Gå till innehåll

Frågor på kalciumklorid och kalciumklorid dihydrat - Och kalciumhydroxid!!


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Vad är skillnaden?

 

Kan bägge användas till att blanda balling-lösning och hur mycket skall man då ta av den ena, den andre eller om man bara väljer att använda en av dem?

 

Läser på etikett på en hink jag köpte.

Där står det att det är kalciumklorid dihydrat och att 3,7 gram höjer CA med 10 mg/l på 100 liter.

Läser så på en annan produkt som innehåller "pure" calciumchlorid och där står det 6,5 g höjer CA 24 mg/l på 100 liter.

Om det är så lite skillnad, om man dubblar 3,7 och det ger dubbel effekt på höjningen, så är det ju 7,4 kalciumklorid dihydrat höjer 20 mg/l på 100 liter och 6,5 kalciumklorid höjer 24 mg/l på 100 liter. Kan man då använda dem likvärdigt när man blandar ballingdunkar?

 

Är det någon av dem som påverkar andra värden? Fäller ut andra produkter som tungmetaller, spårämnen eller pH?

 

KALCIUMHYDROXID.

 

Kan det användas för att höja CA och för att höja pH? Hur kan jag räkna ut vilken effekt det har på pH och på CA? 

Jag använder helst balling för att få kontroll på CA men hade gärna haft något som kan höja pH-värdet och fick fram att kalciumhydroxid har den positiva effekten.

 

@stigigemla du kan detta bättre än de flesta. Kunde du upplyst mig?  

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har funderingar på att använda Grotechs Magnesium, Calcium och carbonat pro pure och har fått fram detta:

Magnesium pro pure is a ready to use mixture of magnesium chloride hexahydrate and Magnesium sulfate heptahydrate.
By using this mixture there is NO shift of the ion balance.
It either could be used to mix a basic solution or added directly into the aquarium.

Mixing of a basic solution:
Fill 1000g Magnesium pro pure in a measuring cap and add RO water up to 2000ml.
This solution contains 58500 mg / liter Magnesium (Mg).
By adding of 17 ml of this basic solution the Mg-content will raise approx. by 10 mg per 100 liter aquarium water.

Direct dosing:
1 measuring spoon (abt. 9g) results in an increase of the Magnesium content by abt. 10mg/l per 100 liter.


Calcium pro pure is pure Calciumchorid.
It either could be used to mix a basic solution or added directly into the aquarium.

Mixing of a basic solution:
Fill 750g Calcium pro pure in a measuring cap and add RO water up to 2000ml.
This solution conains 135000 mg/ Liter Calcium (Ca).
By adding of 7,4 ml of this basic solution the Ca-content will raise approx. by 10 mg per 100 liter aquarium water.

Direct dosing:
1 measuring spoon (abt. 6,5g) results in an increase of the calcium content by abt. 24mg /l per 100 liter aquarium water.

Calcium content:
750 g Calcium pro pure (CaCl2) = 1000 g Calciumchlorid Dihydrat (CaCl2 x 2 H2O)

Carbonat pro pure is pure Natriumhydrogencarbonat for easy and quick increase of the carbonate hardness.
It either could be used to mix a basic solution or added directly into the aquarium.

Mixing of a basic solution:
Fill 160g Carbonat pro pure in a measuring cap and add RO water up to 2000ml.
By adding of 38 ml of this basic solution the kH-content will raise approx. by 1°dKH per 100 liter aquarium water.

Direct dosing:
1 measuring spoon (abt. 9g) results in an increase of the carbonate hardness of abt. 3°dKH /l per 100 liter aquarium water.

Går det att använda detta till balling? Hur räknar jag ut hur mycket som skall vara i varje behållare om jag t.ex. har 10 liters hinkar och vill att lösningarna skall vara precis mättade?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst den och jag använder normalt Stigs recept och rekommendationer men får nu inte köpt produkter från honom på länge så måste se mig runt efter andra lösningar och då såg jag på Grotechs produkter som de kallar "pro pure".

 

Men det jag undrar är vad det är för skillnad på de olika kemikalierna och hur jag skall räkna ut hur de skall blandas. Vad är det för skillnad på kalciumklorid dihydrat och "bara" kalciumklorid?  

