Gå till innehåll

IM nuvo 8


edda124

Rekommenderade inlägg

Så nu har jag startat mitt nano akvarium här det blev ett Innovative marine nuvo 8.

Köpte till filter strumpa med och dr tims one and only som är nitrite bakterier som hjälper till starten av cykeln.

Kommer även uppgradera lite med bättre belysning och kanske refugium och en ato men än så länge är jag hel nöjd med allt.

Här kommer lite bilder från starten har lagt i levande sten nu och kör start cykeln.

 

IMG_0153.JPG

IMG_0167.JPG

IMG_0170.JPG

IMG_0171.JPG

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag gjorde jag mätningar och ammoniak är på 0 lite nitrit men väldigt högt nitrat ca 20 så cykeln går framåt :)

Sen har det kommit fram 2 små blå sjöstjärnor även sett en orm stjärna med annars har det inte hänt så mycket.

uppdaterar lite längre fram när det hänt lite mer.

InkedIMG_0176_LI.jpg

IMG_0175.JPG

Ändrat av edda124
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att du mäter 20 i nitrat så här tidigt betyder bara att du har nitrit. Nitrit stör nitratmätmingarna så det är ingen ide att mäta mitrat innan nitrit är lika med 0

 

MVH Lasse

 

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha okej där ser man det visste jag inte =) men då ska jag vänta med att mäta nitrat tills cykeln är färdig det stod ju man bara skulle mäta ph  , ammoniak och nitrit hehe men man lär sig :pride:

Liten uppdatering har kommit fram nån liten röd blister worm och tyvärr 2 glas rosor så ska försöka få bort dom fort sen har det kommit en död liten räka med annars har det inte hänt så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så nu har man testat lite hit och dit och allt har sett bra ut jag matade med 2ppm ammoniak och inom 24h var ammoniak och nitrit helt borta provade det här i 3 dagar i sträck så jag införskaffade mig en liten städ patrull på 2 eremiter och 2 st turbo sniglar och dom städar för fullt.

Jag gjorde ett vatten byte på 25% innan jag stoppade i dom men var ju tvungen att prova nån korall med så kom hem med 2 st fraggar och efter några timmar såg båda 2 väldigt bra ut ser ut att trivas än så länge ang värden så har jag ganska högt nitrat men kanske vanligt så här i starten mina värden ligger på 

nitrat 10 , kh 9 , ph 8.2 , temp 25 , salt 1.026 

IMG_0187.JPG

IMG_0188.JPG

IMG_0189.JPG

IMG_0190.JPG

IMG_0191.JPG

IMG_0192.JPG

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Här kommer en liten uppdatering jag har skaffat mig 2 nassarius sniglar till sanden haft dom en vecka nu så får se hur det kommer gå annars tuffar allt på bra värden ser bra och jag har fått lite mer koraller , jag fick dom av Petter N här på forumet så jag är evigt tacksam för hjälpen och trevligt salt snack :subdued:

Petter NPet

 

IMG_0212.JPG

IMG_0213.JPG

IMG_0214.JPG

IMG_0215.JPG

IMG_0216.JPG

IMG_0217.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...