Gå till innehåll

Low Iron glas


Patman

Rekommenderade inlägg

Jag har lowironglas i framrutan, det kostade mig ca: 1000 kr extra, Globefish har prislista på deras web så du kan se. Det blir ju mer skillnad desto tjockare glas du har, skall du använda 10-12mm så skulle jag ta lowiron. Det är ingen jätteskillnad, snarare det lilla sista pricken över i:et när allt annat är perfekt.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja!

Min fd växtburk var byggd helt i 10mm low iron-glas (för Skansen-akvariets räkning). När rutan var riktigt ren såg vattnet ut att "hänga" fritt i luften :ler:

Kan också säga att mitt 96liters MP byggt i 4mm float-glas såg knallgrönt ut bredvid hehe..

Ångrar bittert att jag inte beställde nya burken i detta glas :(img1540b3fq.jpg

img1262b1vr.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Christian

Ja t.o.m. på bilderna verkar ju skillnaden vara märkbar. På bild 2 ser det inte ut som du tagit bilden genom glas överhuvudtaget, helt klart värt en tusing tycker jag. Antar även att ljus återspeglingen blir en annan då det inte går genom ett "grönt" spektrum först.

Hur är det med hårdheten i glaset, blir det lättare repor när (järnet) försvinner från ekvationen? (läste att någon troode det på reefcentral)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag är mer intreserad av hur du fick skansen att betala kalaset jobbar du där ?

Då kanske man kan få lit bakom kuliserna visning nån gång

Säljarens ex-fru jobbade där, och fick ta hem det när dom byggde om. Hade inte tackat nej till att jobba där inte hehe :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pilkington Optiwhite™ är ett floatglas fritt från järnoxid och grönton. Ett extra klart glas med högre UV- och ljustransmittans, bättre färgåtergivning i genomsikt och utan förändringar av det infallande ljuset. Vanligt floatglas har en svag grönton som ökar med tjockleken och orsakas av järnoxid, som ingår naturligt i vanligt glas. Pilkington Optiwhite™ är ett floatglas med ett minimum av järnoxid och grönton. Ljustransmissionen är högre än för vanligt glas; 1% högre vid 4 mm glastjocklek och 4% högre vid 15 mm. Glaset har dessutom betydligt högre UV-transmission än vanligt glas. Vid 4 mm tjocklek t.ex. är den 82% jämfört med 69% för vanligt glas. Oönskad UV-strålning stoppas effektivt med laminering.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pilkington Optiwhite™ är ett ?oatglas fritt från järnoxid och grönton. Ett extra klart glas med högre UV- och ljustransmittans, bättre färgåtergivning i genomsikt och utan förändringar av det infallande ljuset. Vanligt ?oatglas har en svag grönton som ökar med tjockleken och orsakas av järnoxid, som ingår naturligt i vanligt glas. Pilkington Optiwhite™ är ett ?oatglas med ett minimum av järnoxid och grönton. Ljustransmissionen är högre än för vanligt glas; 1% högre vid 4 mm glastjocklek och 4% högre vid 15 mm. Glaset har dessutom betydligt högre UV-transmission än vanligt glas. Vid 4 mm tjocklek t.ex. är den 82% jämfört med 69% för vanligt glas. Oönskad UV-strålning stoppas effektivt med laminering.

/Janne

Bara så ni vet !

Vad kass glas kille jag fick tag på då tur att Janne styrde upp det tack :)

He he jag hoppas att du läste innantill någonstans annars är jag impad :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...