 

Det måste ju vara andra recept än det Stig rekommenderar när det är andra produkter med andra styrkor, renheter ocg koncentrationer?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bikarbonaten och magnesiumet är nog ungefärligt samma. Magnesium dock troligtvis marginellt starkare. Skillnaden mellan kalciumklorid och kalciumklorid dihydrat är att dihydrat innehåller 2 vattenmolekyler. Det är alltså svagare vad gäller kalciuminnehåll. Jag skulle blanda och köra ungefär som i Stigs recept men vara beredd att justera. Du kan också köra efter Grotecjhs recept men även där får du lära dig hur mycket du skall köra per dag. Du kan använda Grotech för balling

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-06-07 at 14:38, Dimorb sa:

Vad är skillnaden?

 

Kan bägge användas till att blanda balling-lösning och hur mycket skall man då ta av den ena, den andre eller om man bara väljer att använda en av dem?

 

Läser på etikett på en hink jag köpte.

Där står det att det är kalciumklorid dihydrat och att 3,7 gram höjer CA med 10 mg/l på 100 liter.

Läser så på en annan produkt som innehåller "pure" calciumchlorid och där står det 6,5 g höjer CA 24 mg/l på 100 liter.

Om det är så lite skillnad, om man dubblar 3,7 och det ger dubbel effekt på höjningen, så är det ju 7,4 kalciumklorid dihydrat höjer 20 mg/l på 100 liter och 6,5 kalciumklorid höjer 24 mg/l på 100 liter. Kan man då använda dem likvärdigt när man blandar ballingdunkar?

 

Är det någon av dem som påverkar andra värden? Fäller ut andra produkter som tungmetaller, spårämnen eller pH?

 

KALCIUMHYDROXID.

 

Kan det användas för att höja CA och för att höja pH? Hur kan jag räkna ut vilken effekt det har på pH och på CA? 

Jag använder helst balling för att få kontroll på CA men hade gärna haft något som kan höja pH-värdet och fick fram att kalciumhydroxid har den positiva effekten.

 

@stigigemla du kan detta bättre än de flesta. Kunde du upplyst mig?  

 

Jag svarar med, fast säkert andra svarat också säkert rätt (har ej läst alla svar, skadar inte att få fler svar):

 

I Balling är det INTE calciumhydroxid som gäller, calciumhydroxid är till för att blanda kalkvatten. Kalkvatten används sen istället för Balling kan man säga för kalkvatten ensamt höjer BÅDE kalcium o KH i relationen 1/1, dvs samma effekt som en Balling classic, så man väljer det ena eller det andra. Idag väljer nästan ingen kalkvatten istället för Balling eftersom kalkvatten pgr av sin låga löslighet är ganska ineffektivt sätt att höja kalcium o KH. 

 

Beträffande Balling så går det bra med både kalciumklorid eller kalciumdihydratklorid. Den senare är en mindre ren form med vattenmolekyler kopplat till sig, vilket gör att det krävs lite mer av det pulvret för att få samma mängd kalcium. De flesta Ballingrecept är baserade på den hydrerade formen då den är billigare. 

Rent kemiskt tekniskt är den hydrerade formen lite mer oren,.då vattenmolekylerna binder till sig föroreningar, som icke önskvärda joner. MEN, den effekten är nog försumbar faktiskt,men eftersom du frågar så upplyser jag om det:-)

 

En del som kör Balling, eller kalkreaktor också för den delen, kombinerar med kalkvatten för att höja pH lite. MEN tänk då på att kalkvatten som sagt höjer både Kalcium o KH lika mkt, så isåfall får man sänka doseringen på balling eller på sin kalkreator. 

 

/Jonas

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Dimorb

Läs gärna min artikel där jag går igenom allt (tror jag) om Balling, du har även där recepten, o den bakomliggande teorin. Balling classic, Balling plus, Balling Mg mm. 

 

Enklast är att köpa dessa kemikalier rent, finns i många webbutiker,m o blanda enligt det recept du föredrar. 

Jag skulle rekommendera Balling classic, och dosera Mg separat manuellt, då det oftast blir för mkt Magnesium om  man kör Balling plus. Likaså kan det lätt bli för mkt spårelement också med dessa plus-recept, med en Classic har du kontroll själv över Mg + spårelementen. Tex om du byter vatten kan det räcka beträffade spårelemten o Mg.

