Gå till innehåll

Doseringspumpa


taspan78

Rekommenderade inlägg

Jag har testat en del o skulle vilja avråda från (enligt min erfarenhet):

Grotech sp 3000 eller vad den nu heter: Jag hade tre x, samtliga flippade ur i programmet, tre vänner köpte likadana, samtliga dessa samma fel. Dessutom väldigt högt pris o ganska simpel byggkvalitet..

 

Milwaukee: Billig men också kvalité därefter. Plastig högt ljud samt levererar inte det som påstås i flöde. 

 

Aqua medic 3000: Rena skämtet. Min höll i 30 sekunder. Såklart hade jag otur men extremt låg byggkvalitet. Den skulle jag inte vilja ha gratis ens. 

 

Däremot har jag mkt positiva erfarenheter av IKS vario blue II. Har 2 st, tysta, ganska bra pris (2000kr) och extremt driftsäkra. 

 

 

Det är märkligt att det skall vara så svårt att bygga en bra sådan. Det finns hur mkt som helst att välja på om man tittar utanför akvarieföretagen, eftersom slangpump för kontinuerligt bruk inte i första hand är en uppfinning av akvarieindustrin utan finns i oerhört många applikationer i den vanliga industrin. Där har ju IKS ett försprång för dom tillverkar ju inte bara till akvaristiken.

 

OBS nu pratar jag om slangpumpar för kontinuerligt bruk.

 

Skall du bara ha en slangpump som doserar ngt, dvs ej för kontinuerligt bruk, då finns det ännu mer att välja på och betydligt mindre känsligt för svajig kvalite då kraven på en sådan pump är så mkt lägre. Där använder man sig nog av befintliga halvfabrikat( o där finns av olika kvalitet förstås), dvs köper en slangpump med motor från stora leverantörer o sätter in detta i ett eget skal med egen programvara, och i förekommande fall drivkort. Så motorerna o själva pumphuvudet kommer ofta från samma eller liknande underleverantörer, dvs det råder nog ingen större kvalitetsskillnad där mellan de olika akvariefabrikörerna. Där är AM prisvärt och ATI tex. Sen kan en del lyxa till det lite med stegmotorer istället men det är ju mer för vilket ändamål man skall ha pumpen. Skall det doseras små mängder, möjlighet att styra pumpen lite mer än bara med tid osv, så är ju stegmotor att föredra men ngt dyrare. Dock inte jättedyrt...en lös stegmotor kostar för dig o mig som privatkund runt 100kr. Pumphuvud kan variera mer, där finns en del utvecklingskostnad, där man ser prisspann mellan 30kr-1200kr....sen är det viktigaste av allt nästan för noggrannheten, vilken slang man har i slangpumpen. slangens förmåga att återta samma form blir ett mått på precisionen. Ingen slang behåller samma form i evighet såklart så alla slangpumpar måste kalibreras om när du byter slang samt mellan varven med samma slang, om vi pratar om önskad noggrannhet högre än 20%...för ja, så stort fel kan det bli med en dålig slangppump som dessutom ej är kalibrerad. 

Jag skulle avråda från silikonslangar i pumpen om möjligheten finns att välja annat. En annan variant, tex norprene, pharmed etc har en livslängd på kanske 3000 timmar, medans silikon högst 200 timmar.  Så får kontinuerligt bruk är silikon inte lämpligt.

 

Sen är transportslangen viktig, det som förbinder pumpen. Där får inte slangen va för tunn, då dras den ihop av undertrycket. Minst en väggtjocklek på 1 mm krävs. Tänk också på at silikon slipper igenom gas mkt mk lätt, så en sådan slang som står ett tag får bubblor i sig. Spelar ingen roll vid tex balling men om du skall ha den till att dosera spårelement där du kanske vill ha en noggrannhet på i alla fall ngr ml, kan det bli ett stort fel. Då är pvc-slang bättre. 

 

 

 

 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...