Gå till innehåll

aktivt kol


Jeanette Johansson

Rekommenderade inlägg

Jag använder kol i externt filter med en cirkulation på 300L/h. (Alltid) Avarievolym 720L

Dessutom tillför jag 1ml vodka varje dag direkt i akvariet. Det ger klart och fint vatten.

Ändrat av per.w
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 minuter sedan, per.w sa:

Jag använder kol i externt filter med en cirkulation på 300L/h. (Alltid) Avarievolym 720L

Dessutom tillför jag 1ml vodka varje dag direkt i akvariet. Det ger klart och fint vatten.

Vad är det för vodka då? Använder du det endast för klart vatten ? :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan köra all typ av vodka... Förr körde jag ekologisk vodka, men det är mycket dyrare än ful vodka... Alltså billig rysk vodka...

Fördelarna är många. Klarare vatten, bättre skumning, zeon frigör mer material till korallerna.

Bättre färg i hela burken...

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kollade med min 1ml spruta. Det blir en droppe dag 1, två droppar dag 2, 3 droppar dag 3, 4 droppar dag 4 tills du kommer upp till 1/10 ml. Sen kör du det varje dag... Det kan innebära att skummaren får fnatt och skummar en massa vitt skum precis efter du haft i vodkan. Inte alltid, men var beredd. Det går över efter någon timme.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

49 minuter sedan, Jeanette Johansson sa:

för att rensa ut skit och få bort eventuella gifter och grumligheter i vattnet?

 

Perfekt, rätt svar, då är det bara att köra på!

 

Glöm det där med vodka, det använder man inte för att få klarare vatten. Vodka, och andra kolkällor, är bränsle till bakterier som reducerar näringsämnen (NO3 & PO4). Man måste ha stenkoll på vad man gör, och varför, för att hålla på med kolkälla, annars går det lätt åt pipan.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör denna reaktor i sumpen, billig och smidig för man behöver bara ta ur själva kassetten med kolet i och byta. Hållare och pump är kvar :-) 

https://www.tritonakvarium.se/product/aqua-medic-multi-reactor-s-12-v

 

Kör aqua forrest och Fauna marin kol och följer doseringen på burken. Står att de skall hålla i 30 dagar men de sista dagrar blir de lite grumligt så jag brukar byta tidigare. Blir kristallklart dagen efter :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reaktor till aktivt kol är helt onödigt. En nätsocka i passivt flöde räcker alldeles utmärkt, en energiförbrukande pryl mindre att underhålla.

Knåda nätsockan fem sekunder varje dag så bildas inga flödeskanaler mellan granulaten = effektivare rening av vattnet.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

54 minuter sedan, Ouscazz sa:

 

Perfekt, rätt svar, då är det bara att köra på!

 

Glöm det där med vodka, det använder man inte för att få klarare vatten. Vodka, och andra kolkällor, är bränsle till bakterier som reducerar näringsämnen (NO3 & PO4). Man måste ha stenkoll på vad man gör, och varför, för att hålla på med kolkälla, annars går det lätt åt pipan.

tack, inget jag vågar mig på just nu ändå,,, har precis beställt hem levande sand och aktivt kol så vi får se om det går smärtfritt eller ej =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 minuter sedan, Ouscazz sa:

Reaktor till aktivt kol är helt onödigt. En nätsocka i passivt flöde räcker alldeles utmärkt, en energiförbrukande pryl mindre att underhålla.

Knåda nätsockan fem sekunder varje dag så bildas inga flödeskanaler mellan granulaten = effektivare rening av vattnet.

 

Oja, tror de flesta kör med strumpa. Som jag pratat med. Jag kör reaktor för min sump är lite krånglig på RS 170. Jag kommer inte åt ordentligt för att knåda varje dag. Osmos top off är vägen. Men tror ändå jag skulle av bekvämlighet köra reaktor.... plus att de kul med grejor :-) . Dock inte nödvändigt .

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 minuter sedan, Jeanette Johansson sa:

Jag beställde btw FM Ultra carb L och det kolet är väl bra har jag läst här i forumet?

 

Jag körde FM Ultra de första månaderna men byte till Aquaforrest....dock av anledningen att jag tyckte de var snyggt att ha alla burkar lila på hyllan i tvättstugan....:hide:

 

Märken ingen skillnad hittills.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...