 

Sen har jag ett eget modifierat recept som är en sorts Balling plus utan spårelement o med mindre Mg, det receptet finns på företagsakvariums hemsida, men jag kan försöka posta det här med. Det receptet är ungefär som Stigs, fast jag har lite mindre Mg och som sagt inga spårelement. Dessa förutsätter jag att du doserar manuellt vid sidan om styrt av Triton-mätningar sin stickprov. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Dimorb

Här har jag skrivit en artikel om just Mg, och hur man kan se på det i sin Balling. Läs gärna artikeln så förstår du varför det inte bara är att lasta på Magnesiumklorid hursomhelst. 

 

mitt egna recept är borttaget på den hemsida jag refererade till ovan, skall se om jag kan hitta det.

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎08‎.‎06‎.‎2017 at 11:47, Lasse sa:

Bikarbonaten och magnesiumet är nog ungefärligt samma. Magnesium dock troligtvis marginellt starkare. Skillnaden mellan kalciumklorid och kalciumklorid dihydrat är att dihydrat innehåller 2 vattenmolekyler. Det är alltså svagare vad gäller kalciuminnehåll. Jag skulle blanda och köra ungefär som i Stigs recept men vara beredd att justera. Du kan också köra efter Grotecjhs recept men även där får du lära dig hur mycket du skall köra per dag. Du kan använda Grotech för balling

 

MVH Lasse

Du skrev magnesium två gånger.. menar du natriumbikarbonat och kalciumklorid är nog cirka lika starka.. eller magnesiumet lite starkare? Tänker att du menar att kalciumkloriden blir lite starkare.?

Jag kan nog få ut hur mycket jag skall blanda i av dessa ämnena för att få en vettig lösning men varför skiljer det så mycket på de olika recepten. ??

Grotechs hemsida säger ganska jämna siffror.. men räknar med att det är för att få fullt mättade lösningar och inte för att få balanserade lösningar som är balanserade mot varandra. Om lösningarna inte är balanserade mot varandra så kan man väl inte dosera lika mycket från alla dunkarna?

Fann också recept på internet till balling classic och andra varianter: http://reefdreams.de/mobile/balling.html och de ger helt andra siffror än både Grotech och @stigigemla recept. Men det kanske är för att de siktar på olika nivåer av mättnad i lösningarna och att det då ger olika koncentrationer. Eller kan man räkna med att pulvret har så olika renhet att det krävs olika mängd?


Det som ställer till det mest för mig är att Grotech inte verkar ha tillförsel av spårämnen, strontium, barium, tungmetaller osv.. i stamlösningarna, så som stig har. Jag har upplevt det som väldigt bekvämt och kanske det bästa och mest kompletta jag har gjort med mitt akvarium.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎08‎.‎06‎.‎2017 at 18:51, jonasroman sa:

@Dimorb

Läs gärna min artikel där jag går igenom allt (tror jag) om Balling, du har även där recepten, o den bakomliggande teorin. Balling classic, Balling plus, Balling Mg mm. 

 

Enklast är att köpa dessa kemikalier rent, finns i många webbutiker,m o blanda enligt det recept du föredrar. 

Jag skulle rekommendera Balling classic, och dosera Mg separat manuellt, då det oftast blir för mkt Magnesium om  man kör Balling plus. Likaså kan det lätt bli för mkt spårelement också med dessa plus-recept, med en Classic har du kontroll själv över Mg + spårelementen. Tex om du byter vatten kan det räcka beträffade spårelemten o Mg.

 

Sen har jag ett eget modifierat recept som är en sorts Balling plus utan spårelement o med mindre Mg, det receptet finns på företagsakvariums hemsida, men jag kan försöka posta det här med. Det receptet är ungefär som Stigs, fast jag har lite mindre Mg och som sagt inga spårelement. Dessa förutsätter jag att du doserar manuellt vid sidan om styrt av Triton-mätningar sin stickprov. 

 

 

Skall se på recepten.

Men räknar man med att kalciumklorid är lika "rent" oavsett vem man köper ifrån eller märke?

Ser att Grotech foreslår en annan mängd med pulver i sina lösningar. Är det för att de ämnar att göra fullständigt mättade lösningar istället för lösningar som är balanserade till varandra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Dimorb sa:

Skall se på recepten.

