källor lite.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Magnus , jag tror inte den mängd Cyano som vi får i karen kommer upp i den koncentration så det blir giftigt eller skadligt , vi byter ju vatten då och då ,

det är möjligt om man är allergisk som det kan bli problem ,

Det enda fall jag känner till är när Lasse och hans kompis rev ett gammalt kar ,

där fann Cyano och Palythoa , så vilket som gjorde dom sjuka är svårt att säga , men all ny kunskap är bra kunskap ,

För 15 -20 år sedan var det ingen som tänkte på att  koralldjur var giftiga , inte Cyano heller , det var bara algblomningen i Öster sjön och att man helst inte skulle bada just då,

men nu har man fått mer respekt  för giftiga djur och alger ,  men ett gammalt akvarium med få eller inga vatten byten då ska man nog tänka sig för innan man stoppar i handen 

då är det bättre att ta det säkra före det osäkra för säkerhets skull

Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 2017-06-02 at 09:20, Stefan molin sa:

Hej Magnus , jag tror inte den mängd Cyano som vi får i karen kommer upp i den koncentration så det blir giftigt eller skadligt , vi byter ju vatten då och då ,

det är möjligt om man är allergisk som det kan bli problem ,

Det enda fall jag känner till är när Lasse och hans kompis rev ett gammalt kar ,

där fann Cyano och Palythoa , så vilket som gjorde dom sjuka är svårt att säga , men all ny kunskap är bra kunskap ,

För 15 -20 år sedan var det ingen som tänkte på att  koralldjur var giftiga , inte Cyano heller , det var bara algblomningen i Öster sjön och att man helst inte skulle bada just då,

men nu har man fått mer respekt  för giftiga djur och alger ,  men ett gammalt akvarium med få eller inga vatten byten då ska man nog tänka sig för innan man stoppar i handen 

då är det bättre att ta det säkra före det osäkra för säkerhets skull

Mvh Stefan

Hej stefan jag är absolut tvärsäker på att cyano kan bli akut giftigt för brukaren i ett akvarium och i sig självt...däremot vart jag väldigt förbryllad efter sett ett giftigt pussel..varningsklockorna började ringa för mig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...