Gå till innehåll

Jag kan detta med salt


hagbard

Rekommenderade inlägg

ja det trodde jag faktiskts..efter massa år med sötvatten..gick bra till en början...sen gick det väldigt bra..koraller växte o jag var på topp..men..sen kom problen i form av cyano o fan o hans moster....jag har läst på mycket hur proffsen gör här..men ofta blir det krasch..mer eller mindre...hur uthållig ska man vara för att lyckas?...inte svårt att starta om och vara på topp igen för en stund..??..jag är skeptisk till att ett tropiskt slatkar kan överleva i längdne

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns klart många utmaningar med den här hobbyn! Jag har aldrig råkat ut för en krasch, men jag har heller aldrig haft ett lyckat korallrevskar heller. Många av dagens kar är lite på gränsen, det blir lite som en respirator i vissa fall. Om pluggen dras ur en stund så dör karet.

 

Det som gör att det är så mycket prestige och ganska svårt att sköta ett saltkar idag är att ribban är lagd så högt. Det är ett superrent färgstarkt korallkar som är den vanliga definitionen av ett "saltvattenskar" när man säger det i dagligt tal. Jag tror att det finns ganska mycket spännande områden att ge sig ut på med, det är ju egentligen ganska liten del av alla hav som är korallrev egentligen. Men det är den delen av havet som en 95% eller mer av alla saltvattensakvarister ger sig på.

 

Men ett tropiskt kar kan nog överleva bra länge. Det som krävs är bara att man får till en balans där man själv behöver göra en så liten insats som möjligt för att rätta till det. Detta blir ganska svårt dock då de flesta ha  en förhållandevis stor biomassa i en liten mängd vatten. Där kan värden skifta otroligt fort och stabiliteten beror helt på hur väl akvaristen kan stötta emot. Akvaristen blir stabiliteten för karet, en farlig lösning...

 

Sedan är det ju ett besvär med vattnet i sig. Det kostar och är bökigt att byta vatten. I mina sötvattenskar brukar jag byta 30-50% varje vecka, men jag tror absolut inte det behövs. Men då det är så lätt och billigt att byta så "varför inte" :-) Tänk om man hade den lyxen i saltbaljan...

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...