Men räknar man med att kalciumklorid är lika "rent" oavsett vem man köper ifrån eller märke?

Ser att Grotech foreslår en annan mängd med pulver i sina lösningar. Är det för att de ämnar att göra fullständigt mättade lösningar istället för lösningar som är balanserade till varandra?

Renhet kostar pengar. Om du kommer över mkt billiga kemikalier skall du nog bli misstänksam. Renhet graderas i olika termer. Helst skall du veta renhetsgraden. 

Det är synd att stig inte längre skickar. Han kan man lita på. Stenkoll på vad som är i burkarna. Det har inte alltid blivit rätt från andra butiker. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Dimorb sa:

Skall se på recepten.

Men räknar man med att kalciumklorid är lika "rent" oavsett vem man köper ifrån eller märke?

Ser att Grotech foreslår en annan mängd med pulver i sina lösningar. Är det för att de ämnar att göra fullständigt mättade lösningar istället för lösningar som är balanserade till varandra?

Skall du höja halten måste du görs det i alla tre. Jag vet inget om grotechs burkar. 

Jag hade om jag körde Balling köpt egna helt rena kemikalier med etiketten på burken , så jag vet vad jag får o sen blandat enligt en Balling Classic. Möjligen med ett litet tillskott av Magnesiumklorid i enlighet med mitt eget recept då jag tror dom flesta recepten med mg i har för mkt mg. 

Stigs recept gillar jag också men hade modifierat det med mindre mg. Men då måste man räkna om kH dosen med. Läs gärna mina pdf er. Dom förklarar. 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är "rena" kemikalier. Helt ren kalciumklorid, natriumkarbonat och mineralsalt plus magnesium i en mix av två varianter. 

 

Har läst artikeln och det var väldigt tydligt. Förstod/reagerade dock på det med mineralsaltet. Om 70% är nacl så borde väl 30% vara något annat alltså 30/100 men det står 30/70??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går enkelt att blanda enligt balling klassisk då grotech säljer "rena" kemikalier också men det är en starkare koncentration i deras recept än stigs recept. Det som står förklarat på produkterna är inte balling receptet utan bara rekommendation för att få mättade lösningar. Så man måste används den procentuella fördelningen som du beskrev i artikeln. Men är du säker på att andelen naclfritt salt är korrekt beskrivet i artikeln? @jonasroman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, jonasroman sa:

Renhet kostar pengar. Om du kommer över mkt billiga kemikalier skall du nog bli misstänksam. Renhet graderas i olika termer. Helst skall du veta renhetsgraden. 

Det är synd att stig inte längre skickar. Han kan man lita på. Stenkoll på vad som är i burkarna. Det har inte alltid blivit rätt från andra butiker. 

Vilka termer? Kan säkert finna ut det från grotech. Har renheten med hur stark koncentration som kan blandas? De skriver ut kapaciteten på den officiella hemsida. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Dimorb sa:

Det går enkelt att blanda enligt balling klassisk då grotech säljer "rena" kemikalier också men det är en starkare koncentration i deras recept än stigs recept. Det som står förklarat på produkterna är inte balling receptet utan bara rekommendation för att få mättade lösningar. Så man måste används den procentuella fördelningen som du beskrev i artikeln. Men är du säker på att andelen naclfritt salt är korrekt beskrivet i artikeln? @jonasroman

så länge dom håller sig till samma proportioner spelar koncentrationen ingen roll. I den vanliga Balling classic ligger man rätt nära mättad lösning för HCO3-delen, så sådär jättemkt mer koncentrerade lösningar går inte göra. Men det spelar som sagt ingen roll, det är ju bara att det går inte lika stor mängd i ml räknat sen när du doserar i karet. Själva förbrukningen vet du ju aldrig, det får du ju se, hur snabbt KH sjunker på ett dygn osv. 

Ja, det är jag säker på, att den dosen är korrekt(Nacl fria saltet), dels stämmer den med de klassiska receptet som Hans Werner Balling själv gett ut, dels har jag kontrollräknat o härlett det;_)

 

Jonas

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Dimorb sa:

Vilka termer? Kan säkert finna ut det från grotech. Har renheten med hur stark koncentration som kan blandas? De skriver ut kapaciteten på den officiella hemsida. 

