Gå till innehåll

räkna ut vatten volym vid dosering


edda124

Rekommenderade inlägg

Hej jag har en nybörjar fråga om man ska köpa lite tillsattser eller annat och köra med så står "recepten" per ml/100 liter ex men när man räknar ut sin vatten volym ska man dra av för sand och sten och hur räknar man då ungefär.

ex jag har ett 30 liters akvarium med 2 kg sand och 3 kg sten det är ju säkert 26-27 liter vatten men ska man räkna på 30 liter endå eller hur gör ni ??

:subdued:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej jo jag hittade några olika räknare sen men när man pratar om små akvarium så blir det under 1 ml så typ 0.85ml hur viktigt är det eller brukar ni mäta i hela ml alltså 1 eller 2 ml eller ska man vara exakt mvh edvin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder en Salifertspruta på 1 ml för att mäta upp så små mängder. Det är lätt att vara noggrann.

Jag mäter innermåtten i akvariet (+ sumpen) och drar av för sten och sand. Torr vikt x 2/3 på ett ungefär för levande (död) sten eller korallsand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka tillsatser rör det sig om? Med t ex vattenberedningsmedel är det ibland (enligt instruktionerna) inte så noga om man överdoserar, men när det gäller spårämnen måste man ju även ta hänsyn till hur mycket det redan finns i akvarievattnet (vilket också är svårt att mäta noggrant) så jag skulle nog avrunda kraftigt neråt för att unvika överdosering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Än så länge har jag inga tillsatser för jag är mitt i start cykeln men var mest en fundering lite längre fram kollade red seas grejer som reef colors och no pox men jag fick ju svar att man ska vara så noga som möjligt och ska man avrunda ska man göra det neråt 

så tackar för hjälpen 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...