Om du köper från grotech kan du nog utgå ifrån att renheten är tillräcklig. Den är naturligtvis inte supernoga, med tanke på vad vi i övrigt har i karet. Vi skall ju inte injicera ämnet i blodbanan precis;_)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Dimorb sa:

Det är "rena" kemikalier. Helt ren kalciumklorid, natriumkarbonat och mineralsalt plus magnesium i en mix av två varianter. 

 

Har läst artikeln och det var väldigt tydligt. Förstod/reagerade dock på det med mineralsaltet. Om 70% är nacl så borde väl 30% vara något annat alltså 30/100 men det står 30/70??

hmm..skall läsa min artikel o återkomma strax...;-)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 minuter sedan, jonasroman sa:

hmm..skall läsa min artikel o återkomma strax...;-)

 

@Dimorb, nej det står rätt som jag skrivit, 30/70. Siffran 30 är viktrelationen av det NaCl- fria saltet...det NaCl-fria saltet skall väga 30/70(43%), av vikten av bildad NaCl. Du missar att jag jämför i denna relation 30/70 med vikten av Nacl, EJ vikten av den totala mängden naturligt salt. 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, jonasroman sa:

@Dimorb, nej det står rätt som jag skrivit, 30/70. Siffran 30 är viktrelationen av det NaCl- fria saltet...det NaCl-fria saltet skall väga 30/70(43%), av vikten av bildad NaCl. Du missar att jag jämför i denna relation 30/70 med vikten av Nacl, EJ vikten av den totala mängden naturligt salt. 

 

Tack för uppklaringen :D 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prtecis som det står

 

Citat

Bikarbonaten och magnesiumet är nog ungefärligt samma. Magnesium dock troligtvis marginellt starkare.

Stigs magnesium är bara magnesiumklorid medans grotech även har magnesiumsulfat i sitt. det ger ett marginellt starkare blandning än Stigs

 

MVH lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

51 minuter sedan, Lasse sa:

Prtecis som det står

 

Stigs magnesium är bara magnesiumklorid medans grotech även har magnesiumsulfat i sitt. det ger ett marginellt starkare blandning än Stigs

 

MVH lasse


Aha.. trodde du hade skrivit magnesium två gånger och att du menade att kalciumklorid var starkare än kalciumklorid dihydrat. Men det är ju det också som jag har förstått det så då spelar det ingen roll där.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Carbonat pro pure = Natriumhydrogencarbonat = natriumbikarbonat

Calcium pro pure = Calciumchorid = kalciumklorid

Magnesium pro pure = Magnesium chloride hexahydrate and Magnesium sulfate heptahydrate.

 

Magnesium chloride hexahydrate = Magnesiumklorid? 

Vad är Magnesium sulfate heptahydrate och varför blandar man det till en magnesiummix?

@jonasroman är det, det som i din artikel är en balanserad mg-tillsats?

mvh Andre

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@stigigemla

Stig skulle du ha möjlighet/lust att lista vad som är i ditt recept utav tungmetaller och strontium/barium komplexet?

Har pratat med Grotec om deras lösningar och fått detta:

Corall A contains Strontium, Magnesium, Barium, Lithium .
Corall B contains Magnesium, Iron, Chrome, Mangan, Nickel, Kobalt, Copper .
Corall C contains Fluor, Iodine, Bor, Molybdenum .

Och det verkar som om det är mycket ämnen där som kanske är onödiga att dosera tillsammans med ballinglösningarna. Eller är alla dessa ämnen med i det du har sålt till mig förr? Har för mig om att vi har haft en diskussion tidigare om vilken effekt/icke effekt olika ämnen har uppvisat och att det är svårt att motivera tillskott av en del utav dem just för att man inte vet om det utgör någon positiv skillnad men utgör en risk för överdosering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Lasse sa:

Prtecis som det står

 

Stigs magnesium är bara magnesiumklorid medans grotech även har magnesiumsulfat i sitt. det ger ett marginellt starkare blandning än Stigs

 

MVH lasse


Man blandar de två för att få total balans med sulfat-jonen, tror jag :), men är det då också så att det är en blandning som kan tillsättas separat utanför ballingdunkarna och ändå inte ger upphov till någon förändring av jonbalansen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...